Lúč sa po odrazení rozptýli všetkými smermi, niektorý z odrazených lúčov príde k snímaču skorej a niektorý neskorej, teda zobrazuje sa to ako vyslaný koncentrovaný kužeľ a vracia niekoľkokrát väčší kužeľ avšak redší. Druhá vec je, že meranie pri tomto type nemôže byť neustále, existujú totiž IR merače vzdialenosti, ktoré naopak vysielajú neustále, ale pri neustálom meraní by prichádzalo k výraznému skresľovaniu, prístroj by nevedel vyhodnotiť prichádzajúce lúče, pretože nemajú identifikáciu(aj keď teda si porovnáva nábežnú hranu pulzu vyslaného a došlého pulzu(v dĺžke 5-100 ns) vrátane toho, či sa vrátil v danom správnom časovom okne a pre istotu aj bránu detektor zavrie, čiže ich pre istotu prestane prijímať). Limitná hodnota je 100000 pulzov za sekundu alebo 33333 pulzov za 300 ms.V LTI 20/20 tru cam I je séria približne 125 pulzov/sek(eu verzia, 200 americká), z ktorých je buď urobený priemer alebo počítaný tak, že každý puls má vyhodnotený rozdiel a z nich je urobený priemer. Keď sa 40-60 pulzov nevráti, alebo sú nezmysel, séria pulzov sa vylúči, Slovensko používa americkú verziu viď certifikáty v poslednom blogu(200 Hz). TrueCam II. z CERTIFIKÁT TYPU MERADLAT SK 162/20 - 025
Princíp merania rýchlosti a vzdialenosti spočíva vo vysielaní krátkych impulzov (10 ns až 30 ns) v infračervenej oblasti (904 nm) s priemernou opakovacou frekvenciou 200 Hz, následným vyhodnotením času medzi vyslaným a prijatým impulzom, s výpočtom okamžitej rýchlosti. Pre jedno celé meranie je potrebných 62 správnych jednotlivých meraní z celkového počtu 73 meraní t.j. najmenší čas jedného merania je 330 ms.
Počítame 125 pulzov/s tak max vzdialenosť, ktoré uletí svetlo za 1/125 sek, je asi 2400 km. Max povolený dosah lúča je 750 m(resp 3 km, ale LTI vie zobraziť najviac 4-číslice teda 999,9 m,(3 km je schopné odraziť vysoko reflexný materiál napr. parabola svetlometov, čiže tam a späť 6 km) ). Podľa patentu US5359404 1 - 10 ms medzi dvoma pulzami. za tú dobu prejde vozidlo 1,389 cm/ms. Ľahké počty 6 km je výrazne menej ako 2400km.
c = 3x108 m/s
750 metrov x 2 (tam a späť) : rýchlosť svetla m/s t.j. 1500:300 000 000 =0,005 ms. z toho pohľadu nám vychádza 1 ms : 0,005 pulz/ms=200 pulzov. Aj keby to teda boli tri 3 km, ešte by nám vošlo 50 pulzov.
Teda dva za sebou nasledujúce lúče sa nemôžu stretnúť. Čiže ak sa lúč nemôže do nekonečna odrážať, tak odfiltruje naozaj všetko. okrem toho LTI obsahuje "open and closing gate", ktorá predpokladá isté isté časové okno, ktoré asi prepočtom zodpovedá 3 km.
z Integrated still image, motion video and speed measurement system
patent 7,920,251 tiež hovorí, že často dochádza k vylúčeniu pulzov.
Data collected by the laser rangefinder's receiver is often inconsistent from one pulse to the next. Even though only a small sample of the total number of pulses may be needed to accurately determine an object's speed, there may be a significant latency in identifying pulses that, as a group, meet the selection criteria. Furthermore, current sampling processes in laser speed detection devices utilize a process that, when a selected number of pulses fails to meet the required quality or consistency parameters, that sample is ignored and another, unique set of pulses is analyzed. If multiple samples are rejected before a sampling of pulses can be used to determine the speed of the device, that determination can be significantly delayed
Uvedomil som si, že tie lúče, ktoré sa mali dostať po odraze priamo do zariadenia sa musia niekde stratiť .resp sú odrazené inam .To je ten reflection efekt, ktorý som minule popísal. t.z. že:
1. Uhol odrazu sa rovná uhlu dopadu, ak by sme mali dokonalú odrazovú plochu asi by nám ani nič nevrátilo, ale povrchy sú veľmi nesúrodé, a tak vlastne pomôže, že štatisticky to funguje. To znamená, že nie všetky vyslané pulzy sa aj vrátia alebo sa vrátia po odraze. zo 180 stupňov sa vrátia len tie, alebo tá časť laserového kužeľa, ktorý zviera odhad 85-95 stupňov(laický názor)
U TrueCAM II pre jedno celé meranie je potrebných 62 správnych jednotlivých meraní z celkového počtu 73 meraní t.j. najmenší čas jedného merania je 330 ms.
.( Ak sa väčšina z nich odrazí nesprávnym smerom a odrazia sa od ďalšieho objektu, priemer sa posunie buď hore alebo dole(až 45 km/h/(laický názor z videa). Vzhľadom na charakteristiku uhol odrazu = uhlu dopadu, tak akákoľvek nerovnosť napr. písmena na ŠPZ, mriežka chladiča, tvar karosérie a pod. ovplyvňujú presnosť merania. Na zväčšenie presnosti je laserový lúč širší beamwidth 2,5 - 3.5 mradianov (0.2 degrees) t.j. na 100 metrov má lúč širku 30-35 cm, čiže nie všetky lúče dopadnú na hranu písmenka, Väčšina sa teda vráti v oveľa väčšom kuželi,a le keďže máme výkonný vysielač, pre prijímač to stačí, tu máme tú nalógiu s diaľkovým ovládačom, niekedy nemierite na TV a predsa sa signál prijme a kanál sa prepne, niekedy môžete mať otočný úplne opačne, lebo sa signál odrazí napríklad bielej steny či stropu alebo okna v miestnosti.
2. ak idú vedľa seba dve vozidlá zariadenie môže najprv zosnímať raz prvé vozidlo predbiehané vozidlo a v ďalšej pulze zosníme iné auto, ktoré ho predbieha alebo ide v protismere tzv. slippage efekt- naráta sa iná vzdialenosť. No napríklad to môže byť aj zvodidlá alebo značka, či sklo na zastávke. Zariadenie by malo vylúčiť také meranie, ale nie vždy sa to stane.
3. pre uľahčenie na lti 20/20 je funkcia, ktorá zabezpečí, že zariadenie vyberie zo záznamu najvyššiu nameranú rýchlosť. koeficient spoľahlivosti je 95 % . ak teda beriem 1/3 sek 1% tak v 33,33 sekundách sa nachádza 5 meraní na okraji najväčšej dovolenej neistoty merania(+- 3 km/h) t.j. 6,67 sekúnd @ 4,2% pri 50 km/h= 7,41 sek a je 100 % istota, že by pre Vás vybral ten najhorší výsledok. A to už nie je šanca 50:50.
pri 160 km/h t.j. 2,5 % 13,34 sek.
To by bolo vodičom nefér.
ZŤS elektronika neskôr povedala cituje:
Truecam nemá funkciu Topspeed, má iba rýchlostný limit nastavenia-limit od ktorého dochádza k automatickému záznamu priestupku
Ing. Juraj Bočkay
Radary jsou v ČR schvalovány s jednotnou odchylkou +- 3 km/h, , pokud je zjištěná rychlost do
100 km/h, respektive +-3 procenta při rychlostech nad 100 km/h. Tato odchylka není promítnuta do
zobrazené rychlosti na radaru, zohlednit ji musí sám policista nebo strážník. Teoreticky může u
řádně fungujících radarů nastat situace, že vozidlu, které objektivně jede rychlostí 50 km/h, ukáže
jeden radar rychlost 47 km/h a jiný 53 km/h. Překročení rychlosti 50 km/h lze tedy považovat za
spolehlivě prokázané až tehdy, zobrazí-li se na radaru rychlost 54 km/h a vyšší.
Tyto informace byly ověřeny na Českém metrologickém institutu.
JUDr. Jan Kněžínek
A preto vždy musí byť odpočítaná chyba meradla a rozšírená neistota merania(najväčšia prípustná odchýlka merania) = najväčšia dovolená chyba
A tom musí urobiť už policajná hliadka, pretože podľa priestupkového zákona,
obvinenie musí byť založené na jednoznačne preukázaných faktoch.
4. prípad motorkára.
Situácia sa komplikuje ak je na ceste viac vozidiel. Kamera a laser nie sú synchronizované.
Kamera sníma a laser meria vzdialenosť a zameriavací kríž je skôr na ozdobu.
Do záberu sa môže dostaťiné vozidlo ako laser zameriava, najmä vtedy ak idú vozidlá vedľa seba.
Na nasledujúcom obrázku je motorkár, ktorý dostal pokutu za rýchlosť poštou. prvú zaplatil a dával si pozor aby rýchlosť už neprekročil. Na jeho prekvapenie dostal ďalšie dve pokuty. Vypýtal si záznamy a zistil, že sú z toho istého miesta. V tomto prípade však síce meral policajt, ale výsledok bol ten, že policajt meral auto vo vedľajšom pruhu. Zameriavací kríž však bol na motorke, tak pokutovaný bol motorkár.
Divíte sa ? Ako u nás, jeden policajt robí záznam a iný vyhodnocuje. Jeden číta, druhý zapisuje.
Tu sa dalo ešte na základe výpovede policajta urobiť nápravu. Po roku boli pokuty súdom zrušené.
Vzápätí zrušili niektoré automatické stacionárne merače, pretože si uvedomili, že by tam mohlo byť oveľa viac takých prípadov bez možnosti nápravy.
takisto chcem upozorniť že zameriavací kríž musí byť na meranom objekte.
V Michalovciach išiel vodič 55 km/h a namerali mu 131 km/h.
http://www.pluska.sk/plus-7-dni/domov/amateri-policajti-maju-problemy-radarmi.html SMD miniaturní světelná závora
35 KČ
na podobnom snímači je založené LTI 20/20.
V LTI je presne toto silicon avalanche diode.
http://www.photonicsonline.com/doc/25-element-silicon-avalanche-photodiode-0001
citácia z manuálu LTI 20/20 truecam výrobca telegraphic LTI TruCAM User's Manual U.K. Version
laserové senzory
TruCAM má tri objektívy na prednom paneli. Menšia šošovka je objektív fotoaparátu. Horná šošovka vysiela infračervené laserové signály. Spodná šošovka prijíma signály späť od cieľa a dodáva informácie o signáli do vnútorných obvodov zariadenia.
Vnútorný obvod sa skladá zo laserového senzora vzdialenosti, časovača, obvodov analýzy, výpočtov a zobrazenia. TruCAM určuje vzdialenosť prostredníctvom senzora laserovej vzdialenosti, meraním času letu krátkych pulzov infračerveného svetla.
Computer: AT32AP7000; 147.45 MHz
Laser Core: LPC2136; 40 MHz, 20 PPM
Takto vyzerá merač vzdialenosti, ale nie je z LTI 20/20. Paradoxne oveľa presnejší
LDM301
Treba si uvedomiť, že výsledok je priemerná nameraná vzdialenosť. Je to síce neuveriteľné, keďže za 300 ms prejde vozidlo aj 4,63 metra pri 50km/h, ale je to tak. Je to modul, a podľa mňa vypočíta priemernú vzdialenosť a z tej na konci cyklu vypočíta z dvoch priemerných vzdialeností rýchlosť. Aj keď sa miestami v patente tvrdí, že sa počíta s každého páru a z tých sa vypočíta priemer.
Teda podľa základného princípu funkcie meradla, laserové meradlo rýchlosti je v prvom rade elektronický diaľkomer, ktorý z veľkého počtu nameraných vzdialeností za konštantnej periódy vysielacích modulačných impulzov vypočítava rýchlosť. Algoritmus celkového spracovania výsledkov býva rôzny, každý výrobca má svoj vlastný spôsob vyhodnotenia výsledkov merania. V princípe vždy z dvoch meraní vzdialenosti sa vypočíta rozdiel vzdialenosti, ktorý za konštantnej meracej periódy vysielacích impulzov dáva rýchlosť meraného objektu. Keďže meracie impulzy sú vysielané s konštantnou periódou, jedna vypočítaná rýchlosť je rozdiel dvoch meraní vzdialenosti. Pre jedno celé meranie rýchlosti vozidla sa vykoná niekoľko desiatok „dvojíc“ meraní vzdialenosti, typicky 40 až 80 vzoriek merania a za pomoci štatistického spracovania sa určí priemerná rýchlosť. V tomto systéme merania, ako je uvedené vidieť, že jedno ucelené meranie trvá určitý čas – je potrebné vykonať desiatky meraní. Preto výsledný čas merania rýchlosti pre niektoré typy meradiel rýchlosti je 0,3 s až 1 s. Toto je dosť zásadný rozdiel v meraní rýchlosti s rýchlomermi, ktoré pracujú na dopplerovom princípe v oblasti mikrovĺnného žiarenia (21 GHz až 34 GHz).
Pre hlbšie pochopenie určenia rýchlosti v z nameraných vzdialeností L sledujme proces merania na pár číselných hodnotách. V meradle, v bloku merania času sa v čase T1 vyšle prvý merací impulz a detektor prijímača ho príjme v čase T2. Mikropočítač meradla vypočíta, že meraný objekt je vo vzdialenosti L = c . (T2 – T1) / 2 . Do výpočtu vzdialenosti L je potrebné brať polovičnú hodnotu nameraného časového intervalu, nakoľko časový interval (T2 – T1) je čas, za ktorý prebehne merací signál dráhu vysielač – meraný objekt – prijímač t.j. dvojnásobok vzdialenosti L. Pre hodnotu rýchlosti c = 3.108 m/s podľa obr. 1 dostávame napr. tieto hodnoty:
čas merania | (T2 – T1) | L | v |
---|---|---|---|
0 ms | 1560,000 ns | 234,00 m | 25 m/s |
10 ms | 1561,667 ns | 234,25 m | 25 m/s |
20 ms | 1563,333 ns | 234,50 m | 25 m/s |
. | . | . | . |
. | . | . | . |
490ms | 1641,667 ns | 246,25 m | 25 m/s |
500ms | 1643.333 ns | 246,50 m | 25 m/s (90 km/h) |
Z uvedených údajov možno ďalej priamo určiť, že pri uvažovaní dostatočne rovnomerného pohybu za časový interval 500 ms (prvá a posledná meracia hodnota) je rozdiel prvého a posledného časového intervalu 83,333 ns, čo zodpovedá prejdenej dráhe 12,5 m t.j.
12,5 (m) = 3 . 108 (m/s) . (1643,333 – 1560,000) (ns) / 2. Uvedený proces merania je graficky zobrazený na obr. 3, keď LIDAR meria rýchlosť vozidla na odjazde (meraná vzdialenosť L stúpa) a pre vozidlo merané na príjazde voči stacionárnemu meradlu rýchlosti.
Z uvedených číselných hodnôt merania rýchlosti vidieť, že elektronická časť spracovania impulzných signálov musí pracovať na úrovni 0,1 ns čo predstavuje elektronické obvody pracujúce už v GHz pásme. Preto je nutné využívať veľký počet meraní, aby rozptyl nameranej hodnoty rýchlosti sa pohyboval menej ako 0,5 km/h, alebo vlastné meranie vzdialenosti, z ktorej sa určuje rýchlosť, malo rozptyl menej ako 0,02 m.
V špecifikácii napr.TruSense S-100 Laser range sensor sa píše Data output rate <1 to 6Hz od tej istej firmy 1-6 hz t.j. 1-6 impulzov(informácii za sek)resp.TruSense S-200 Series <1 to 8Hz(ten má aj
na obrazovku môže ísť maximálne 6 zmien za sekundu.
presnosť(15 cm) long-range mode) rovnakú ako LTI 20/20.
autor tam píše aj takéto úvahy, ale to neznamená, že to LTI tak aj počíta.
the speed is computed from multiple such pairs of measurements.
One method is to simply average the speeds obtained from multiple measurement pairs over a selected time or distance-change range
However, a highly preferred form of the computation utilizes a least-squares algorithm.
The least-squares algorithm as used to compute the speed is as follows:(S=speed) 2S=c [{n Σ(x.sub.i Y.sub.i)-Σx.sub.i ΣY.sub.i } Σx.sub.i }],
n = veľkosť vzorky (# laserových párov impulzov);
x.sub.i =ušlý čas medzi dvoma pármi pulzov;
y.sub.i = čas letu pre i-tý impulz;= T2-T1
Σ = súčet cez všetky i;
c = rýchlosť svetla.
d= Rozsah (vzdialenosť k cieľu) meranie je jednoducho odvodený od súčtu časov letu počas zvolenej doby merania:
d = c / 2 * [Σy.sub.i] / n
With this algorithm, the calculated range to the target is the range at the midpoint of the measurement period.
preložené s týmto algoritmom je vypočítaná vzdialenosť k cieľu je vzdialenosťou v stredovom bode meranej doby.
http://www.google.com/patents/US5359404
zase manuál
TruCAM má široké spektrum citlivosti a môžu pracovať ako s reflexnou a nereflexnou odrazovou plochou cieľov. Maximálna vzdialenosť merania sa mení s cieľom a podmienok prostredia. Verzia vyrobená vo Veľkej Británii má maximálny dosah 750 metrov.
Laserová dióda vyžaruje svetlo v infračervenej časti elektromagnetického spektra. Infračervené svetlo je
neviditeľné pre ľudské oko a nemôže byť rozptýlením vodiča alebo prevádzkovateľa.
na str 14. je aj to, že LTI má detekciu antiradaru, ale môže si to zameniť aj so silným zdrojom xenónového svetla a vyhodnotiť to ako detekciu antiradaru.
na str. 2. je napísané, že aj po krátkom vystavení priamym slnečným lúčom sa môže senzor permanentne zničiť.
Prístroj sa smie používať od -10°C do +60°C.
Vysoko doporučujem video https://www.youtube.com/watch?v=EtCc-RpQggo avšak obrázok laseru berte s rezerevou.
Teda k svetelnej závore za cca 1,5 euro pridáme prevodník, šošovky, RS 232, obrazovku, linuxový systém a hľa máme špičkové zariadenie. za 5000 euro a obstaráme za 20000 euro.
Na základe skúseností môžem tvrdiť, že policajtov málo kedy uvidíte merať v neprehľadnej zákrute alebo v úseku ktorý je kratší ako 75 m (aj to má vynimku najmä v noci). Minimálna vzdialenosť je 15 m(LTI). Takže ak na diaľnici obiehate kamión tak mobilný radar idúci pred ním vás nemôže okamžite zamerať musí vás chvíľu sledovať. Väčšinou škoda octavia. Avšak LTI nemá platný certifikát na mobilné meranie a uvedené platí pre systém polcam(ale zas môže sledovať auto aj za sebou avšak na úseku min 50 m, vypočíta sa priemerná rýchlosť ) a radar. Pri radare (ramer7, multaradar) je to skôr o tom aby Vás mal v zábere teda pred sebou, avšak min jednu dĺžku vozidla.
polícia používa aj alkotestery napr. tento
Drager Alcotest 7510 Classic
1 345,00 €
zdroj : Heureka.sk
podľa článku
http://www.topky.sk/cl/10/675326/UVO-zrusil-tender-vnutra-na-merace-alkoholu
MINV ich nakúpilo za 2499 eur/ks
Nech 1699 eur aj s certifikátom a overenie stojí 251 eur na rok. spolu 1950,- eur
549 euro za kus išlo komu ?
Tolerancia
Hranica, od ktorej možno vyvodiť zodpovednosť za priestupok, je 0,31 promile alebo 0,15 mg/l. To znamená, že ak sa na displeji alkoholtesteru Dräger objaví hodnota 0,14, polícia to bude akceptovať. Po nafúkaní 0,15 už ide o závažný dopravný priestupok, s ktorým sa spája zadržanie vodičského preukazu na rok a pokuta 10 000 korún. Hranica, po ktorej možno vyvodiť zodpovednosť za trestný čin, je 1,00 promile alebo 0,48 mg/l.
Čítajte viac: http://auto.sme.sk/c/3010693/pri-dychovej-skuske-nafukame-miligramy-a-nie-promile.html#ixzz2VSnOiVfi
presnosť merania: ± 5%. Podľa sadzobníka pokút je od 0,4762 mg/l už vedená inidviduálne, teda trestné stíhanie.
Z 1 mg/l 5% je to 0,05 mg/l. Ak nafúkate 0,48 mg/l máte smolu polícia zmení zariadenie na presné a hotovo.
prepočítavacie koeficienty mg/l na promile sa štát od štátu rôznia.
Vidíme, že výsledok na štyri desatinné miesta je totálny nezmysel a ilúzia, proste hodnota od stola
Dobre si zapamätajte zásadu in dubio pro reo. (dôkaz v prospech obvineného). Ale nechajte si to, až na súd. Z policajtmi sa nemá význam hádať. Do posudku píšu aj to ako ste sa správali ako ste spolupracovali. Môže vás to zachrániť pre basou. Pred súdom je dobré predložiť niečo, že sa chcete napraviť a viesť slušný život
pozor sadzobník pokút je interný pokyn, ktorý sa má dodržiavať, ale v praxi si musíte tvrdo vydobyť právo na rovnosť pred zákonom. Nie je vylúčená aj 4x vyššia pokuta pri skutkovo rovnakých a podobných priestupkoch ako je v sadzobníku pokút. Je to protiústavné, je to proti všetkému, ale ak to MINV kryje, tak máme fakt problém.
Presne takto sa vyhol vodič trestnému stíhaniu, generálny prokurátor doporučil možnosť priestupkového prejednania. tu 1 Pv 504/13/5505
S týmto som ešte nefúkal (zatiaľ 4 x 0,00 mg), ale s takým starým šedým u ktorého je asi väčšia nepresnosť