Black Friday priniesol väčšie míňanie ako pred rokom, a to najmä v online obchodoch

Americké štatistiky neindikujú, že by obyvatelia trpeli vysokými cenami a nedostatkom. Predaje medziročne jasne narástli

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

November sa už tradične uzatvára masívnymi výpredajmi v rámci Black Friday, ktorý aj tento rok preukázal zmenu nákupných zvyklostí. Podľa Adobe Analytics zákazníci na americkom trhu minuli počas nákupnej špičky cez internet až 11 miliónov dolárov za minútu. Tento údaj zdôrazňuje rastúci záujem o pohodlné nakupovanie online, ktoré začína prekonávať tradičné nakupovanie v kamenných predajniach. Elektronika, móda a hračky ostávajú medzi najpopulárnejšími kategóriami, čo potvrdzuje pevné zakorenenie Black Friday v globálnej spotrebnej kultúre.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Rekordné online tržby

Podľa Salesforce globálne online predaje počas Black Friday dosiahli 74,4 miliardy dolárov, čo predstavuje 5 % nárast oproti minulému roku. V USA tržby stúpli na 10,8 miliardy dolárov, čo je medziročný nárast o 10 %, zatiaľ čo Cyber Monday prekonal očakávania s tržbami 13,3 miliardy dolárov, čo znamená rast o 7,3 % oproti roku 2023. Aj počas Dňa vďakyvzdania vzrástli tržby z 5,6 miliardy na 6,1 miliardy dolárov.

Kým online predaje rástli dvojciferným tempom, kamenné obchody zaznamenali len zanedbateľný rast tržieb, menej ako 1 %. Podľa Mastercard SpendingPulse inflácia ešte viac zvýraznila rozdiel medzi týmito dvoma segmentmi. Maloobchodníci sa snažili pritiahnuť zákazníkov predĺženými akciami, pričom niektoré kampane spustili ešte pred Black Friday. Kombinované tržby z kamenných a online predajov stúpli o 3,4 %, čo zodpovedá predpokladom Národnej maloobchodnej federácie, ktorá odhaduje, že priemerný Američan minie počas sviatočného obdobia 902 dolárov.

SkryťVypnúť reklamu

Mobilné aplikácie na vzostupe

Nákupy cez mobilné zariadenia pokračujú v raste aj tento rok. Salesforce uvádza, že až 57,6 % objednávok počas Black Friday bolo uskutočnených cez mobilné aplikácie, a to najmä vďaka exkluzívnym zľavám ponúkaným na týchto platformách. Shopify, významný hráč v e-commerce, ohlásil nový rekord s tržbami 5 miliárd dolárov, pričom priemerný americký zákazník minul na jeden nákup 157 dolárov.

Najväčší záujem o hračky a cielené kampane

Podľa Adobe sa počas Black Friday najviac predávali hračky, ktorých predaj vzrástol o 622 %. Nasledovali šperky (561 %), spotrebiče (476 %), odevy (374 %) a elektronika (334 %). Medzi najpredávanejšie produkty patrili dekoratívna kozmetika, smart hodinky a hračky inšpirované populárnymi filmami. Maloobchodný reťazec Target využil popularitu Taylor Swift, keď ponúkol exkluzívne produkty, ako CD a knihy jej turné. Tento krok prilákal fanúšikov, ktorí čakali v radoch po celej Amerike, čím reťazec výrazne zvýšil svoje tržby.

SkryťVypnúť reklamu

Európa a jej rastúca záľuba v Black Friday

Black Friday, hoci pôvodom americký fenomén, si získava čoraz väčšiu popularitu aj v Európe. Predbežné údaje Euronews naznačujú, že najviac minuli zákazníci v Nemecku, Rakúsku a Francúzsku. Na Slovensku dosiahli tržby počas Black Friday 14,5 milióna eur, čo je o 2 milióny viac ako vlani, zatiaľ čo v Českej republike online predaje vzrástli na takmer 8 miliárd korún (319 miliónov eur), čo predstavuje nárast o miliardu oproti predchádzajúcemu roku. Cyber Monday však v strednej Európe zatiaľ nedosahuje takú popularitu ako v USA.

Širší kontext Black Friday

Black Friday ovplyvňuje nielen tržby maloobchodníkov, ale aj akciové trhy. Rekordné online predaje sú príležitosťou pre e-commerce firmy, no stagnácia v kamenných obchodoch môže tlmiť celkové nadšenie. Výpredajový sviatok má však aj environmentálny dopad. Zvyšujúci sa dopyt po lacných produktoch vedie k plytvaniu, nadprodukcii a zvyšovaniu uhlíkovej stopy. Tento problém by mohol zmierniť rastúci trend udržateľnosti, keď čoraz viac spotrebiteľov uprednostňuje kvalitu pred kvantitou.

Olívia Lacenová

Olívia Lacenová

Bloger 
  • Počet článkov:  172
  •  | 
  • Páči sa:  55x

Vo svete finančných trhov som začínala na oddelení sales. Fascinoval ma najmä svet akcií a komodít, ktorým som sa chcela venovať podrobnejšie. Rok a pol som strávila aj písaním odborných článkov na túto tématiku v redakcii Hospodárskych novín. Následne som sa začala zaoberať analytickou činnosťou a pracovala som pre spoločnosti xPartners a TopForex so zameraním na trh s komoditami a vývoj drahých kovov. Dnes sa na pozícii hlavnej analytičky Wonderinterest Trading naďalej venujem vývoju na finančných trhoch. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Karol Galek

Karol Galek

115 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

35 článkov
Radko Mačuha

Radko Mačuha

222 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

50 článkov
Tupou Ceruzou

Tupou Ceruzou

315 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu