Džihád študenta Waleeda Šálana

Pred pár dňami som e-mailom dostal správu. Informáciu čine mladého muslima, o ktorom však na rozdiel od The New York Times na Slovensku nepadla ani zmienka (okrem správy na www.islamweb.sk). Dôvodom tohto nezáujmu je snáď fakt, že sa jedná o počin, ktorý akosi nezapadá do mozaiky súčasného nazerania na svet. To k čomu sa odhodlal Waleed Šálan je v akomsi rozpore s dnes tak modernou islamofóbiou, ktorej sme svedkami aj u nás. (viď napríklad vyjadrenia nie len politikov pôsobiacich na našej „rodnej hrude“)

Písmo: A- | A+
Diskusia  (10)

V našich zemepisných šírkach nie je príliš v obľube vyzdvihovať, alebo čo len v krátkosti spomenúť, či sa pozastaviť pri hrdinstve „obyčajných“ ľudí. Obzvlášť v prípade, ak by náš prípadný záujem bol nasmerovaný na vo všeobecnosti vnímanú nepriateľskú entitu resp. skupinu ľudí. A tak sú neraz tí zo Slovákov, ktorí volia SMK považovaní za „vlastizradcov“. A tí, ktorí sa v majoritne sekulárnom resp. v prostredí deklaratívne kresťanskom, rozhodnú pristúpiť k islamu, sú nezriedka považovaní za bláznov, hodných prinajmenšom izolácie, či „pobytu“ v zariadeniach podobných tým v Pezinku. Žiaľ.  

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Príčinou zvláštnej podoby našského „izolacionizmu“ nie je ani tak prirodzený konzervativizmus alebo tradicionalizmus slovenskej spoločnosti, ktorá sa takouto zvláštnou formou prejavuje aj v ochote a spôsobe jej (ne)informovanosti, ale skôr vo vrodenom „malomeštiactve“. Teda v jave, na ktorý sme si už akosi privykli. Čoraz viac nás, než čokoľvek iné, zaujíma náš osud, náš život a to ako nás vidí naše okolie. Možno toto je dôvod, pre ktorý sa slovenské médiá či jednotlivci, ktorí si paradoxne za svoje životné poslanie vybrali informovať spoločnosť o aspektoch Dobra a Zla v nej prítomných, akosi „pozabudli“ v opise udalostí „virginského masakru“ spomenúť čin jednotlivca, ktorý svojou smrťou (obetovaním) zachránil život blížneho. Viacerí z nás z diaľky deň čo deň sledujúc smrť neznámych ľudí si možno ani neuvedomujú silu a význam, príčiny tohto skutku. Málokto sa spýta, iba tak v duchu, prečo tak konal? Otec, manžel, študent. Tridsiatnik, ktorý mal ešte život pred sebou. Čo ho primälo k takémuto kroku? 

SkryťVypnúť reklamu

Waleeda Šalána som žiaľ nikdy nepoznal. A už ani nespoznám. Po prvýkrát som videl jeho tvár a spoznal jeho príbeh až v deň, keď som sa o ňom dočítal onú správu. „Šialeným strelcom zranený muslimský študent úmyselne prilákal strelcovu pozornosť, aby zachránil svojho zraneného nemuslimského spolužiaka.“ V ten deň sa rozhodol svojou obetou zachrániť život nevinného. Neuvažujúc o výhodách či nevýhodách, ktoré mu to prinesie. Jediným motívom jeho konania bola úprimná viera v Boha. V Boha, ktorý nás varuje pred nerozumným vzájomným zabíjaním a zároveň odmeňuje tých, ktorí sa usilujú život iných chrániť.     

SkryťVypnúť reklamu

„A kvôli tomuto sme predpísali deťom Izraela, aby ten, kto zabije jedného človeka (...) bol súdení, ako by zabil ľudstvo celé. A aby ten, ktorý oživí (ochráni) jedného, bol posudzovaný, ako by oživil celé ľudstvo.“

(Vznešený Korán 5:32) 

Osobná viera v Boha. Načúvanie tomu, čo je Jeho zákonom stanovené a vhodné a odmietanie toho čo Zákon definuje ako zavrhnutiahodné je základným pilierom posilňovania zbožnosti. Je to skutočné „úsilie na ceste Božej“, ktoré sa v arabskom jazyku označuje slovom džihád (džahada). „Veľký“ džihád, ktorého súčasťou sú džihád srdcom (posilňovanie osobnej zbožnosti), džihád jazykom (misijná činnosť) a v neposlednom rade aj džihád rukou (charitatívna činnosť), tvorí podľa mnohých muslimských učencov, ale aj bežných veriacich súčasť piatich pilierov islamu.

SkryťVypnúť reklamu

V dnešnej dobe je neveľa tých, ktorí sa odhodlajú k skutočného džihádu. A ešte menej je možností sa o nich dozvedieť.  Súčasné média a „odborníci“ či samozvaní „kritici“ islamu prezentujú len jednu časť významu džihádu (tzv. „malý“ džihád), ktorú ešte mylne prirovnávajú a označujú za „svätú vojnu“ a to s úmyslom šírenia pocitu strachu z prípadného ohrozenia zo strany muslimov. Žiaľ v rovnakej miere dávajú prednosť násiliu (informujú, zveličujú) tým z radov muslimov, ktorí z rôznych príčin „túžia“ napĺňať vízie konfliktu civilizácii. A tak sa postupne vytráca skutočný význam pojmu džihád. „Čin Waleeda Šálana sa nedá označiť za nič iné, len za akt pravého džihádu a hrdinstva.

Smrť Waleeda priniesla pre jeho rodinu, známych a priateľov určite veľa žiaľu. Príkladný čin záchrany života by mohol do budúcnosti poslúžiť ako „prvá lastovička“ vzájomnej snahy o spoznanie skutočného významu džihádu pre muslimov, ako aj islamu, ktorý je v prvom rade o živote než o smrti a násilí. 

Jozef Lenč

Jozef Lenč

Bloger 
  • Počet článkov:  95
  •  | 
  • Páči sa:  0x

V duchu citátu "Sú si rovní tí, ktorí vedia, s tými, ktorí nevedia?To však si uvedomia len tí, ktorí rozumom sú nadaní."(39:9) .. snažím rozšíriť poznanie. Zoznam autorových rubrík:  PalestínaO islamePostrehOsobnosti islamuSlovenská i svetová politikaSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Marian Nanias

Marian Nanias

274 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Iveta Rall

Iveta Rall

91 článkov
Karol Galek

Karol Galek

116 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

91 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu