Som nesmierne rád, že dnes môžem s pokojným svedomím napísať, že...
...že máme logo, ktoré je originálne. Také, ktoré ešte žiadna krajina pred nami nemala. Je jedinečné a ľahko zapamätateľné.
...že máme logo, ktoré sa ľahko aplikuje vo všetkých osiach. Je vyobraziteľné na všetkých listinách a predmetoch, ktoré budeme v rámci predsedníctva využívať.
...že máme logo, ktoré je hravé a tvorivé -- vyjadruje jeden z cieľov, ktoré sme si stanovili pre SK PRES 2016: podporovať invenčnosť a kreativitu mladých ľudí.
A v neposlednom rade: že máme logo, ktoré hovorí našim jazykom, po slovensky. Pracuje s našim jazykom a využíva kombináciu diakritických znamienok typických pre slovenčinu: mäkčeň, vokáň, dĺžeň a prehlásku, vytvárajúc z nich emotikony. Vďaka tomu má toto logo nielen informačnú, ale aj nespochybniteľnú emočnú hodnotu.
Keď som na deň presne pred 13 mesiacmi na tlačovej konferencii oznamoval spustenie súťaže, povedal som, že ju vnímame ako príležitosť pre laickú aj odbornú verejnosť zapísať sa do histórie Slovenska aj Európskej únie tým, že predstavíme logo, ktoré bude reprezentovať našu krajinu počas 6 mesiacov, s nádejou, že sa do súťaže zapoja odborníci aj laická verejnosť, tak ako pri logu nášho predsedníctva vo Vyšehradskej skupine, ktoré vzišlo zo študentskej súťaže, a ktoré partneri vo V4 prijali s nadšením. Realita predstihla moje očakávania: do súťaže prišlo viac ako 220 prihlášok, enormný záujem najmä medzi študentmi a laickou verejnosťou o to, môcť sa prezentovať svojím nápadom na tej najvyššej úrovni svedčí o tom, že pre mnohých bola prestíž vytvoriť niečo, čo bude mať príležitosť vidieť a zamyslieť sa nad tým najmenej pol miliardy ľudí, bola dôležitejšia než 4 500 eur, určených pre víťaza.
Nemám ilúzie, že každému sa bude logo SK PRES páčiť na prvý pohľad. Tradicionalisti namietnu, že mu chýba oblosť a výplň, že nie je geometricky dokonalé podľa pravidla zlatého rezu. Konštruktivisti a funkcionalisti budú spochybňovať jeho prvoplánovú nečitateľnosť a zložitosť tvaru. Nacionalistom sa zase bude zdať málo slovenské, pretože neobsahuje ani tri vrchy ani kríž.
Ja osobne sa však stotožňujem s odborným názorom poroty, že víťazné logo, ktorého autorom je mladý dizajnér Jakub Dušička, študent katedry Vizuálnej komunikácie na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave, je slovenské, provokujúce a maximálne variabilné. Vyjadruje chápanie Slovenska ako mladej a dynamickej krajiny, ktorá má za sebou úspešný európsky príbeh; ako rodiska inovatívnych a kreatívnych ľudí so schopnosťou pristupovať k riešeniu zložitých európskych výziev s nadšením a nápadito, dynamicky a kreatívne.
V druhej polovici tohto roka nás čakajú v Európe nemalé výzvy. Budeme musieť riešiť celý rad problémov, hľadať riešenia, ktoré fungujú, prichádzať s novými nápadmi, hľadať cesty ku kompromisom, k dohodám. Kreativita a tvorivosť musia byť nástrojmi, ktoré budeme používať na stavanie ciest a mostov.
S logom sme už prvý výkop v tomto duchu urobili.
