Výsledky Triumfu Vôle

Pád Tretej ríše (Der Untergang, 2004) má prvenstvo v tom, že si dovolil herecky stvárniť Adolfa Hitlera ako hlavnú postavu hraného filmu. Je to však aj konfliktný dialóg s filmom Triumf Vôle (Der Triumph der Wille, 1935).

Písmo: A- | A+
Diskusia  (2)
Obrázok blogu

Život tých druhých (2006) bol v Nemecku prvým hraným filmom, ktorý sa seriózne venoval zlu systému DDR. Prelomil tým nadvládu "Macko-Uško atmosféry," ktorú diktuje napríklad Good-Bye Lenin. Pád Tretej Ríše (Der Untergang, 2004) od režiséra Oliver Hirschbiegel-a, ktorý sa podpísal aj pod Das Experiment (2001), má taktiež svoje prvenstvo. Po takmer šiestich desaťročiach od skončenia Druhej svetovej vojny je Der Untergang prvý hraný film, ktorý postavu Adolfa Hitlera nenahradil dobovými dokumentálnymi zábermi, ale živým hereckým výkonom. A Bruno Ganza si zaslúži jednotku, aplauz a hviezdičku.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

S bravúrou zvládol historickú výzvu a predviedol čo znamenala, a môže znamenať, iracionalita kultu osobnosti. V tomto konkrétnom prípade v posledných sekundách života nacistického Nemecka. Z Hitlera v podaní Ganza neemanuje čerstvá a svieža desivosť reálneho Hitlera, ktorú v Triumfe Vôle (1935) zrežírovala Leni Riefenstahl. Avšak na Triumf Vôle, na tento čítankový príklad filmovej propagandy, Der Undergang svojimi scénami a protagonistami ticho nadväzuje a oproti Triumfu stojí protipól Pádu.

Obrázok blogu

Reálny Hitler z Riefenstahlovej Triumfu vôle v prejave k mládeži (1935) kontra

Bruno Ganz alias Hitler vyznamenávajúci "posledných verných" v v Der Untergang (2004)

SkryťVypnúť reklamu
Obrázok blogu

Ganz bol kritizovaný zato, že Hitlera tzv. prehnal. Že z diabla urobil blázna. Ale práve jeho tiky a zvyky robia z Der Untergang kvalitný film plniaci funkciu historickej témy. Na jednej strane sa drží fakticity, za to ručí fakt, že ide o adaptáciu historickej knihy Ulricha Festa a knihy spomienok Traudl Junge. Ale na strane druhej stojí naaranžovanie ducha posledných vojnových dní, obraz reakcie elít na kolaps, čelenie či popieranie reality, kroky, ktoré kvôli ješitnosti predlžovali agóniu civilného obyvateľstva. Toto mrazenie kryštalizuje na pozadí kľúčovej scény, v ktorej Hitler v zriedkavom okamihu vyjde zo svojho izolovaného bunkru na denné svetlo, aby vyznamenal zfanatizované deti z Hitlerjugend.

SkryťVypnúť reklamu

Tak sa zdá, že momentálne je údel Nemeckého kina točiť tragické historické filmy o vlastnej neslávnej minulosti. Život tých druhých (Das Leben den Anderen), Pád Tretej Ríše (Der Untergang), Der Baader Meinhof, fotoalbum pokory pokračuje...

Pavol Kutaj

Pavol Kutaj

Bloger 
  • Počet článkov:  108
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Interpret and receive reward! (The Aggadah) Zoznam autorových rubrík:  NezaradenáFilmHistória

Prémioví blogeri

Tupou Ceruzou

Tupou Ceruzou

317 článkov
INEKO

INEKO

117 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Marian Nanias

Marian Nanias

274 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu