Rozvoj elektromobility má aj svoje temné stránky. Dôležité je pracovať na ich minimalizácii

Pod vysoké emisie pri výrobe sa podpisuje náročná ťažba lítia aj proces výroby batérií. Nádejou sú nové technológie.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

V posledných rokoch zažívame revolúciu v podobe rozmachu elektrických áut. Cieľom je postupne sa zbavovať závislosti na rope a redukovať spaľovanie fosílnych palív, ktoré tvoria emisie a prispievajú ku klimatickým zmenám. Navyše, znečisťujú ovzdušie a ohrozujú zdravie ľudí najmä vo veľkých mestách, kde je premávka prehustená. Aj nástup elektromobilov však neznamená len pozitíva. Táto zmena so sebou prináša aj nové problémy, ktoré môžu mať ďalekosiahle následky.

Ako je to s emisiami naozaj?

Analýza životného cyklu cestných vozidiel v Spojenom kráľovstve z roku 2021 od spoločnosti Ricardo Energy & Environment odhadovala, že typický elektromobil na tamojšom trhu dosiahne redukciu emisií skleníkových plynov približne o 76 percent do roku 2030 a možno až o 81 percent do roku 2050,v porovnaní s ekvivalentným benzínovým autom. Dôvodom mal byť pokrok v technológii výroby batérií a čistejšej elektrickej energie v britskej sieti. Faktom však je, že výroba lítiových batérií do elektromobilov nie je až taká ekologická, ako sa na prvý pohľad môže zdať. Emisie pri výrobe elektromobilov boli najmä kvôli batériám v roku 2020 približne o 50 percent vyššie než u benzínových automobilov. Priblížiť sa k porovnateľnej úrovni by mohli do roku 2050.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Problémom je aj ťažba minerálov

Lítium je neodmysliteľnou súčasťou výroby batérií pre elektromobily a aj pre ďalšie technológie, ktoré sa spoliehajú na lítiové batérie. Globálny trh s lítium-iónovými batériami je už dnes veľký a bude sa zväčšovať: v roku 2022 bol ocenený na 52 miliárd USD a očakáva sa, že bude rásť na 194 miliárd USD do roku 2030. Najväčším producentom lítia je Austrália s podielom svetovej produkcie 49 percent. Druhé miesto zastáva Čile s 30 -percentným podielom produkcie. Práve tam sa nachádzajú najväčšie ložiská tohto minerálu. Lenže ťažba lítia vedie ku kontaminácii ekosystémov a znečisteniu vodných plôch, čo môže viesť k tomu, že sa stanú nebezpečnými pre život.

SkryťVypnúť reklamu

Sucho ako vedľajší efekt

Na vyťaženie jednej tony lítia je potrebných 1,9 milióna litra vody. V Čile ťažba lítia pohltila 65 percent vodných zásob, čo má drastický dopad na farmárov v okolí, ktorí musia teraz vodu dovážať. V takzvanom Juhoamerickom lítiovom trojuholníku, ktorý pokrýva časti Čile, Argentíny a Bolívie, sa nachádza viac ako polovica svetových zásob lítia a zároveň je to aj jedno z najsuchších miest na Zemi.

Zlé podmienky pre robotníkov

Negatívny dopad ťažby na krajinu je jedna vec. Lenže podmienky pre pracovníkov tiež nebývajú práve „ideálne“, čo možno vidieť na príklade kobaltových baní v Kongu, kde sa nachádza takmer polovica svetových ložísk kobaltu, ktorý sa tiež požíva pri výrobe lítium-iónových batérií. Ako uvádza správa Amnesty International publikovaná tento rok, ľudia, ktorých ťažba ovplyvnila, neboli nijakým spôsobom kompenzovaní. Ťažobné teritóriá majú byť pritom kontrolované vojakmi, ktorí údajne robotníkov šikanujú a napádajú. Podľa viacerých ľudskoprávnych organizácii tam dochádza k vysťahovaniam z domovov a fariem, neľudskému zaobchádzaniu s robotníkmi a dokonca sú tam nútené pracovať aj deti.

SkryťVypnúť reklamu

Dopyt po lítium-iónových batériách stúpol v rokoch 2016 až 2022 takmer 12-násobne. Lídrom v oblasti elektromobilov je spoločnosť Tesla, ktorá za rok 2022 dodala 1,31 milióna elektromobilov. Pre porovnanie, v roku 2019 pred pandémiou Covidu, to bolo 367-tisíc dodávok. Trhová kapitalizácia firmy Tesla predstavovala k 7. decembru 2023 750 miliárd USD. Po nej nasleduje Vinfast Auto sídliaca vo Vietname s hodnotou 40 miliárd USD, čínska Li Auto s hodnotou 39 miliárd USD a americká spoločnosť Rivian so sídlom v Kalifornii s hodnotou 22 miliárd USD. Päťku uzatvára ďalší čínsky výrobca NIO s 18 miliardami USD. Iní svetoví výrobcovia automobilov, ako sú Mercedes, Nissan, Toyota, Ford a mnohí ďalší, predtým dominantní pri fosílnych palivách, sa taktiež snažia prispôsobiť trhu a napredujú s vlastnými modelmi elektromobilov či vozidiel na hybridný pohon.

SkryťVypnúť reklamu

Európska únia sľubuje viacero zmien

Európska únia schválila nové nariadenie o batériách, ktoré zavádza nové požiadavky v oblasti udržateľnosti a bezpečnosti batérií a produktov prevádzkovaných na batérie. Nariadenie obsahuje viacero článkov s rôznymi termínmi účinnosti ovplyvňujúcimi dodávateľský reťazec. Kľúčové oblasti udržateľnosti zahŕňajú napríklad požiadavky na dizajn, obmedzenie škodlivých látok, uhlíkovú stopu, obsah recyklovaných materiálov, a okrem iného aj na zvýšenú zodpovednosť výrobcov. Taktiež prináša zmeny v kategóriách batérií, ale aj v látkach nebezpečných pre životné prostredie, obsahu recyklovaných materiálov, výkone a ďalších oblastiach.

Pred nami je ešte dlhá cesta

Zbavenie sa závislosti na fosílnych palivách je dôležitý cieľ v agende viacerých svetových lídrov alebo korporácií, aby sa znížili emisie skleníkových plynov. Zároveň je však ich úlohou aj to, aby sa environmentálny dopad len nepresunul do rozvojových krajín. Táto cesta bude ešte dlhá a riešenie nebude jednoduché. Je aj na zodpovednosti daných spoločností, aby sa snažili čo najlepšie vyberať dodávateľov tak, aby boli dodržiavané zásady ľudských práv a dopadov na životné prostredie.

Olívia Lacenová

Olívia Lacenová

Bloger 
  • Počet článkov:  172
  •  | 
  • Páči sa:  55x

Vo svete finančných trhov som začínala na oddelení sales. Fascinoval ma najmä svet akcií a komodít, ktorým som sa chcela venovať podrobnejšie. Rok a pol som strávila aj písaním odborných článkov na túto tématiku v redakcii Hospodárskych novín. Následne som sa začala zaoberať analytickou činnosťou a pracovala som pre spoločnosti xPartners a TopForex so zameraním na trh s komoditami a vývoj drahých kovov. Dnes sa na pozícii hlavnej analytičky Wonderinterest Trading naďalej venujem vývoju na finančných trhoch. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Věra Tepličková

Věra Tepličková

1,074 článkov
Anna Brawne

Anna Brawne

103 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

35 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

765 článkov
reklama

SME si všimli

Ako CIA hľadala Archu zmluvy – Donald Trump odtajnil dokumenty

Vladimír Benčík

Ako CIA hľadala Archu zmluvy – Donald Trump odtajnil dokumenty

Príbeh ako z thrilleru - CIA na diaľku odhalila polohu Archy zmluvy

  • 4. apr
  • Páči sa: 30x
  • Prečítané: 2 099x
  • 1
Zavraždený Marek bol stelesnením slušného človeka

Jozef Foltýn

Zavraždený Marek bol stelesnením slušného človeka

Marek Glodič bol ten najslušnejší človek akého som v živote stretol

  • 3. apr
  • Páči sa: 164x
  • Prečítané: 5 869x
  • 5
Včelárske tradície a zvyky na Slovensku

Matúš Radusovsky

Včelárske tradície a zvyky na Slovensku

Bohaté včelárske tradície Slovenska – od historických postupov po súčasné metódy odovzdávané z generácie na generáciu.

  • 26. mar
  • Páči sa: 7x
  • Prečítané: 598x
  • 0
O Západnom brehu...

Dávid Polák

O Západnom brehu...

...alebo o Judei a Samárii, ako tomuto územiu niektorí hovoria, sa veľa rozpráva, ale oveľa menej naozaj vie.

  • 7. mar
  • Páči sa: 22x
  • Prečítané: 1 283x
  • 2
John Portasik (Ján Portášik) - Príbeh (ne)obyčajného človeka

Miloš Majšík

John Portasik (Ján Portášik) - Príbeh (ne)obyčajného človeka

Životný príbeh chalana, potomka slovenských prisťahovalcov do USA, ktorý napriek svojej chorobe šiel za svojím cieľom.

  • 27. feb
  • Páči sa: 47x
  • Prečítané: 2 628x
  • 1
Hlava XXII v štátnom IT

Marcel Rebro

Hlava XXII v štátnom IT

Spolu s "katastrálnym vírusom" skvelá kombinácia ako stráviť pracovný deň v nekonečnom cykle

  • 17. feb
  • Páči sa: 113x
  • Prečítané: 2 470x
  • 2
reklama
SkryťZatvoriť reklamu