Spoločnosti H2 Global Group so sídlom v Ostrave sa ako prvej podarilo vytvoriť bicykel s hydrogénovým pohonom v Českej republike. Ich produkt nesie názov H2 Bike 01P, je to elektrický bicykel, ktorý využíva vodíkovú energiu na pohon svojho primárneho hnacieho elek-tromotora. Má dojazd až 150 kilometrov na jednu vodíkovú fľašu a výkon 250 wattov. Spoloč-nosť predstavila prototyp bicykla v Moravskosliezskom inovačnom centre (MSIC) v Ostrave. Bicykel je úplne ekologický a v budúcnosti by mohol stáť približne 200 000 Kč.
Alternatívny pohon je ekologicky priateľský
Je známy ako bicykel s vodíkovými palivovými článkami, no v podstate ide o typ elektrického bicykla. Vodík sa uskladňuje v palivovom článku a kombinuje sa s kyslíkom na vytvorenie vo-dy a elektrickej energie. Vyrobená elektrina sa potom využije na pohon elektromotora. Je to relatívne nová koncepcia, v porovnaní s tradičnými elektrickými bicyklami však ponúka nie-koľko výhod. Okrem iného je to napríklad dlhší dojazd, až 150 km na jednu fľašu vodíka, keď-že vodík má vyššiu hustotu energie ako batérie a dokáže jej uskladniť viac v menšom objeme. Ďalej je to tankovanie, ktoré trvá len niekoľko minút, podobne ako tankovanie vozidla poháňa-ného benzínom. Vodíkové bicykle sú tiež šetrné k životnému prostrediu, pretože vypúšťajú len vodu a neprodukujú žiadne škodlivé emisie.
Spoločnosť má víziu udržateľnejšieho prostredia
H2 Global Group je jedným z popredných lídrov v oblasti vodíkových technológií. K predmetom jej záujmu patrí zdravotníctvo, wellness, kozmetický priemysel, poľnohospodár-stvo a živočíšna výroba. Zaujímavosťou je, že magazín Forbes dokonca zaradil túto spoločnosť v lete 2022 na zoznam TOP 10 startupov zo severnej Moravy. Prezident firmy David Maršá-lek uviedol, že vodíkový bicykel je súčasťou komplexného programu vodíkového mesta bu-dúcnosti. Cieľom je dostať ho do štádia výroby, ideálne v Ostrave. Je súčasťou širšej vízie vodíkového mesta, v ktorom sa táto technológia využíva v doprave, vykurovaní a skladovaní energie. Bicykel H2 Bike 01P je jedinečný v tom, že vodíkový palivový článok zabezpečuje primárny pohon elektromotora, zatiaľ čo prebytočná energia z vodíkového procesu sa využíva na dobíjanie menšej batérie, ktorá dokáže bicykel poháňať až 70 kilometrov bez použitia vodí-ka. Batériu možno dobíjať počas jazdy alebo z elektrickej zásuvky.

Bicykel nie je prvý
V Európe už bolo vyvinutých niekoľko vodíkových bicyklov, pričom niektoré sa sériovo vy-rábajú v Holandsku, Francúzsku a Nemecku. Prvý takýto bicykel na svete však predstavila austrálska spoločnosť LAVO už v roku 2021, ktorá spojila sily s holandským dizajnérskym štúdiom Studio MOM. Český bicykel by mohol stáť približne 200 000 Kč (8434 EUR), čo je menej ako iné bicykle na trhu, ktoré stoja okolo 10 000 EUR a viac. Spoločnosť dokonca verí, že cena sa dá ešte znížiť. Fľaše sa budú dať vymeniť ako sifónové bomby, jedna bude stáť 250 až 500 Kč.
Chce byť čo najdostupnejší
Výroba vodíkového bicykla závisí od toho, ako rýchlo sa podarí dotiahnuť technické otázky a legislatívu. Bicykel vznikol len za dva mesiace, koncom roka 2022 a spoločnosť oslovila dodá-vateľov rôznych dielov a riešení. Nevymýšľali nič nové, pridali len vlastnú ingredienciu – ino-vatívny prístup. Výnimočný dojazd a šetrnosť k prostrediu z neho robí praktickú možnosť pre ľudí, ktorí hľadajú ekologickejší a udržateľnejší spôsob cestovania. Skupina H2 Global Group pracuje na tom, aby bol ich produkt dostupnejší, a rieši technické problémy na zabezpečenie hladkého a úspešného výrobného procesu.