V ako Vendeta (retro recenzia)

Kategóriu komixových postavičiek filmového plátna posilnil ďalší superhrdina. Tvár mu halí biela maska. K jeho miláčikom patrí nabrúsené ostrie a Natalie Portman. Priatelia mu hovoria V- í. Inak je to celkom fajn chlapík.

Keď istý pán menom GuyFawkes zamýšľal 5. novembra 1605 vyhodiť do vzduchu budovu anglickéhoparlamentu, iste si nepredstavoval, že skončí so slučkou okolo krku našibenici. Osud jeho činu neprial a anglická vláda si zhlboka vydýchla.Mohla to byť nakoniec pekná šlamastika. Lenže o pár rokov neskôr,presnejšie v roku 2020, vyskočil na scénu komixový superhrdina, abydokončil dielo pána Fawkesa. Nie že by ho nejako uctieval, ale doba je zlá atakpovediac zrelá na akciu.

Režisér James McTeigua sas komixovým orieškom z pera Davida Lloyda popasoval vskutkurytiersky. Pomocnú ruku mu podali tvorcovia scenáru bratia Wachovski. Najnovší hollywoodskyfilmový braček tak doplnil brigádu pavúčích mužov, mutantov a ďalšíchnedefinovateľných kreatúr. Hoci sa McTeigua podieľal na viacerých efektmiprešpikovaných snímkach (napr. trilógia Matrix, Star Wars II), V akoVendeta je v tomto smere o trošku šetrná. Nie že by to nejakým spôsobomznižovalo kvalitu filmu, ale od komixových adaptácií sa predsa len očakáva istétrikové nasadenie. Divák sa tak dočká maximálne zopár nevzrušujúcich výbuchov,hoci kombinácia Big Ben a ohňostroj má svoju krásu. Hrdina V svojichnepriateľov likviduje výlučne vlastnoručne nabrúsenými nožmi, občas sa uchýli k jedu(- zbabelec).

Hneď na začiatku, tedapotom ako Fawkes odvisne, pošle V na onen svet pár „príslušníkov ŠTB“, abyzachránil úbohú Eve alias Natalie Portmanová pred hrozným koncom. Nasledovnéfilozofické reči udatného záchrancu však udusia akýkoľvek dobrý pocitz kvalitnej rezačky. Všetky boje vyznievajú trochu ťažkopádne –neprekvapia ničím novým. Možno až finálna majstrovská scéna, v ktorejhlavný hrdina nepadne ani po dvadsiatich kilách olova a počas výmenyzásobníkov zmasakruje všetkých prítomných svojím vylešteným ostrím, aby sanakoniec vrátil k milovanej Natalie a umrel jej pri nohách, malav sebe štipku korenia. Bohužiaľ i tu cítiť vplyv Matrixu. Na rozdielod Nea sa však V oceľových guliek nebojí a samopalmi pohŕda.

Hlavnej roli superhrdinusa brilantne zhostil Hug Weaving. Jeho úlohu strpčil fakt, že počas celéhofilmu musel hrať s maskou na tvári. Zvedavý divák preto asiz kina spokojný neodíde. Napriektomu Weavingove fantastické modulácie hlasu a gestá skutočne sedeli. Občasto možno trošku prehnal, ale na muža s nabrúsenou dýkou sa nemôžete dlhohnevať. Milučká Natalie Portmanová asistovala svojmu filmovému partnerovi akovedela. Človek si povzdychne, že „leonovské“ časy sú navždy preč, alepravdepodobne bude zakopaný pes vo výbere rolí. Snáď bude mať NataliePortmanová v budúcnosti šťastnejšiu ruku.

Pomsta. Nenávisť. Násilie.Strach. Boj za slobodu slova, za slobodu človeka všeobecne. Veľmi zjednodušenýobrázok príbehu, ktorý na diváka vybafne hneď po úvodných titulkoch. Príbehgraduje prirodzeným tempom, i keď sem-tam sa až nechutne spomalía v divákovi ostanú len rozpaky a otázka prečo. Menia sa ajcharaktery postáv. Zo spravodlivej, naivnej a neškodnej Natalie sa stáva žena,ktorá pošle vagón plný výbušniny s balzamovaným V na Big Ben. Finálnyohňostroj a stovky bielych masiek podčiarkujú konečnú pointu filmu.

Hurá, popcorn sme zjedli,pobavili sme sa, ideme domov. Kategória jednorázových filmov sedí snímke akouliata. Snáď si to V nezoberie k srdcu a jedného večera manenavštívi.

Michal Liba

Michal Liba