V ostatnom .týždni sa opäť objavila príloha venovaná blížiacemu „vyvrcholeniu“ kultúrneho leta pod Tatrami. Opakujúce sa recenzie zlých slovenských festivalov na stránkach denníka SME, alebo osobné hodnotenia negatívnych zážitkov z kultúrnych podujatí leta 2007, uvádzaných v podobe blogov ohlasujú príchod očakávanej Pohody. Všetky tieto správy a komentáre (paradoxne a či náhodne) uverejňované na stránkach mediálnych partnerov, mali spoločného menovateľa a tým je komparácia uskutočnených s prichádzajúcim, kde autori príspevkov nezabudli podotknúť, že ten ich festival je skutočne ten najPohodovejší.
Možnou zámienkou tejto kampane v prospech trenčianskeho festivalu je fakt, že akcia sa minulý rok nevyhla strate, ako to spomína v rozhovore uverejnenom v prílohe Michal Kaščák. Žeby štedrým donorom už pomaly dochádzala trpezlivosť.? A možno sa tak deje z úplne iných príčin. Oná, na prvý pohľad, nekončiaca snaha prezentovať svoju výnimočnosť na úkor konkurencie nebola dôvodom, pre ktorý som sa rozhodol napísať týchto pár riadkov. To, čo ma zaujalo a „vyprovokovalo“, je prekvapujúca snaha organizátorov ideologicky determinovať tak neideologickú (a nepolitickú) akciu, akou by nepochybne mal byť letný hudobný festival.
V rozhovore, v ktorom novinári Hríb a Kušnierik už tradične neobišli obľúbenú tému „My verzus tí iní“ sa spýtali „Hudobné festivaly majú už od šesťdesiatych rokov väčšinou „ľavicovú orientáciu“. Ty máš názory opačné a sama Pohoda nie je v tomto zmysle „ľavicovo orientovaná“. To nie je veľmi bežné. Je to zámer, alebo to vzniklo prirodzene?“. Žiaľ vo formulovanej otázke bližšie neuviedli žiadne kritéria vymedzujúce „ľavicovosť“ festivalov minulosti v kontexte očakávanej Pohody. A tak tradične nedali čitateľovi možnosť overiť si pravdivosť nimi stanoveného hodnotenia. Čo sa nepodarilo novinárom doplnil organizátor a jasne stanovil, čo je na Pohode pravicové a prečo sú iné festivaly ľavicové.
Po prvé, je Pohoda pravicová preto, že to tak hlavný organizátor cíti a „vzniklo to prirodzene na základe toho ako sa na tieto veci dívam.“ Zaujímavé definovanie a snáď sa rovnako na veci dívajú aj návštevníci festivalu, ktorých z veľkej časti tvoria mladí ľudia a tí podľa štatistík tradične inklinujú k ľavicovým myšlienkam tj. napríklad legalizácia drog, potratov, multikulturalizmus alebo umožnenie registrovaných partnerstiev a pod., ktoré sú v rozpore s tým, čo vnímame ako pravica, kde v popredí stojí rodina, viera, tradícia a pozitívna sloboda. Ale možno sa v rámci predaja vstupeniek vypisuje vstupný ideologický test, na základe ktorého bezpečnostná služba vpustí pravičiarov a vytesní ľavičiarov..?
Po druhé, je Pohoda pravicová preto, že „ja nechcem, aby náš festival bol masový. Aj keď sme v súčasnosti najnavštevovanejším festivalom na Slovensku, nikdy to nebol náš cieľ.“ Organizátor správne vidí v masovosti jeden zo základných atribútov ľavicových hnutí. Neprezentuje však jasný dôkaz, prečo ten jeho festival, napriek spomenutej masovosti, je pravicový a nie ľavicový. Je to iná masovosť? Alebo je na Slovensku výnimočne masová pravicová (liberálna ale najmä konzervatívna) komunita? Kiež by to tak bolo.!
Po tretie, je Pohoda pravicová preto, že „náš festival dáva priestor všetkým názorom. Na „ľavicových festivaloch to tak nie je – tie sú oveľa jednofarebnejšie.“ Môžeme tak na základe Kaščákovej definície vnímať, napríklad „zlet“ neonacistických kapiel v DK v Hornej Dolnej za ľavicovú akciu? Veď je až nápadne jednofarebná. Keby však pozvali na koncert rapera Gypsiho, dvojicu Amadou et Miriam a Zónu A stanú sa pravicovým koncertom? Alebo je festival zameraný na jeden hudobný štýl či už ide o hardrock, hip hop alebo nu jazz tiež udalosťou, kde sa stretajú najmä ľavičiari? Čo je však viditeľným aspektom otvorenosti čo do účinkujúcich na Pohode, s čím sa netají ani organizátor, je jeho osobný záujem, vidieť tých a to čo má rád.!
Dúfam, že raz v rámci rôznorodosti názorov dostanú možnosť prezentovať svoje umenie napríklad Poetic Pilgrimage, Mos Def alebo Yusuf Islam a iní... nech je Pohoda ešte pravicovejšia.