Ako som spomenul kupa auta v Anglicku je velmi jednoducha vec, aspon co sa tyka byrokracie. Samotny vyber vozu je asi na kazdeho uvazeni co presne potrebuje a kolko financii je ochotny pustit. Inzeratov je vela a ceny zacinaju niekde na 200-300 librach za mensie vozy.
Kedze mojim parametrom bolo max 500 libier a maly voz tak som aj hladanie zameral tymto smerom. Nakoniec som s Colinovou pomocou "dohladal" Ford Fiestu v cene 400 libier v zachovalom stave, ktory plne postacoval pre cestu do prace a na nakupy.
Procedura prepisu bola velmi jednoducha a spocivala v tom, ze som v technickom preukaze vyplnil svoju anglicku adresu a udaje o mne. Cast technickeho s tymito udajmi povodny majitel nasledne zaslal na DVLA a druhu cast som si ponechal do doby nez mi z DVLA prisiel novy technicky preukaz. Nic viac, teda ak vynecham cast pri ktorej moju penazenku opustili peniaze a presunuli sa do inej.
Po kupe vozidla bolo potrebne riesit poistenie, pretoze ked obcas sledujem telku s ich policajnymi programami, ide asi o najvacsi zlocin ak nemate poisteny voz.
Na poistenie je dobre si nechat poslat viacero ponuk, pretoze ceny sa poistovnu od poistovne lisia. A osobne na moju Fiestu 1.1 reg. 91 to bolo od cca 220 libier az po 950 libier rocne.
Dost dolezite pre stanovenie vysky poistenia je aj vek vodica, pocet uzivatelov auta a aj sposob pouzivania t.j. ci vam auto sluzi na dopravu do prace alebo len na vikendove jazdenie. Taktiez dlzka vlastnenia vodicskeho opravnenia je dolezitym parametrom pre stanovenie vysky poistenia. A samozrejme typ vozidla. Obecne plati cim mensie auto tym mensie poistenie. Preto nie je potrebne skocit hned po aute s vacsim obsahom aj ked ceny su oproti slovenskym dost nizsie....resp. sialene nizsie.
Osobne som si vybral Lloyds pretoze ako som spominal skor, sucastou bankoveho uctu som ziskal dost vyraznu zlavu na poisteni.
Povinne podmienky pre prevadzkovanie vozidla v Anglicku su okrem poistenia aj road tax a MOT.
Road tax je cestna dan a jej vyska sa odvadza od typu vozidla. Myslim, ze pre vozidla registrovane do roku 2001 sa jej vyska odvadza od obsahu a pre novsie je to od emisii a typu paliva, podrobnosti mozno najst na strankach DVLA. Moja bola 120 libier resp. 66 libier na pol roka.
Vymenou za vase peniaze je pekny papierovy disk, ktory si povinne-hrdo musite dat za celne sklo.
Pred vyprsanim platnosti vas na to upozorni list z DVLA s popisom ako zaplatit road tax na dalsie obdobie.
Skvele na tom je, ze mozete vsetko urobit online z pohodlia kancelarie ci izby a nemusite nikde chodit. Hold krasny pocit z efektivity oproti mojim skusenostiam s registraciou auta na Slovensku.
Dalsou podmienkou je mat platne MOT. Jedna sa o obdobu nasho STK a jej platnost je 12 mesiacov. Touto som este nepresiel kedze povodna este zopar tyzdnov bude platit. Ale nejake informacie ako prebieha pustit samozrejme mozem, kedze som si nieco okolo toho nastudoval.
Cena kontroly je od cca 35 do 50 libier (teda aspon v tejto oblasti) a zvacsa zahrnuje aj re-test v pripade, ze na prvy krat neprejdete. To je u starsich vozidiel viac ako iste. Je tu moznost zaplatit si prehliadku s pripadnou opravou nevyhovujucich casti priamo u servisu, ale obvykle plati, ze vas to vyjde lacnejsie ked si vyhladate nejaky mensi servis mimo hlavnych ulic. Ale ako som spomenul skusenosti nemam a cerpam skor z roznych prispevkov vo webovych forach.
Jedinu opravu co som na aute zatial realizoval bola vymena alternatoru kedze povodny sa vybral do vecnych alternatorovych lovist. Vymena sice mohla spocivat len vo vymene uhlikov (co som zopar krat doma robil), ale tu sa to riesilo vymenou za novy kus. Cena 125 libier.
A to je vsetko co treba riesit pri autach. Nemozem napisat, ze by to bolo v skratke, kedze samotny proces je skutocne jednoduchy a rychly.
Nabuduce by som este hadam napisal zopar slov o soferovani v UK.