Obecné školstvo a financie naň...
Financovanie obecného školstva je riešené z tých istých daní občanov, len cez Krajský školský úrad, ako regionálneho zástupcu Ministerstva školstva. Financie do obecného rozpočtu zasa idú z tých istých daní zamestnaných Slovákov, len cez iné ministerstvo. Prichádzajú cez daňové úrady Ministerstva financií. Avšak, keďže obce sú zriaďovateľmi svojich základných škôl, čiže plne zodpovedné za ich chod a dodržiavanie zákonnosti, preto obce prijímajú na svoj obecný účet školské peniaze a odovzdávajú ich na účty škôl a to podľa určitých pravidiel. Základné pravidlo je, že obec musí svojej škole poskytnúť minimum určené Ministerstvom, čo je cca 87 % z peňazí z ministerstva cez krajský školský úrad. Rovnako obec rozhoduje o platových pomeroch vedenia škôl.
Všeobecný omyl...
Slovenský robotník pracuje pri páse. Na výplatu dostane o cca 35% menej, než to čo reálne zaňho zaplatí jeho zamestnávateľ. Rozdiel ide poisťovniam, daňovému úradu, prosto štátu. Podľa § 2 zákona 564/2004 ide z týchto zamestnaneckých daní 70,3% do rozpočtov obcí a miest. Nariadenie vlády 668/2004 len popisuje vzorec, podľa ktorého sa jednotlivým obciam prideľuje viac, či menej peňazí. Kritériami sú napríklad nadmorská výška, počet seniorov, trvácnosť alebo zvyšovanie populácie aj cez počet detí. Mnohé vedenia škôl sa odvolávajú pred starostami práve na § 2 odsek 1. písmeno c) nariadenia vlády 668/2004 s odôvodnením, že obec musí v rozpočte určiť až 40 % podielových daní na svoje školstvo. Nie je to pravda. Paragraf 2 odsek 1. písmeno c) nariadenia 668/2004 pojednáva o jednom pravidle vo vzorci podľa ktorého štát prideľuje peniaze z daní obci. Tento paragraf neuvádza, že obec môže, má, či musí dať na svoje školstvo 40%. Nie je to pravda. V tom prípade, by obecné zastupiteľstvo, poslanci a starosta stratili zmysel. Starosta, ekonóm, a poslanci sú tam od toho, aby načúvali väčšinový hlas ľudu a podľa neho navrhli rozpočet obce. Nemôžu dať skoro polovicu jednému dieťaťu, ak majú 13 detí. Obecné školstvo je veľmi dôležité, ale nie jediné z 13 oblastí obcí, o ktoré sa musia starosta s poslancami postarať. Čo obecný futbalisti, hasiči, cesty, osvetlenie, rozvoj, kultúra a ďalšie?
Pokúsim sa to vysvetliť prirovnaním.
Starý otec,( štát) má troch synov, (obce). Najstarší má vyrastené deti a rozostavaný dom, najmladší má malé deti a dostavaný dom. Stredný syn sa práve oženil. Starký hľadá vzorec, podľa ktorého rozdať synom dedičstvo, (dane). Ako jedno z pravidiel si starký určí počet detí svojich synov. Všetci synovia majú po štyri deti, len prostredný má zatiaľ len jedno. Preto na každé dieťa starký dá každému z troch synátorov po tisíc euro. Najstarší synátor dostane 4000, stredný len 1000 a najmladší 4000. Avšak najstarší syn použije tých štyri tisíc euro na dobudovanie toho domu, a najmladší syn to použije na hračky a výlety svojich 4 detí, ktoré dom už majú. Starký nerozhodol za synov ako použijú peniaze, len si pomohol počtom detí ako pravidlom rozdelenia dedičstva. Starý otec tým, že tomu synovi, ktorý mal viac detí dal viac peňazí neprikázal viacdetnému synovi aby nevyhnutne dedičstvo použil len a len pre deti. Rozhodnutie ako použiť dedičstvo ponechal na synoch samých. Veď tie deti najstaršieho syna viac potrebovali strechu nad hlavou ako hračky a výlety, či nie?