Potlesk stále buráca. Je namierený na internetové stránky skupiny Wir sind Helden a ozýva sa zo všetkých kútov nemeckej verejnej sféry. Citát z perexu je prekladom z drzého otvoreného listu, ktorý Wir sind Helden adresovali bulvárnemu plátku Bild. O čo ide? Vo svojej zbrusu novej markentigovej kampani sa Bild nezameral na nalakované hviezdičky s krátkou životnosťou, ale na seriózne autority nemeckej spoločnosti. Podmienky dealu? Hmmm, oslovení majú neslýchanú slobodu pri tvorbe obsahu reklamy. A k tomu - žiadny honorár, okrem 10000 € na charitatívne účely.
Win-Win situation?
Má to háčik. Aspoň podľa speváčky Judith Holofernes (1976-), ktorá svojou brisknou odpoveďou poslala marketinkovú agentúru Jung von Matt do horúcich pekiel hanby. Judita študovala reklamu a Wir Sind Helden sú od začiatku vychýrení svojími avantgardnými ťahmi. V nemeckom článku Wikipedie je ich "do-it-yourself" výroba tričiek a nálepiek označená za guerilla marketing. Ale autor/ka príspevku evidentne nemá poňatia o zabehnutých praktikách avantgardy. Spomeňme na kapelu Crass a ich koncerty na staniciach metra, ich vydávanie literatúry vo vlastnom náklade, etc., punk is dead - avantgardne hlásil Crass už v 1978.
Judita spojila etické s ekonomickým.
Pretože za a) je jej veľmi dobre známa skorumpovaná história Bildu. Vie, že od 60. rokov je Bild na nože nielen so študentským hnutím a všetkým, čo zaváňa ľavicou a intelektuálštinou. Ale taktiež, že sa proti Bildu hromadne postavili literáti na čele s Gunterom Grassom („Wir arbeiten nicht für Springer-Zeitungen," 1967). Že je problematický vzťah k postreleniu Rudiho Dutschke z 1968. Že je tu román Ztracená čest Kateřiny Blumové od Heinricha Bolla, o tom, ako noviny (konkrétne Bild) priviedli hrdinku k samovražde, Proste, tento kanál informácií má veľmi dlhý dejiny morálneho odpadu.
Malá morská víla sa nevynorí z odpadového kanála.
Za b) je tu moc webu, ktorú Judita nielenže poslala svetu etickú zvesť, ale prispela aj k popularite Wir sind Helden. Štipľavá odpoveda sa totiž vynorila domovských stránkach kapely. Všetko je narafičené (?) na preťaženosť návštevnsti, stránka sa hrá na výnimočný stav a na landing page je k prečítaniu iba otvorený list.
Synergia v priamom prenose. Wir sind Helden sa nielenže vysmiali Bildu, ale prilákali nové a nové publikum. Ad sila webu...nestálo ich to ani halier.
Do I need business man to promote my angle?
(Crass, Punk is Dead, 1978)
