Nový prístup k elektrifikácie nákladnej dopravy: namiesto elektrických kamiónov baterkami poháňané návesy

Kalifornský startup Range Energy ide proti prúdu. Namiesto kamiónov na batérie vsadil na baterkami poháňané návesy.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Doprava zohráva kľúčovú úlohu v modernom hospodárstve, no zároveň sa podieľa na rastúcom objeme globálnych emisií oxidu uhličitého. Elektrifikácia vozidiel sa stala jedným z hlavných spôsobov, ako čeliť tomuto problému. Zatiaľ čo osobné automobily dosahujú značný pokrok v oblasti elektrifikácie, nákladná doprava stále zaostáva. Trh s elektrickými nákladnými vozidlami je zatiaľ pomerne úzky, a ich praktické využitie na dlhých trasách je stále nejasné. Inovatívna kalifornská firma Range Energy však zvolila iný prístup a sústredila sa na elektrické prívesy, čo môže urýchliť prechod na ekologickejšie riešenia v nákladnej doprave.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Opačný prístup ako konkurenti

Prívesy Range Energy sú vybavené batériovým pohonom a pokročilým riadiacim systémom, ktorý im umožňuje samostatný pohyb a tým znižuje záťaž na ťahač. Tieto prívesy navyše disponujú vlastným chladením a napájaním komunikačných a bezpečnostných systémov, čím sa zvyšuje ich celková efektivita. Na rozdiel od veľkých konkurentov ako Volvo a Tesla, Range Energy vyrába batérie, ktoré sú podobné tým, ktoré sa používajú v osobných elektrických autách. Tieto prívesy sú kompatibilné s oboma typmi ťahačov – naftovými aj elektrickými, čo ich robí atraktívnou voľbou pre firmy, ktoré chcú prejsť na ekologickejší vozový park a plniť ambiciózne ciele udržateľnosti.

SkryťVypnúť reklamu

Ali Javidan, generálny riaditeľ Range Energy, uvádza, že implementácia týchto prívesov môže každoročne znížiť emisie uhlíka o milióny ton a výrazne znížiť náklady na palivo. Tieto tvrdenia potvrdzujú aj testy, ktoré vykonala spoločnosť Mesilla Valley Transportation Solutions. Testy ukázali, že prívesy Range Energy dokážu ušetriť viac ako 36 % paliva pri simulovaných reálnych podmienkach, pričom sa testovali pri maximálnych rýchlostiach a rôznych prevádzkových scenároch.

Pilotné testovanie v komerčnej aj verejnej sfére

Range Energy sa usiluje podporiť dekarbonizáciu nákladnej dopravy a dokázať efektívnosť svojich inovácií prostredníctvom spolupráce s viacerými kľúčovými partnermi. Podľa informácií z Businesswire sa najväčší distribútor potravín v Severnej Amerike, Dot Transportation, zapojil do pilotného projektu, ktorý sa zameriava na hodnotenie potenciálu chladiarenských prívesov. Na druhej strane spoločnosť Northern Refrigerated Transportation už testuje návesy v Kalifornii, čím Range Energy ukazuje, ako môžu jeho produkty fungovať v reálnych podmienkach na rôznych trhoch.

SkryťVypnúť reklamu

Startup tiež rozšíril spoluprácu s verejným sektorom, pričom agentúra South Coast Air Quality Management District, ktorá sa zameriava na reguláciu znečistenia ovzdušia, vyvíja technológie pre nákladné vozidlá s hmotnosťou nad 13,6 tony. Range Energy sa navyše rozhodlo spustiť iniciatívu na podporu širšieho prijatia svojich elektrických prívesov prostredníctvom Poradného výboru predajcov (Dealer Advisory Council). Tento výbor, pozostávajúci z odborníkov v oblasti predaja, pomáha startupu rozšíriť svoje pôsobenie na trhu a urýchliť implementáciu ekologických riešení v nákladnej doprave.

Elektrický náves kalifornskej spoločnosti Range Energy.
Elektrický náves kalifornskej spoločnosti Range Energy.  (zdroj: FOTO: X/Highways.Today; Analýza: Olívia Lacenová - Wonderinterest Trading)

Ekologické kamióny sú drahé, hľadajú sa iné riešenia

Elektrické návesy môžu ponúknuť riešenie pre niektoré výzvy, ktorým čelí nákladná doprava pri prechode na ekologickejšie technológie. Medzi hlavné problémy elektrických ťahačov patrí ich vyššia spotreba energie a dlhší čas nabíjania, pričom situáciu ešte komplikuje nedostatočná infraštruktúra nabíjacích staníc. Spoločnosť Northern Refrigerated Transportation považuje návesy Range Energy za efektívnejšiu alternatívu, pretože sa dajú nabíjať aj počas nakladania, čím sa zvyšuje celková produktivita. Napriek tomu aj pred inovátormi v nákladnej doprave stále zostáva množstvo výziev. Kľúčovou prekážkou je rozšírenie nabíjacej infraštruktúry, čo je nielen časovo, ale aj finančne náročný proces. Okrem toho počiatočné náklady na elektrické nákladné vozidlo sú viac ako dvojnásobné oproti dieselovým vozidlám, pričom cena môže prekročiť 380-tisíc eur, v porovnaní s približne 170-tisíc eurami za dieselové varianty.

SkryťVypnúť reklamu

Ďalším problémom sú batérie, ktoré zvyšujú hmotnosť vozidla a obmedzujú jeho nosnosť. Rovnako ako v prípade osobných elektrických vozidiel, aj v nákladnej doprave môže byť obmedzený dojazd a spoľahlivosť batérií za rôznych poveternostných podmienok odstrašujúcim faktorom, keďže tieto faktory priamo ovplyvňujú výkon vozidla. Okrem toho sa objavujú aj obavy o udržateľnosť výroby batérií, predovšetkým v súvislosti s ťažbou surovín a ich recykláciou.

Európska únia chce menej emisií z nákladiakov

Ťažké úžitkové vozidlá (HDV), ako sú nákladné autá a autobusy, zohrávajú nezastupiteľnú úlohu v globálnom obchode a doprave, no zároveň predstavujú značnú ekologickú záťaž. V Európskej únii emisie z nákladných vozidiel predstavujú viac než 25 % emisií cestnej dopravy a približne 6 % celkových emisií z európskej ekonomiky. Odpoveďou na tieto výzvy majú byť nové pravidlá programu Fit for 55, ktoré vstúpili do platnosti v júni tohto roka. Tieto pravidlá si kladú za cieľ znížiť emisie o 45 % do roku 2030, o 65 % do roku 2035 a o 90 % do roku 2040. EÚ sa zároveň zameriava nielen na zníženie emisií, ale aj na podporu trhu s vozidlami s nulovými emisiami, rozširovanie nabíjacej infraštruktúry a vytváranie čistejšej a udržateľnejšej energetickej siete.

Olívia Lacenová

Olívia Lacenová

Bloger 
  • Počet článkov:  172
  •  | 
  • Páči sa:  55x

Vo svete finančných trhov som začínala na oddelení sales. Fascinoval ma najmä svet akcií a komodít, ktorým som sa chcela venovať podrobnejšie. Rok a pol som strávila aj písaním odborných článkov na túto tématiku v redakcii Hospodárskych novín. Následne som sa začala zaoberať analytickou činnosťou a pracovala som pre spoločnosti xPartners a TopForex so zameraním na trh s komoditami a vývoj drahých kovov. Dnes sa na pozícii hlavnej analytičky Wonderinterest Trading naďalej venujem vývoju na finančných trhoch. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Marian Nanias

Marian Nanias

274 článkov
Marcel Rebro

Marcel Rebro

141 článkov
INEKO

INEKO

117 článkov
Pavel Macko

Pavel Macko

188 článkov
Tupou Ceruzou

Tupou Ceruzou

315 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu