Ali Izedbegovič. Islam medzi Východom a Západom.

Ako vnímajú islam a jeho miesto vo svete samotný muslimovia? Čo znamená príslušnosť k islamu, odkazu proroka Muhammada, islamská ortodoxia a ortopraxia v živote veriacich nie len „európskych“ muslimov? Ako sa islam podieľa na formovaní súčasného sveta? Hľadanie odpovedí, nie len na tieto ale aj na mnohé podobné otázky, sa stalo celoživotným mottom práce významného európskeho (slovanského) islamského mysliteľa Ali Izedbegoviča. Vydanie sa na cestu poznania, ktorú vytýčil je zaujímavým a nesmierne poučným „dobrodružstvom“...

Písmo: A- | A+
Diskusia  (26)

Pred pár dňami som si opätovne zalistoval, čo to prečítala zamyslel sa nad myšlienkami z knihy, ktorá napriek tomu, že vyšla aj v českomjazyku (1997) a je v celku dostupná aj v slovenskýchkníhkupectvách (tú moju som si kúpil asi pred štyrmi rokmi v ArtFóre), jepre väčšinu Slovákov neznámym dielom. Neprislúcha mi pátrať po príčinách. Rádby som však v krátkosti predstavil toto skutočne zaujímavé dielo.     

„Človek nie je šitý podľa Darwina, rovnako ako vesmír nieje šitý podľa Newtona.“

Hlavnou ideou, ktorá prechádza naprieč celou knihou jedefinovanie významu a vzájomného ovplyvňovanie sa troch prístupov resp.náhľadov na svet, život. Týmito, podľa Izedbegoviča, sú: náboženský, materialistickýa islamský prístup. Tieto odzrkadľujú tri elementárne možnosti (svedomie,príroda, človek), ktoré sa môžu a aj sa prejavujú v podobekresťanstva, materializmu a islamu. Izedbegovič ich následne považuje zazáklad všetkých existujúcich filozofii, ideológií či postojov ku každodennostičloveka.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Civilizácia sa nedá poprieť, ani keby sme sa o toakokoľvek snažili. Jediná vec, ktorá je možná a nevyhnutná, je zničiť jejmýtus.“

Izedbegovič sa vo svojej knihe snaží, podobne ako počascelého svojho života, propagovať myšlienky o nevyhnutnosti dialógu medzikultúrami resp. špecificky medzi kultúrami, ktoré sú postavené na podobných pilieroch monoteizmu.Izedbegovič aj v prípade definovania vzťahov medzi pojmami kultúraa civilizácia vidí dichotómiu vzťahov materializmu a mysticizmu(náboženstva, asketizmu). Kým podľa neho primárnou úlohou civilizácie (nie lentzv. západnej, či ako nám to chce „nanútiť“ Huntington a iní tj. tzv.judeokresťanskej) je človeka vychovávať, úlohou kultúry je vzbudiťv človeku lásku k meditácii (úcte k tajomstvu). Oba tietoatribúty v sebe spája práve islam, ktorý človeka vzdeláva(príkladom sú al-Chorazmí, ibn Chaldún a iní) ale aj vyzýva k úcte k tajomstvu,mysticizmu (Rúmí, ibn Rušd a iní) 

SkryťVypnúť reklamu

„Existujú mravní ateisti, ale neexistuje mravný ateizmus.“

Má morálka miesto v modernej spoločnosti? Kde možno hľadať jejpôvod? Je morálka náboženstvom a či len jeho súčasťou? Izedbegoviččitateľom ponúka jeden z pohľadov aj na túto problematiku.Nedogmatizuje prítomnosť morálky len na spoločenstvo veriacich ľudí (akéhokoľvek náboženstva).Verí, že morálnym môže byť aj ateista, však ateizmus sám o sebe,reprezentujúci neúctu voči Stvoriteľovi, je nemorálny. Tak ako je nemorálnaneúcta detí voči rodičom.

„Európa bez Anglicka mala len dve epochy: epochu cirkvia epochu štátu. Povedané historicky, európsky „islamský“ vek sa dá nájsťlen v Anglicku.“

SkryťVypnúť reklamu

V ďalších kapitolách Izedbegovič popisuje ostatnéaspekty života. Skúma vzťah kultúry a dejín, miesto utópie v histórii človeka či fenoménumenia. Časť práce je samozrejme zameraná i na miesto islamuv modernom svete resp. jeho miesto mostu medzi Východom (kresťanstvo,asketizmus, Ježiš) a Západom (materializmus, dril, Mojžiš). Čitateľ sa tammôže dozvedieť viac o postavení Ježiša, Mojžiša a Muhammadav islame, vzťahu islamu a náboženstva či v neposlednom rade ajo islamskej povahe práva. Okrem tohto však záver práce A. Izedbegovičaponúka zaujímavý postreh.

Autor sa v celej práci snaží determinovaťmiesto islamu v Európe. Príklad úspešnej koexistencie islamskýcha neislamských hodnôt v Európe vidí najmä v obdobíislamského Španielska (8. – 15. storočia). Avšak okrem tohto (známeho) faktuponúka aj neislamskú tzv. „tretiu cestu“, ktorá umožňuje kvalitatívne rovnakohodnotný život ako ho zabezpečuje islam. Príkladom tejto symbiózy je politicko-spoločenskýsystém Veľkej Británie, ktorá v sebe úspešne spája augustínovský CivitatesDeí Civitates Solis, ktorý v islame reprezentujeinštitút chalifátu. Viac sa však dozviete ak sa rozhodnete vydať na cestupoznania spolu s Ali Izedbegovičom... Príjemné čítanie  

Jozef Lenč

Jozef Lenč

Bloger 
  • Počet článkov:  95
  •  | 
  • Páči sa:  0x

V duchu citátu "Sú si rovní tí, ktorí vedia, s tými, ktorí nevedia?To však si uvedomia len tí, ktorí rozumom sú nadaní."(39:9) .. snažím rozšíriť poznanie. Zoznam autorových rubrík:  PalestínaO islamePostrehOsobnosti islamuSlovenská i svetová politikaSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Marian Nanias

Marian Nanias

274 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Iveta Rall

Iveta Rall

91 článkov
Karol Galek

Karol Galek

116 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

91 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu