Toto je to, na čo som roky čakala. Tušila som, že mi niečo chýba, aby sa zo šperku vo mne vykľul diamant. Potrebujem testy! Veľa testov! Test pred testom je len začiatok. Jednoduchá štruktúra testov, ktorá sa mi rodí v hlave by mohla vyzerať takto:
1. Pomyslenie na test
2. Príprava na prípravu testu
3. Skúšobný predtest
4. Naozajstný predtest
5. Minitest
6. Maxitest
7. Test
8. Test po teste
9. Prídavný test
10. Cvičný test otcovstva (prvý stupeň ZŠ)
11. Test Otcovstva (Druhý stupeň ZŠ)
12. Záverečný test
Ha! A z tohto vyplýva, že školský rok je krátky! Desať mesiacov? Prepáčte, ale akých desať mesiacov? Deti sa musia učiť pekne celý rok a to je 12 mesiacov! Okrem toho, nemyslíte si, vážená poverená hlava, že je nehorázne, aby deti mali v jednom kuse prázdniny? Zrušiť! Nápad na nový test: Kto je vhodný mať prázdniny? Podľa mňa deti, ktoré dosahujú vynikajúce výsledky, by mohli mať pár dní a tie, ktorým to nejde, by sa mali učiť. Pozor však, aby boli otázky v teste jasné a bolo ich veľa, aby bolo možné na základe tabuliek, ktoré zostaví iná poverená hlava, jednoznačne oddeliť a určiť vhodnosť, prípadne nevhodnosť dieťaťa nastúpiť na prázdniny.
Vedela by som pokračovať, je toho veľa, čo mi po prečítaní tejto správy nažhavilo prskavky v hlave (konečne sa niekto ako prvým zaoberá vymýšľaním niečoho konštruktívneho a kreujúceho - to slovo vo mne vyvoláva mdloby, ale hlavy ho zbožňujú),musím však končiť, pretože sa pripravujem na test. Je dôležitý a po jeho napísaní sa ukáže, či som vhodná postaviť sa do zástupu gratulantov. Veľmi po tom túžim, čas nečaká, 24. apríl je tu ani sa nenazdám a okrem toho musím byť pružná až flexibilná, pretože počet testov, otázok a odpovedí sa mení každou zmenou politického počasia. Keby som aspoň tušila, ako dlho vydrží táto hlava? A kto bude tá ďalšia?
Až ma z toho rozbolela...
„Podáš mi, prosím, vodu miláčik?“
Tak teda: Vážený, nový pán školský minister (prepáčte, že Vás nemenujem, ale čo ak sa zajtra zobudím a bude na Vašej stoličke sedieť niekto ďalší? Nebudem predsa pre to meniť celý článok). Pravdaže musíte niečo vymyslieť, jasné, že to musí byť niečo prevratné, ale prečo práve ďalší TEST? Môj názor na deviatacky MONITOR nie je veľmi lichotivý a Vy chcete pridať TEST, ktorý vyselektuje, ktoré dieťa na čo má? Podľa Vašich slov, citujem: „Takýmto spôsobom by bolo ošetrené to, kto sa môže dostať na niektoré druhy stredných škôl“. Kto bude mať z takého testu prospech a za koľko? Naše deti to posunie, presunie, či odsunie do toho správneho radu čakateľov na prijatie na školu, na ktorú majú potrebné (ne)vedomosti? Nebude v tom Vašom novom teste náhodou aj otázka: V akej politickej strane sú rodičia?
Prepáčte, ale nie je nič iné vo Vašom rezorte, čo by sa malo riešiť? Čo tak konečne kvalitné knihy alebo viac pohybu deťom. Videli ste učebnice, z ktorých sa deti učia? Je ťažké sa v nich orientovať a to nielen mne, ale aj deťom a učiteľom. Viete o neustálej fluktuácii učiteľov? Je toho veľa, čo má školstvo ubolené a lieky sa dávno minuli... Školstvo kríva a Vy mu ponúknete TEST! Je mi ľúto detí, učiteľov, aj nás - rodičov. Nič iné nerobíme, len platíme a potom sa dozvedáme, že vedomosti detí idú rapídne dole a ceny školských potrieb zas naopak. A Vy nám ako prvé predostriete myšlienku, ako, opäť vás budem citovať: „Zisťujeme teraz, či sme technicky schopní pripraviť novú sadu testov, ktoré by slúžili ako vstupné testy na prijímačky.“ Ako to zisťujete? Nejakým testom? A už ste zistili, či ste technicky schopní mať nové služobné autá do začiatku nasledujúceho školského roka? A čo nové saká a kravaty?
Mimochodom, politici naši, testujete nás dlhodobo, ale neošetrujete. Začína to poriadne škrípať...