Zoberme si cyklistov. Až 86,43 % z nich ako účastníkov dopravných nehôd, nepožilo alkohol. Iba 5,97 % podnapitých cyklistov zapríčinilo nehodu.

To vystihuje prvý graf.


Ako je vidieť, napriek tomu, že počet nehôd zavinených podnapitými cyklistami klesol, celkový počet stúpol. Teda je evidentné, že zameriavanie sa iba na alkohol, je nesprávne. A nemôžem sa ubrániť dojmu, že je to len kvôli vysokej pokute.(Bloková 50 € a v správnom konaní min 150 €)
Pri smrteľných nehodách chodcov za štyri roky, nebola ani jedna smrteľná nehoda zapríčinená alkoholom a iba štyri boli zapríčinené z dôvodu prekročenia povolenej rýchlosti v obci. Naopak asi by sme mali zaviesť značky: “pozor esemeskujúci vodič, pozor nevodič“.
Osobný zážitok:
Stojím na križovatke mám červenú, odbočujem doľava. Na druhej strane si všimnem mladého vodiča, ktorý má položený tablet na volante a intenzívne na ňom píše. Zelenú si všimne, až keď auto vo vedľajšom pruhu sa dostane do centra križovatky. Bez toho aby dvihol oči, vyráža. Samozrejme, autom to trhne doľava a smeruje rovno na mňa. Som tak opantaný, že nestihnem ani zatrúbiť. Asi 1,5 m predo mnou nadvihne zrak od tabletu a všimne si, že nie je vo svojom pruhu. Míňa ma veľmi tesne, a čo je horšie, píše ďalej.
Ak už objektívna zodpovednosť, tak prečo nie tu? Najmä ak počet úmrtí chodcov (71) je viac ako dvakrát vyšší ako pri neprispôsobení rýchlosti svojím schopnostiam(31).
V nasledujúcej tabuľke som vybral hlavné príčiny nehôd s následkom smrti chodcov za roky 2010-2013.
70 | nevenovanie sa plne vedeniu vozidla a nesledovanie situácie v cestnej premávke |
31 | neprispôsobenie rýchlosti jazdy svojim schopnostiam |
30 | nedanie prednosti chodcovi, ktorý vstúpil na vozovku a prechádza cez priechod pre chodcov |
18 | nesprávny pohyb po krajnici alebo po vozovke |
16 | vstup chodca bezprostredne pred prichádzajúce vozidlo |
17 | prechádzanie cez cestu mimo priechodu ak sa nachádza v blízkosti |
12 | nesprávne prechádzanie kde nie je v blízkosti priechod |
13 | nepresvedčenie sa pred vstupom na vozovku, či tak môže urobiť bez nebezpečenstva |
13 | nedisciplinované a neohľaduplné správanie sa |
vedenie vozidla po užití inej návykovej látky v takom čase, keď sa iná návyková látka nachádza v organizme vodiča |
Rozdelil som danú tabuľku podľa vinníka. |
vodič | 114 | 60% |
chodec | 76 | 40% |
spolu | 190 |
|
Asi 40% tejto nehodovosti spôsobujú deti do 15 rokov a najviac dôchodcovia - teda občania nad 60 rokov. Zdroj sme.
Ako je vidieť, trochu osvety jednej aj druhej strane by neuškodilo. V tomto smere si myslím, že by mali byť aktívnejší starostovia obcí. Aj keď v tejto štatistike, je iba jeden evidovaný prípad, kedy príčinou bol chodec bez reflexných prvkov, tak pre obec to nie je taký náklad, keby obec rozdala dôchodcom reflexné prvky a niekto z VPP dozeral na deti idúce do školy.
Smutnou kategóriou sú motorkári. Až 1/3 nehôd z nich bolo pod vplyvom alkoholu. Zdroj auto.sme.sk
V nasledujúcej tabuľke sú sumárne za roky 2010-2013 uvedené najčastejšie príčiny dopravných nehôd na SR.
Príčina: | spolu | % usmrtených | % zranených |
porušenie povinnosti vodiča | 34,8% | 24,4% | 26,3% |
nedovolená rýchlosť jazdy | 15,9% | 33,6% | 23,1% |
nedodržanie vzdialenosti medzi vozidlami | 4,8% | 0,5% | 4,3% |
porušenie povinnosti účastníka cestnej premávky | 6,6% | 4,8% | 5,9% |
porušenie povinnosti účastníka dopravnej nehody alebo škodovej udalosti | 4,2% | 0,0% | 0,4% |
nesprávne otáčanie a cúvanie | 5,3% | 1,2% | 2,0% |
nesprávny spôsob jazdy cez križovatku | 5,4% | 3,6% | 10,0% |
porušenie osobitných ustanovení o chodcoch | 3,4% | 9,0% | 6,9% |
nesprávny spôsob jazdy | 3,5% | 10,4% | 5,4% |
pôsobenie zvierat | 1,1% | 0,1% | 0,3% |
V porušení povinnosti vodiča o 1/3 pred ostatnými krajmi, vyčnievajú Prešov a Košice
V nedovolenej rýchlosti dominuje Trenčín, avšak má najmenej zahynutých 28. Naopak až 47 % nehôd v Nitrianskom kraji, z dôvodu nedovolenej rýchlosti, sa skončilo smrťou. Pri ďalších príčinách nehôd sú takmer nulové hodnoty s výnimkou nesprávnej jazdy cez križovatky a porušenie osobitných ustanoveniach o chodcoch. Trnavský kraj by mal spozornieť, pretože oproti zvyšku Slovenska zahynulo viac ako dvojnásobné množstvo ľudí (14 obetí) v súvislosti s križovatkami. V Žiline z dôvodu porušenia povinnosti účastníka cestnej premávky až 1917 nehôd , so 17 obeťami.
Zo štatistiky MINV nehodovosti 2009-2012 som vypočítal, že z celkového počtu 76537 nehôd, bolo alkoholom zapríčinených 8279 nehôd, čo predstavuje 10,82 %. Medzi porušenie povinnosti vodiča patrí aj požitie alkoholu. Z toho vyplýva, že na ostatné povinnosti pripadá asi 23 % z celkového počtu.
V prípade viacerých príčin dopravnej nehody sú zaznamenané všetky príčiny, pričom sa nakoniec určí jedna, ktorá mala rozhodujúci podiel na príčine nehody. Zistenie alkoholu u účastníka nehody, automaticky neznamená aj jeho vinu. zdroj polícia SR.
Nech aj zoberieme u alkoholu najhoršiu hodnotu 11 % a u rýchlosti 16 % (spolu 27%, cca 2/7), tak stále nám zostáva 73 % nehôd, nezapríčinených alkoholom a nedovolenou rýchlosťou.
Polícia nám to prezentuje tak, že keby vodiči nepili a dodržiavali predpísanú rýchlosť, tak máme nulovú nehodovosť. Za minuloročný pokles mohlo paradoxne zlé, ale predvídateľné počasie. Predsa len každý dlhšie zvažuje, či bude predbiehať za padania snehu. Ibaže keď je pekné počasie nikomu nebráni byť opatrný, tak sa predbieha sprava, zľava.
Zatiaľ čo tento rok máme počasie zradné. Jasné a mrazivé dni v zime a teraz preslnené letné dni alebo daždivé.
Totiž holandský dopravný analytik už dávno tvrdí, že najviac nehôd sa stáva za jasných slnečných dní a to najmä na rovných cestách.
alkohol za volantom celkové výsledky.
čiže chodci 0 %, cyklisti 5,97 %, motorové vozidlá 11 %, motorkári 33 %.
Je vidieť závislosť medzi dopravným prostriedkom a nehodovosťou. Ak teda chceme znížiť nehodovosť aj pokuty by mali podľa toho odstupňované.
Uvediem príklad, ktorý sa mi stáva bežne.
Pás u spolujazdca.
„Dajte si prosím pás.“
„Však ideme len na kúsok.“
„Dáte si ten pás?“
„Ostatní ho majú zapnutý pod telom alebo ho odstrihnú, prečo ho nemáte aj vy?“
„Tak ten pás si nedáte?“
„Keď pozrite, mne to nejde, voľačo s tým máte,“ a predvádza ako sa nemôže trafiť.
Ukazujem, že sa nepohnem, kým si ho nezapne.
S veľkým sebazaprením a vyčítavým pohľadom ho zapne.
A obdobnú situáciu, zažívate určite aj vy. Býva to horšie, ak sú to vaši kamaráti, keď nechcete byť za prísneho. Avšak zodpovednosť a výčitky budú vaše.
Ako znie slogan známej poisťovne “shit happens“, tak by som očakával, že chýbajúce zvodidlá pri nehode autobusu , ktoré boli skutočnou príčinou smrti štyroch trnavských dievčat, budú okamžite osadené. Je len otázka sa času, kedy sa stane niečo podobné. Avšak, môže Tibor Gašpar také niečo povedať, keď chce byť zadobre s vládou ?
Slušný minister dopravy by odstúpil preto, že tam tie zvodidlá neboli a slušný minister vnútra by tiež odstúpil, pretože na tom netrval.
Pri voľbách som zisťoval, kto by nahradil Kaliňáka a T. Gašpara a poviem, žiadna sláva. Pravdupovediac, neviem ako sa po tých škandáloch, na tých postoch udržali. Verejnosť zabudla, a oni sú tam ďalej. Preto nemožno očakávať od výmeny politikov nejaké zlepšenie, preto verejnosť musí tlačiť na tých, čo sú tam zabetónovaní. Ak sa nejaký dopravný analytik vyjadruje, celkom trefne to vždy pomenuje. Ľubomír Ábel na otázku, čo by sa malo robiť s trestami pre vodičov, odpovedal ja neviem: "možno to, možno tamto." Nielenže musí mať konkrétnu predstavu, ale už vypracovaný návrh zákona. Načo tam držať takého človeka.
Ďalšou vecou je prekračovanie právomocí polície. Keď sa niekedy dostanem do sporu, tak sa okamžite vytočia. Jeden príklad za všetky myslíte, že na vedenie motorového vozidla je potrebný občiansky preukaz, ktorý je dokladom miesta pobytu? Nie, nesmú ho ani pýtať, Dopravná polícia nemá na to oprávnenie. Môžete si to overiť na stránke MINV. Citujem:
Ak nie je všeobecne záväzným právnym predpisom ustanovená povinnosť mať pri vedení vozidla iný doklad, vodič nie je povinný takýto doklad predložiť ku kontrole policajtovi, ktorý vykonáva dohľad nad bezpečnosťou a plynulosťou cestnej premávky. viac môj blog tu.
Nakoniec ešte k zverejňovaniu štatistík. Stránka MINV, je veľmi skúpa. Prakticky sa tam nájdu dva dokumenty a posledná štatistika je za rok 2012 aj to * s hviezdičkou, čo znamená, že údaje sú len predbežné. Je rok 2014. Nemusím dodávať, že roky 2009 a menej tam nie sú.
Ďalším kameňom úrazu, poskytovaných informácii, že ich evidentne skenujú z nejakej ročenky do PDF. Z takto vytvoreného PDF sa nedá kopírovať text. OCR nie je perfektné a väčšina údajov z tabuľky je nepoužiteľných. Prečo nepoužívate server s excelovskými tabuľkami ? A keď už, prečo to PDF nevytvoríte priamo v počítači ?
Čo je horšie v štatistike som našiel niekoľko chýb. Napríklad v štatistike chodcov sú zdvojené riadky, ale s inými hodnotami.Každý rok je tá tabuľka iná, niečo je vypustené, niečo pridané, čo ďalší rok chýba. Ako potom robíte súhrnnú štatistiku? Musel som vytvoriť vlastnú tabuľku a ručne vkladať jednotlivé hodnoty aby vzorec nespočítaval hodnoty z inej kategórie.
Podozrenie zo schizofrénie vyvoláva nový sadzobník pokút v tichosti zavedený od 1.7.2014. Predsa ak majú mať pokuty odstrašujúci charakter, tak urobím veľkú tlačovku, kde na nové vysoké pokuty upozorním. Drvivá väčšina priestupkov je za 50 € a to vrátane nezapnutých svetiel. Pribudli v ňom pokuty za porušenie povinností pri športových podujatiach či ako divák, alebo organizátor, všetko máte za 100 €. Ako je vidieť dlho masírovaná verejnosť, pristúpila na tvrdšie postihy pre fanúšikov športu ako pre nezodpovedných vodičov. Pán minister, je to normálne? Nemáme ani s čím porovnávať. Štatistika nehodovosti športových podujatí nie je. Ale je evidentné, že pri nich nezomierajú ľudia. Mne to príde tak, že sa niekto bojí, že zámer s pokutami naplniť kasu a pomsty fanúšikom športu by nevyšiel a opodstatnenosť zákona by sa stratila. Tak niekto potichu zaviedol 100 € pokuty aby neprišiel o stoličku, za neplnenie finančného plánu.