Reakcie v diskusii boli všelijaké. Od dávania na frak politikom, ktorí na to kašlú až po obranu toho, že niekedy je to naozaj problém, splniť všetko, čo sa v EÚ upečie a dá členským štátom za povinnosť.
Pravda bude niekde uprostred. Je dosť možné, že niektoré kúsky európskej legislatívy, ktoré sa nehodia politikom do agendy, sa odsúvajú do najneskôr možného okamihu. Ináč sú však transpozície smerníc a ďalšie súvisiace akcie podľa môjho názoru prioritou v každom rezorte, ktorému sú pridelené.
Neinak je tomu aj so smernicami o podnikaní bánk a investičných firiem. Má ich na starosti Národná banka Slovenska. Predchádzajúcu osobnú skúsenosť môžem doplniť ďalšími skúsenosťami. V máji minulého roku som písal o tom, ako poslanci Európskeho parlamentu vybrainstormovali "perfektné" nápady na pozmeňovacie návrhy. Nie, nie, ja viem, že väčšinou to neboli ich nápady, len sa nechali presvedčiť ľuďmi a organizáciami, ktorí mali záujem na tých zmenách, že sú to dobré zmeny. Lobing. Bez pejoratívneho nádychu, bez korupcie, taký normálny. Dúfajme.
O veľa slov sa bojovalo dlho-predlho. Niekedy jedno slovíčko v smernici na 242. strane má veľký dosah na fungovanie mnohých vecí a v konečnom dôsledku môže (nemusí) mať vplyv na efektivitu celej regulácie. Preto smernice neboli prijaté ani v júni, ani v septembri, prijatie sa stále odkladalo, analyzovalo sa, argumentovalo, presviedčalo. Nie som politik, v procese som vystupoval ako drobný technický expert, ale s čím niektorí zúčastnení prichádzali, nad tým občas zostával rozum stáť. Akoby úplne prestali používať mozog.
Nakoniec smernice na jeseň 2005 schválil EP v prvom čítaní a v Rade sú už tiež odklepnuté. Nie úplne oficiálne, lebo celý čas sa robilo seriózne len s anglickou verziou. Zatiaľ neexistujú oficiálne preklady do ostatných jazykov EÚ a ani angličtina nie je ideálne urobená. Slovenský preklad máme v týchto týždňoch na definitívnu kontrolu a je to riadny náter. Stovky strán vysoko odborného textu, kde v niektorých oblastiach pred rokom ani neexistovala slovenská terminológia...
Hektika posledných dní pred prijatím smerníc v EP sa odrazila aj na obsahu. Do smernice sa podarilo prepašovať zmeny, ktoré sa ukázali byť nevhodnými pre všetky zúčastnené strany. Takže sa dá očakávať rýchla úprava špeciálnym postupom, ktorý má Európska komisia k dispozícii.
Toto všetko znamená, že smernice vyjdú v Official Journal of the European Union (niečo ako "Zbierka zákonov" EÚ) v najlepšom prípade v marci-apríli, realisticky skôr v máji. Členské štáty sú povinné ich transponovať do svojej legislatívy do konca roku 2006. Teoreticky mali byť k dispozícii všetkým členským krajinám v júni minulého roku a mohlo byť pekných 18 mesiacov na implementáciu takého brutalizmu. Teraz to vyzerá na v najlepšom prípade 9 mesiacov... a kedže nás čakajú na jeseň voľby a náš parlament bude pred voľbami tradične skôr agitovať ako legislatívčiť, ľahko sa nám môže stať, že do konca roka tieto konkrétne smernice implementovať nestihneme.
A kdo za to môže? Okrem iných bude mať trochu toho masla na hlave aj EÚ samotná. Vlastne už má.
(písané 25. januára 2005)
Zatiaľ len directives, smernice až neskôr
Keďže sa v práci v poslednom čase (aj vo výhľade) zväčša zaoberám implementáciou dvoch európskych smerníc, zaujala ma správa SITA, ktorá konštatuje, že Slovensko neprebralo určité smernice Európskeho spoločenstva a a nesplnilo určité ďalšie povinnosti. Zároveň tá správa vysvetľuje ďalší možný postup Európskej komisie, pokiaľ by nedošlo k náprave. Tento by v najhoršom prípade mohol viesť až k žalobe proti Slovensku pred Európskym súdnym dvorom.