Tender na trolejbusy - konkurencia bez šance na úspech

Pri čítaní množstva článkov o verejnom obstarávaní na nákup nových trolejbusov, ktoré vyhlásil Dopravný podnik Bratislava (DPB), som si položil otázku, či mala konkurencia šancu vyhrať. Mala teda konkurencia šancu vyhrať? Koľko miliónov eur nám nebude preplatených z eurofondov? Akú sekeru do rozpočtu mesta zatne toto verejné obstarávanie?

Písmo: A- | A+
Diskusia  (27)

Podľa oznámenia z Vestníka verejného obstarávania sa úspešným uchádzačom stane ten, kto získa najviac bodov. DPMB plánoval nakúpiť 80 trolejbusov (a ich údržbu s opciou na ďalších 40 trolejbusov a ich údržbu) za 84 mil. eur s DPH.

Pre úplné zjednodušenie budeme súťažiť len o jeden trolejbus. Predpokladaná cena jedného trolejbusu jeden milión eur.

19.1.2012 Poznámka autora: K pôvodným tabuľkám s jednotkovou cenou trolejbusu som pridal aj tabuľky s cenou 500 000 eur za jeden trolejbus. Ako sami uvidíte víťaz sa nezmení.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Hodnotiť (bodovať) sa budú tri kritériá:

1. Technické riešenie, za ktoré môže ponúkaný trolejbus získať maximálne 40 bodov.

2. Cena údržby, najlepšia ponuka získa 20 bodov.

3. Celková cena za trolejbus, najnižšia cena získa 40 bodov.

Z medializovaných informácií vyplývajú nasledovné závery:

Ideálny trolejbus získa za kritérium „technické riešenie" (vyšší počet počet dverí a nižšia hmotnosť) maximum 40 bodov. Konkurenčný trolejbus získa 0 bodov.

Predpokladajme, že za druhé kritérium „cena údržby" získajú obidvaja 20 bodov.

Za tretie kritérium „celkovú cenu trolejbusu" je možné získať maximálne 40 bodov.

Body sa prideľujú nepriamou úmerou. Najlepšia ponuka získa 40 bodov. Vyššia cenová ponuka priamoúmerne menej.

SkryťVypnúť reklamu

Pre lepšiu predstavu uvediem príklad:

Kým najlepšia ponuka za 1 milión eur získa 40 bodov, drahšia ponuka v hodnote 2 milióny eur získa len 20 bodov.

Ak by sa súťaže zúčastnili dvaja uchádzači, ktorých celková cena za trolebus by bol 1 milión eur, získa „ideálny trolejbus" za všetky kritériá 100 bodov (40b+20b+40b).

Druhá ponuka získa len 60 bodov (0b+ 20b+ 40b). Chýbajú jej body za „technické riešenie"(dvere a hmotnosť")

Uchádzači

Kritérium technické riešenie

Kritéium cena údržby

Cena trolejbusu v eur

Kritérium celková cena trolejbusu

Počet bodov celkom

„Ideálny" trolejbus

40 bodov

20 bodov

1 000 000

40 bodov

100 bodov

Bežný trolejbus

0 bodov

20 bodov

1 000 000

40 bodov

60 bodov

Rovnaké bodové hodnotenie aj poradie bude aj pri cene 500 000 eur.


Uchádzači

Kritérium technické riešenie

Kritéium cena údržby

Cena trolejbusu v eur

Kritérium celková cena trolejbusu

Počet bodov celkom

„Ideálny" trolejbus

40 bodov

20 bodov

500 000

40 bodov

100 bodov

Bežný trolejbus

0 bodov

20 bodov

500 000

40 bodov

60 bodov

Akú cenu musí ponúknuť konkurent, aby vyhral?

Ak by aj konkurenčný výrobca ponúkol svoj bežný trolejbus za 500 eur súťaž by nevyhral.

SkryťVypnúť reklamu

Rozdiel v cene trolejbusov je 999 500 eur (alebo 499 500 eur) a skončí na 2. mieste!!!

Kritériá teda nepodporujú úsporu!!!

Uchádzači

Kritérium technické riešenie

Kritéium cena údržby

Cena trolejbusu v eur

Kritérium celková cena trolejbusu

Počet bodov celkom

„Ideálny" trolejbus

40 bodov

20 bodov

1 000 000

0,02 bodu

60,02

Bežný trolejbus

0 bodov

20 bodov

500

40 bodov

60,00

Uchádzači

Kritérium technické riešenie

Kritéium cena údržby

Cena trolejbusu v eur

Kritérium celková cena trolejbusu

Počet bodov celkom

„Ideálny" trolejbus

40 bodov

20 bodov

500 000

0,04 bodu

60,04

Bežný trolejbus

0 bodov

20 bodov

500

40 bodov

60,00

Nepomohlo by mu ani to, že by ponúkol svoj výrobok zadarmo. Nepochybne by mohol byť vylúčený pre mimoriadne nízku ponuku.

Žiadny výrobca si však nemôže dovoliť predať 80 (120) trolejbusov zadarmo.

Viac bodov by mohol získať, len keby zaplatil DPB za to, že mu môže dodať trolejbus(y)!!!

Nastavenie tendra však umožňuje ešte inú variantu.

Pozrime sa, čo by sa stalo, keby uchádzač ponúkajúci „ideálny trolejbus" predražil svoj trolejbus oproti normálnej cene.

„Ideálny trolejbus" stojí 3 milióny eur, bežný trolejbus 1 milión eur. Víťaz „ideálny trolejbus".

SkryťVypnúť reklamu

Uchádzači

Kritérium technické riešenie

Kritéium cena údržby

Cena trolejbusu v eur

Kritérium celková cena trolejbusu

Počet bodov celkom

„Ideálny" trolejbus

40 bodov

20 bodov

3 000 000

13,33 bodu

73,33

Bežný trolejbus

0 bodov

20 bodov

1 000 000

40 bodov

60,00


„Ideálny trolejbus" stojí 3 milóny eur, bežný trolejbus 500 000 eur. Víťaz „ideálny trolejbus".


Uchádzači

Kritérium technické riešenie

Kritéium cena údržby

Cena trolejbusu v eur

Kritérium celková cena trolejbusu

Počet bodov celkom

„Ideálny" trolejbus

40 bodov

20 bodov

3 000 000

6,67 bodu

66,67

Bežný trolejbus

0 bodov

20 bodov

500 000

40 bodov

60,00

A ešte extrémna varianta !!!

Cena za 1 kus „Ideálneho trolejbusu" je 25 miliónov eur (viac ako 753 miliónov slovenských korún). Bežný trolejbus 1 milión eur. Vyhráva „ideálny" nechutne predražený trolejbus.

Uchádzači

Kritérium technické riešenie

Kritéium cena údržby

Cena trolejbusu v eur

Kritérium celková cena trolejbusu

Počet bodov celkom

„Ideálny" trolejbus

40 bodov

20 bodov

25 000 000

1,6 bodu

61,6

Bežný trolejbus

0 bodov

20 bodov

1 000 000

40 bodov

60,00

Uchádzači

Kritérium technické riešenie

Kritéium cena údržby

Cena trolejbusu v eur

Kritérium celková cena trolejbusu

Počet bodov celkom

„Ideálny" trolejbus

40 bodov

20 bodov

25 000 000

0,8 bodu

60,08

Bežný trolejbus

0 bodov

20 bodov

500 000

40 bodov

60,00

Ešte si niekto myslí, že takéto kritériá sú v poriadku?

Takto nastavené kritériá vyhodnocovania pre ekonomicky najvýhodnejšiu ponuku sú v rozpore s európskym ale aj so slovenským právom. Nevyjadrujú totiž skutočnú ekonomickú výhodnosť. Sú teda v rozpore s teraz účinným § 9 ods. 4 aj s § 35 zákona o verejnom obstarávaní. Takto nastavené odporujú aj požiadavke na zabezpečenie čestnej hospodárskej súťaže.

Bohužiaľ, takéto alebo podobne nastavené kritériá sa vyskytujú v našom Vestníku verejného obstarávania úplne bežne. Beztrestne. Dokedy?

Pri písaní tohto článku vychádzal autor z voľne dostupných medializovaných informácií. Z dôvodu zjednodušenia vysvetlenia boli niektoré v článku uvádzané informácie zjednodušené, preto nemusia presne zodpovedať súťažným podkladom ani oznámeniu o vyhlásení dotknutého verejného obstarávania.

Autor je odborne spôsobilá osoba na verejné obstarávanie.

18.1.2013 som opravil slová "priamou" úmerou na "nepriamou"

19.1.2013 som na základe informácií z DPB upresnil cenu a počet trolejbusov. Zároveň som pridal tabuľky ktoré reflektujú na zmenu ceny za 1 ks trolejbusu.

Jaroslav Lexa

Jaroslav Lexa

Bloger 
  • Počet článkov:  144
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Žijem v krásnom meste, o ktorom rád rozprávam. Zoznam autorových rubrík:  Názory a komentárePerličkyCystická Fibróza - CFZo životaverejné obstarávanieBratislavaSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

765 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

90 článkov
Pavel Macko

Pavel Macko

188 článkov
Marian Nanias

Marian Nanias

274 článkov
Věra Tepličková

Věra Tepličková

1,071 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu