
O čo ide? Vianočný Paušál 499 má podľa reklamnej kampane poskytovať užívateľovi každý pracovný deň v čase od 8.00 do 18.00 hod. v sieti operátora bezplatné volania (do výšky maximálne 2 000 minút za jedno fakturačné obdobie). Nad rámec majú byť účtované podľa aktuálneho cenníka hovory do iných sietí, ako aj hovory v čase od 18.00 do 08.00 hod. v sieti vlastnej. A to po celú dobu viazanosti.
Príloha k dodatku zmluvy o pripojení, ktorú podpísalo pred vianocami množstvo zákazníkov však v druhom odseku štvrtého článku hovorí: "Zmluvné strany sa dohodli, že Podnik poskytne v zmysle ustanovení tohto článku Účastníkovi zvýhodnenie, spočívajúce v práve na zľavu vo výške ceny hlasových volaní uskutočnených zo SIM karty na účastnícke čísla aktívne v sieti Podniku, a to každý deň v čase od 08:00 a od 18:00 hod. (ďalej tiež „Zvýhodnené hodiny“) po dobu platnosti tohto Dodatku. Predmetné zvýhodnenie (ďalej v tomto článku tiež ako „Benefit“) patrí Účastníkovi len v prípade, že má na SIM karte aktivovaný účastnícky program Paušál 499 Sk (ďalej v tomto článku tiež ako „Program“), pričom v prípade, že Účastník požiada o zmenu účastníckeho programu na iný účastnícky program, ako je Program, stráca právo na poskytovanie Benefitu. Podmienkou poskytovania Benefitu je dodržiavanie všetkých povinností uvedených v Zásadách správneho využívania Benefitu uvedených v tomto článku."
Právoplatná zmluva a následne jej spresňujúca časť teda jednoznačne uvádza, že na zvýhodnené volania má účastník nárok "v čase od 08:00 a od 18:00 hod.". Pre mňa ako zákazníka potešiteľné zistenie. Orange jedno sľuboval, v zmluve zadefinoval svoje plnenie nad rámec ponúkaného... Aký problém? Samozrejme, hneď od začiatku mi bolo zrejmé, že takto to asi v praxi fungovať nebude. Takýchto "vylepšených" zmlúv dal operátor do obehu určite viacero, možno sú ich tisíce, a bude sa snažiť nejakým spôsobom brániť.
I stalo sa. Orange dal na známosť, čo si o vlastných zmluvách myslí: "Pri tlači Dodatkov k zmluve o pripojení k akcii Paušál 499 Sk s benefitom bezplatných volaní každý deň v čase od 8:00 do 18:00 hodiny, došlo k tlačovej chybe. V súlade s komunikáciou v médiách, reklamou a internetovou prezentáciou spoločnosti Orange Slovensko však jednoznačne platí, že zvýhodnenie je možné čerpať každý deň v čase od 8:00 do 18:00 hodiny. S takýmto prípadom omylu v písaní, o ktorej svedčí nelogickosť chybného textu, odkaz na analogický text o tom istom benefite v dodatku k zmluvám bez akciového telefónu či oprava dodatkov v deň, kedy vyšla chyba najavo, počíta aj slovenská legislatíva. V súvislosti s tlačovou chybou zákazníci nemusia podpisovať nové znenie Dodatku k zmluve o pripojenie a benefit bezplatného telefonovania môžu čerpať tak, ako je to uvedene v ostatných propagačných materiáloch, teda každý deň v čase od 8:00 do 18:00."
Tak teda preklep...
Naozaj? Ak by inkriminovaná pasáž znela "od 08:00 od 18.00", a nie "od 08:00 a od 18:00", tak by sa to ako preklep určite vnímať dalo. Ale to jedno jediné písmenko mení význam napísaného. V tomto prípade je už zavádzajúce hovoriť o "nelogickosti chybného textu". Znenie je jednoznačné. Iste, v neprospech dodávateľa. Citovaná pasáž neobsahuje nejasnosť, nelogickosť, alebo zmätočnosť či iný výrok, ktorý by jej znenie mohol spochybniť. Orange však v prekvapovaní neprestáva. Dovoľuje si tvrdiť, že netreba nič meniť, všetko je v poriadku, a ak má niekto pochybnosti o znení zmluvy, nech sa riadi obsahom reklám, ktoré sa týkajú daného produktu. Skutočne zaujímavé.
A ešte pohľad do cenníka. Ten aktuálny (z 19. 11. 2005) hovorí iba o volaniach na účastnícke čísla v SR v čase od 08:00 do 18:00 (6,90 Sk bez DPH) a od 18:00 do 08:00 (4,50 Sk bez DPH). Keďže v zmluve o pripojení sa hovorí, že vo vlastnej sieti mám v tom a tom čase hovory bezplatné, všetko je jasné.
Je smutné, ak si veľká spoločnosť robí zo svojich zákazníkov dobrý deň. Takúto vážnu vec vybaviť takýmto "fundovaným" vyhlásením, to chce naozaj guráž. Alebo poriadnu dávku arogancie. Majú zvláštny zmysel pre humor. Možno ich prejde, keď prvému zákazníkovi s vianočným paušálom nafakturujú hovory vo vlastnej sieti po šiestej večer, a ten sa bude dožadovať svojich práv. Napríklad, prostredníctvom Slovenskej obchodnej inšpekcie. Občiansky zákonník totiž v § 54 ods. 2 hovorí: "V pochybnostiach o obsahu spotrebiteľských zmlúv platí výklad, ktorý je pre spotrebiteľa priaznivejší."
Uvidíme, ako sa kauza bude vyvíjať. Možno existuje nejaká vážnejšia právna kľučka, ktorou sa Orange elegantne z problému vyzuje. Zatiaľ predviedol iba chabý pokus o zlý vtip. Možno by sme sa dozvedeli viac, keby sa o vec zaujímali mienkotvorné médiá. A možno nie. Nepatrí sa predsa pohnevať si jedného z najväčších zadávateľov reklamy...