Na to, aby aplikacia bola uspesna existuje zopar vseobecnych rad, ktorych dodrziavanie, moze ale aj nemusi priniest nejake ovocie. Popravde sa to s tymi radami ma tak, ze ich dodrzanie skor vytvori idealnejsie prostredie pre uspech ako ich nedodrzanie, ale samozrejme aj tu sa najdu vynimky. Staci si spomenut uspech aplikacie "I am rich" okrem ziariaceho drahokamu na displaji a textu, aplikacia nepriniesla ziadnu hodnotu a tiez neriesila ziadnu potrebu ci problem uzivatela a napriek tomu (a cene $999) sa predavala. Nemusime vsak pre taketo uspesne hracky chodit prilis daleko. V slovenskych kotlinach sa uspesne pohybuje aj Jan Ilavsky a jeho HD Midnight. Nerad by som prirovnaval jeho aplikaciu k predchadzajucej, ale faktom je, ze tiez okrem uspesneho zabijania casu, neriesi ziadny konkretny problem. Na opacnej strane uspechu mame zasa aplikaciu APNDroid Martina Adamka, ktora uz nejake tie problemy riesi.
Ale spat k monetizacii. Aj ked sa povazuje v programatorskych kruhoch za sproste slovo, rovnako ako biznisplan, je potrebne sa nim zaoberat.
Ake vsak mame moznosti, ked chceme nejaky ten centik z aplikacie vyrazit. Ako prvy a casto jediny sposob je vlozenie reklamneho banneru do aplikacie. Ak mate aplikaciu s dostatocnou pouzivanostou a to nemyslim stahovanost, tak prijem z reklamy moze by zaujimavy. Z vlastnej skusenosti viem, ze aplikacia, ktora ani nemusi byt extremne uspesna, moze nejake tie drobne priniest napriek malej skupinke uzivatelov. Pre konkretny priklad je to aplikacia pre facebook chat (nie ta, ktoru mi Google po zasahu zablokoval). Aplikacia bola stiahnuta len 5900 krat a aktivnych uzivatelov je 480 co je menej ako 10% povodne stiahnutych kuskov. Napriek tomu aplikacia prostrednictvom Admob reklamy (http://www.admob.com) generuje denne asi $1 pri prekliku 1% zo zobrazenych bannerov, co nie je zle na aplikaciu, ktora nevyzaduje ziadnu starostlivost. Aj ked sa moze zdat, ze $30 mesacne je smiesna suma, dovolim si oponovat tym, ze tuto sumu dokaze vygenerovat necelych 500 uzivatelov, ktori ani nepouzivaju app kazdy den. Magickou formulkou je skutocnost, ze aplikacia, ked uz pouzivana je, tak je vyuzivana dlhsi cas ako by to bolo v pripade hier ci jednorazovych nastrojov.
Druhou cestou ako aplikaciu monetizovat je spoplatnenie. V iOS (teda iphony a ipady prip. ipody touch) je to viac realnejsia moznost ako v pripade androidu, kedze uzivatelia androidu netrpia takou mierou tolerancie k plateniu ako ich konkurencia z jablcneho sadu. Dovodov preco tomu tak je, je viacero, ale nema vyznam sa nimi zaoberat. Takze spoplatnujeme aplikaciu. O uspechu tejto metody prijmu rozhoduje niekolko faktorov a ten najdolezitejsi je, ze aplikacia musi byt natolko dobra a unikatna aby zaujem o nu prekonal prirodzenu nechut k plateniu. Mala by tiez riesit problem uzivatela aj ked na priklade I am rich si mozeme ukazat, ze nie vzdy tomu tak je. Spat ale k realnej skusenosti. Pracoval som na aplikacii, ktora bola na android markete publikovana ako platena. Jednalo sa aplikaciu, ktora spristupnovala informacie z isteho spravodajskeho portalu. Pre informaciu len dodam, ze sa jednalo o zahranicneho vydavatela a jeho portal, kde denna navstevnost presahovala mesacnu navstevnost drtivej vacsiny slovenskych top webov. Cena aplikacie bola £1.99 vratane dalsieho neobmedzeneho updatovania aplikacie a samozrejme neobmedzenoho (ci uz casovo alebo inak) pristupu k informacnym zdrojom. Kedze nemozem, vzhladom na NDA, poskytnut vsetky informacie, postaci sa zdoverit len s tym, ze nebyt masivnej reklamnej kampane predaj aplikacie nepokryje ani 20% nakladov na vyvoj.
Tretou cestou a treba povedat, ze v programatorskych kruhoch velmi oblubenou cestou je pustenie aplikacie zadarmo a potom sa dufa, ze si ju niekto vsimne a kupi ju. Prikladom moze byt twitter a twittetdeck. Ale takych prikladov mozno najst viacero. Problemom tejto metody je jej statisticka pravdepodobnost, kedy to, ze niekto vasu aplikaciu kupi, mozno prirovnat k vyhre v loterii. Ked sa vsak podari tak to stoji za to.
Stvrta cesta a priznam sa, ze je do istej miery variaciou na predoslu, je moznost, ze si niekto vasu aplikaciu vsimne a spravi z vas start-up a peniazky do vas naleje, takze sa budete primarne zaoberat len jednou aplikaciuo. Na rozdiel od predchadzajucej cesty tato az takou velkou vyhrou nie je, pretoze v zasade len zmenite zamestnavatela a miesto par hodin denne/tyzdenne/mesacne sa bude aplikacii venovat na plny uvazok. Bude musiet reportovat pokroky ci vysvetlovat neuspechy a potesenie z toho co ste vytvorili alebo tvorite sa vyprcha. Na druhej strane moze sa stat, ze vas tato varianta dovlecie k variante 3 a bude aj "na chlieb aj na maslo".
Viac sposobov ako z vasich aplikacii vyrazit nejake prachy nepoznam snad len s vynimkou modelu kedy je zaklad aplikacie zadarmo a uplatni sa nejaky suscription model. Zaroven vsak verim, ze sa najdu jedinci ktori poznaju viac moznosti a nebudu vahat sa s nimi podelit o ne v diskusii.
Pre tych, ktorych ani toto neodradilo len par rad na zaver.
1.Myslite na moznosti spoplatnenia vasej aplikacie/sluzby uz od zaciatku, pretoze neskor to bude hrozne tazke ak nie rovno nerealizovatelne.
2.Ak neviete ci ludia budu platit vrazte tam reklamu a masirujte uzivatelov moznostou odstranenia reklamy zaplatenim poplatku.
3.Vylepsujte aplikaciu na zaklade poziadaviek od uzivatelov. Idealne je pouzit nejaky feedback form a nezabudnite sa vsade pochvalit ako nacuvate ich hlasu.
4.Neprestavate verit, ze niekto si aplikaciu vsimne a kupi ju. Samozrejme si ju niekto vsimnut moze a da ju zablokovat (ako sa stalo mne)
5.Tvorte medialny zaujem okolo svojej aplikacie, idealne blogy, twitter, facebook.
6.Zabudnite na rychly zisk.
7.Nepocuvajte/neverte na 100% radam, ktore vam maju pomoct. Nakoniec ako sa hovori ked panboh da aj motyka vystreli.
A uplnym zaverom. Na buduce sa budeme venovat dalsiemu sprostemu slovu/vyrazu biznisplan. Navrhy na dalsie slova prijimam v diskusii.