V ideálnom prípade má rozhodca k dispozícii dostatok kvalitných originálov, teda úloh, ktoré ešte neboli nikde uverejnené. Ale to sa stáva len málokedy, povedzme v prípade majstrovstiev sveta. V bežných súťažiach rozhodcovia tento problém riešia menej dôkladne, ale zväčša dostatočne. Buď vyberajú úlohy z menej známych zdrojov, u ktorých je malá šanca, že ich účastníci súťaže budú poznať. Alebo v prípade úloh s väčším rizikom nejako pozíciu pretransformujú. Ukážme si to na príklade.
Problém č. 290 |
V postavení diagramu č. 290 je všetko pripravené na matovanie čierneho, ako náhle sa tento pohne. Strelec kontroluje súčasne tri potenciálne matové polia, takže biely nemôže hneď dať Je4#, ani Vc4#, ani Vb3#. Bielemu teda stačí počkať na ťah čierneho a hotovo.
Lenže nie je to také jednoduché. Va4 musí zostať na 4. rade kvôli poľu d4 a matu na c4, Vb5 musí zase zostať na stĺpci b kvôli poľu b2 a matu na b3. Akékoľvek ťahy vežami alebo strelcom na e4 alebo za toto pole vyvráti ťah čierneho strelca na to isté pole. Ostáva skúsiť krátke potiahnutia:
1.Vab4? skoro vyjde, ale čierny sa ubráni fajnovým ťahom 1...Sb3! Biely nemôže dať na b3 mat vežou z b5, lebo jej zavadzia jej kolegyňa.
Analogicky to vychádza v druhom tematickom pokuse 1.Vbb4?, ktorý vyvráti 1...Sc4! a teraz si veže vo vzájomnom zavadzaní úlohy vymenili.
(Takýto spôsob vzájomného zavadzania si figúr je známejší na strane čierneho a volá sa tak téma Wurzburg-Plachutta, v tomto prípade ide o bielu tému Wurzburg-Plachutta.)
Riešením je potom posledný skromný ťah 1.Vb6! , ktorým sa biely nijak nepoškodí a nasledujú očakávané maty:
- 1...Sg8 2.Je4# ,
- 1...Sc4 2.Vxc4# ,
- 1...Sb3 2.Vxb3# .
A čo môže spraviť rozhodca riešiteľskej súťaže? Môže napríklad účastníkom predložiť úlohu ako mat 2. ťahom v takto zmenenom postavení:

Takáto transformácia postavenia je zďaleka najbežnejšia. Riešenie v tomto prípade samozrejme začína 1.Vg6! Stačí zrkadlový obraz a prekvapivo veľa ľudí si už neuvedomí, že úlohu pozná.
V našom prípade, keďže na šachovnici nie sú žiadni pešiaci, je možné s pozíciou urobiť aj ďalšie čary, konkrétne ju pootáčať:


Úvodníky týchto pozícií sú 1.Vf2! a 1.Vb3! Podstata transformácií spočíva v tom, že sa zachovávajú všetky priestorové vzťahy figúr.
Problém č. 291 |
Ale nie je vždy všetko až také jednoduché. Zoberme si taký problém č. 291 . Ani v ňom nie sú použití žiadni pešiaci. A predsa ho nie je možné pretransformovať do iného postavenia tak jednoducho ako všetky predchádzajúce. Nie je možné pozíciu otočiť, ani zrkadliť, ani posunúť, prosto nič. Okamžite by bol s riešením problém. Len v danej konštelácii funguje. Ako je to možné? Ak neviete, vyriešte dvojťažku a určite na to prídete.
Mimochodom, obe dnešné vybrané úlohy boli miniatúry. Na silných riešiteľských súťažiach sa používajú úlohy s väčším množstvom kameňov ako sedem, keď akékoľvek zásahy je oveľa ťažšie postrehnúť.