Apríl na šachovnici

Šachoví skladatelia si tiež radi zažartujú. Vtipné v úlohách je síce špecifický, čiernobiely, a nie každému sa zdá zábavné to isté, no napriek tomu sú niektoré úlohy označované za žartovné. Takže síce s miernym oneskorením... ale radšej neskoro ako nikdy.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (18)

Problém č. 83
Richard Müller
Deutsche Schachzeitung 1975

Mat 1. ťahom (4+5)
žartovný problém

Problém č. 84
John Beasley
Oxford 1993

Pat 1. ťahom (4+3)
žartovný problém
a) diagram
b) pridať čiernu vežu na c8

Problém č. 85
Karl Fabel
Fairy Chess Review 1942

Aká je dĺžka najkratšej partie vedúcej k postaveniu diagramu? (12+12)
žartovný problém

Problém č. 86
Juraj Lörinc
1. pochv. zmienka Memoriál H. Klüvera 1990-93

Mat 1. ťahom (8+8)
žartovný problém

Ako žartovné úlohy sú pomenované problémy, v ktorých je k vyriešeniu potrebné porušiť niektoré šachové pravidlo, použiť trik, ktorý normálne urobiť nemožno. Porušenie pravidla je niekedy jednoduché, niekedy zložité, ale malo by byť odhaliteľné. A po jeho odhaliteľné by riešiteľ mal mať aspoň minimálny dôvod na úsmev.

Ako prvú ilustráciu použijem úlohu č. 83 . Jej riešenie by malo byť úplne jednoduché, veď dať mat 1. ťahom je najbanálnejšou úlohou v šachovej partii. Máte to? Nie?

Asi preto, že v postavení diagramu mat 1. ťahom neexistuje. A ešte niečo nie je v poriadku. Pozrite si postavenie štyroch čiernych pešiakov. Ako mohlo vzniknúť v partii? No nemohlo! Preto sa biely zamyslí a povie: "Počuj čierny, Ty máš nejako divne postavených pešiakov. Tuším si si nejakého pridal. Jedného Ti vezmem a až potom Ťa zmatujem." A už to fičí.

Keď si čierny odstráni Pa6, dostane mat 1.Da8#, keď odstráni Pb6, dostane mat 1.Dxc7#, keď si odstráni Pb7, dostane 1.Dxa6# a po odstránení Pc7 ešte mat jazdcom 1.Ja7# . Je to jednoduché, milý Watson!

Problém č. 84 obsahuje inú obľúbenú fintu. Úlohou bieleho je spatovať čierneho prvým ťahom. Čierny v a) pozícii už v pate už vlastne je, ale nech biely potiahne akokoľvek, buď čierneho zmatuje (napr. premenou pešiaka na dámu), alebo odpatuje. Jedine... že by si biely premenil figúru, ktorú podľa normálnych pravidiel nemôže. A to je - kráľ! Riešením a) je 1.d8K!=.

Čo bude v b), keď má čierny ešte aj pohyblivú vežu? Zobrať ju nestačí, lebo tým sa čiernemu kráľovi umožní branie práve na c8. Takže... takže si biely ešte pridá a premení pešiaka nielen na kráľa, ale dokonca na čierneho kráľa: 1.d8čK!= . Je to pat, lebo ani jeden z čiernych kráľov nemôže vstúpiť do šachu a veža je zablokovaná.

Na zahryznutie som tentoraz pripravil dve úlohy. V probléme č. 85 je cieľom riešiteľa nájsť najkratšiu možnú partiu vedúcu k postaveniu diagramu. Ak by sa vám nechcelo počítať všetky ťahy, skúste sa zamyslieť nad postavením ako takým. Kto vôbec v partii mohol ťahať?

Môj problém č. 86 (ktorý bol zhodou okolostí mojím prvým oceneným v medzinárodnej súťaži) má trochu dlhšiu legendu. Biely na ťahu by mal dať čiernemu mat 1. ťahom. Lenže bol nepozorný a čierny v nestráženom okamihu kráľa zobral zo šachovnice. Biely nevie, kde kráľ stal... a teraz by mal dať mat. Ako to urobí?

Juraj Lörinc

Juraj Lörinc

Bloger 
  • Počet článkov:  1 140
  •  | 
  • Páči sa:  2x

Slovák s maďarským menom narodený ešte za starých čias v Čechách.Na internete známy ako Ruziklan.GM FIDE v šachovej skladbe od roku 2019. Zoznam autorových rubrík:  AudioCestovanieEtudyFikcie a paródieInšpirované FeynmanomJozef MakKnihyKompozičný šachKresby, grafikaMôj životÚvahyVýbery, zoznamyZaujímavosti

Prémioví blogeri

Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

299 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Radko Mačuha

Radko Mačuha

215 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu