










Anomálie Zajacovho systému:
1. V centre systému je poisťovňa a jej finančný prospech, manažuje pacienta tak aby z toho mala maximálny zisk.
2. Poisťovňa narába nie s poistným ale s povinnými odvodmi ako s poistným.
3. V Zajacovom systéme neexistuje zdravotná poisťovňa, ktorá by narábala so súkromným kapitálom na vstupe svojho podnikania. Ale na výstupe tieto poisťovne vyrábajú z povinných odvodov občanov svoj zisk. Čiže občania sa týmto tiežpoisťovniam skladajú na zisk. Dochádza ku kapitalizácii verejných zdrojov jednoduchým tunelovaním. Tieto tiežpoisťovne neponúkajú nič navyše, neprinášajú žiadnu pridanú hodnotu, ktorá by mohla zdôvodniť ich zisk. Je to opak procesu znárodňovania ale podobne tu ide o vyvlastnenie v tomto prípade zosúkromnenie cudzieho majetku, spoločného majetku. Základným rysom tohoto procesu je obalamutenie občanov.
4. Úrad pre dohľad, ktorý bol zriadený je zbytočný úrad. Neexistuje v žiadnej krajine a Slovensko nepatrí k najväčším krajinám aby bolo potrebné zriaďovať ďalšie byrokratické inštitúcie na zvládnutie obrovského počtu obyvateľov a kilometrov štvorcových rozlohy. Tento úrad duplikuje ministerstvo zdravotníctva, takže by ho bolo potrebné čo najskôr s ním spojiť a nadbytočné kapacity zrušiť. Uľahčilo by sa tak zdravotníckemu rozpočtu. A nepochybne veľmi dôležitý fakt by bol, že nie Úrad ale Vláda by sa stali hlavou zdravotníctva. Vláda a MZ majú mať zodpovednosť a majú mať preto aj všetky potrebné páky na riadenie rezortu a nemajú mať možnosť schovávať sa za Úrad.
5. Zajacov systém neumožňuje pripoistenie a teda ani normálnu realizáciu komerčných zdravotných poisťovní. Normálne komerčné zdravotné poisťovne by práve pre toto protestovali.
6. Je príznačné, že k udalosti nie nepodobnej so Zajacovou reformou -typu Cap záhradníkom- došlo čisto náhodne v tom istom čase aj v Gelnici keď Nemocnicu v Gelnici sprivatizovalo pohrebníctvo...

Zhrnutie pred záverom:
1.Je žiadúce aby hlavou zdravotníctva sa stal parlament, vláda a MZ. Tieto inštitúcie by mali definovať rozsah štandardnej=základnej zdravotnej starostlivosti, ktorá bude uhrádzaná z povinných odvodov a tento rozsah by mal byť definovaný tak, aby aj bolo možné za tieto odvody nakúpiť balík základnej zdravotnej starostlivosti od poskytovateľov v reálnych cenách. Všetko ostatné vy malo byť predmetom komerčného pripoistenia.
2. Na výber a spravovanie povinných odvodov nie je potrebná žiadna poisťovňa. Nejedná sa predsa o poistenie(podnikateľský kapitál) ale o povinný odvod. Je potrebné začať používať presnú terminológiu. Napríklad v Austrálii odvody spravuje vládny úrad, súkromné poisťovne poskytujú iba pripoistenie nadštandardnej starostlivosti v nemocniciach. Ani na Slovensku by sa nejednalo o žiadne znárodnenie, pretože odvody nie sú súkromný ale verejný majetok. Miesto komerčných poisťovní nie je pri spravovaní povinných odvodov, tu je potrebné zriadiť jednu štátnu inštitúciu, napríklad pretransformovaním štátnych inštitúcií- verejných zdravotných poisťovní a nazvať ju napríklad Zdravotný fond. Komerčné poisťovne v tomto balíku peňazí vôbec nemajú miesto, charakter týchto peňazí nie je podnikateľský kapitál. V tomto balíku peňazí teda nemá zmysel uvažovať o pluralite poisťovní nie je zložený z poistného a je normálne aby bol spravovaný jednou štátnou inštitúciou - Zdravotným fondom - úplne nepodnikateľským subjektom.
3. Ak sa definuje základný balík a všetko ostatné sa stane obsahom pripoistenia, tak najväčšiu radosť by z toho mali mať komerčné zdravotné poisťovne. Veď po rokoch tvrdej Zajacovej deformácie budú môcť konečne podnikať. Konečne budú môcť zhromažďovať poistenie= regulérny súkromný kapitál, budú môcť súťažiť na trhu s ostatnými poisťovňami, robiť marketing svojich produktov a usilovať sa na trhu o priazeň klientov.
4. Záverom: Ak sa niekto snaží dnes podsúvať, že existujú súkromné poisťovne, ktorým hrozí znárodnenie, tak pravdepodobne nehodnotí situáciu presne. Práve dnes ide aj o to, aby na Slovensku konečne vznikli, alebo sa v už vzniknutých konečne umožnilo normálne fungovanie súkromného zdravotného poistenia. Súkromné zdravotné poisťovne, odkázané iba na nedôstojné tunelovanie povinných zdravotných odvodov sa na Slovensku už samé dusia. Chýba im kyslík=možnosť zhromažďovať súkromný kapitál v trhovom prostredí.
