Už niekoľko rokov bojujem proti bankovej arogancii. Neviem, koľko z Vás si prečítalo zmluvu o zriadení účtu, o používaní bankovej karty a pod.. Ja som si tú námahu dal. Na jednoduché otázky "môžem obmeziť počet inkasných úhrad mesačne/ročne inkasujúcej organizácii?", som dostával nezmyselné odpovede typu:
"Náš systém to neumožňuje", prípadne "Čoho sa bojíte? Veď sa nič nemôže stať."
Tak som spustil "moje" (až príliš často vychádzajúce)tzv. katastrofické scénáre.
Bojím sa, aby systém spracúvajúci úhrady nevystavil sto takýchto úhrad za mesiac a nevybielil mi účet. Potom neodídu dôležitejšie platby (napr. hypotéka), uhrádzané cez platobný rozkaz a mesiace sa budem domáhať vrátenia naspäť. Po tomto mojom monológu, nastalo väčšinou veľké ticho a na tvári bankového úradníka(čky) som pravidelne pozoroval premenenu od neveriaceho úsmevu do zhrozeného výrazu a priznania, že takto nad tým nikdy nerozmýšľali.
Prečo, to teda banky neobmedzia? Odpoveď je v skrytá v samotnej ľudskej povahe. Je príjemné, nerobiť nič pre bezpečnosť svojich klientov a prípadný problém hodiť na plecia inkasujúcej organizácie. Samozrejme, poplatky za účet aj platbu si banka rada zinkasuje. A ak sa Vám bude zdať moje tvrdenie tendenčné, tak Vám poskytnem ďaľší dôkaz.
Koľko dní(hodín) trvá bankový prevod platby z akejkoľvek slovenskej banky voči daňovému/colnému úradu? Odpoveď: platba musí byť pripísaná na ich účet ešte v ten istý deň. Prečo? Lebo to predpisuje zákon.
Koľko krát ste potrebovali previesť rôzne sumy medzi bankami na Slovensku okamžite a "nedalo sa to"!
Ako posledný bonbónik, bola moja predvčerajšia otázka na riaditeľa jednej bankovej pobočky, ako ochránia moje peniaze, keď bude na občianskom môj podpis? Smutne na mňa pozrel a ... .