Potom čo kandidát na prezidenta Judr. Radoslav Procházka do svojo programu dal citujem:
Vymením vedenie ústavného súdu a aktívne sa chopím nápravy pomerov v súdnej moci.
Reagovalo včera predsedníčka ústavného súdu na hlavičkom papieri ústavného súdu nasledovne.
V texte som vybral hlavné dôvody.
Reakcia pani Judr. Ivety Macejkovej na vyhlásenie Radoslova Prochádzku
Pán Procházka nie je jediný, komu leží na srdci dobré meno ústavného súdu. Aj jeho súčasné
vedenie so znepokojením sleduje, akým smerom sa uberá verejná diskusia, ku ktorej pán Procházka
významne prispieva, keď sa jej predmetom stáva ústavný súd. Vedenie ústavného súdu nezľahčuje
mieru svojej zodpovednosti, ktorú nesie za reprezentovanie nezávislého súdneho orgánu ochrany
ústavnosti, na druhej strane sa však nemôže iba mlčky prizerať vyjadreniam pána Procházku,
ktorých predmetom nie je vecná kritika, ale bezdôvodné spochybňovanie odbornosti a nezávislosti
vedenia ústavného súdu, zvlášť mňa ako jeho predsedníčky.
Aj preto ich nemožno považovať za nič iné ako za - ako som už spomínala - lacný a nie veľmi etický pokus o získavanie voličských hlasov vo svojej predvolebnej kampani, ktorá je navyše v súčasnosti mimo zákona č. 46/1999 Z. z.
Záverom by som chcela pána Procházku upozorniť na čl. 104 Ústavy Slovenskej republiky:
(1)
Prezident skladá pred Národnou radou Slovenskej republiky do rúk predsedu Ústavného súdu Slovenskej republiky tento sľub: „Sľubujem na svoju česť a svedomie vernosť Slovenskej republike. Budem dbať o blaho slovenského národa, národnostných menšín a etnických skupín žijúcich v Slovenskej republike. Svoje povinnosti budem vykonávať v záujme občanov a zachovávať a obhajovať ústavu a ostatné zákony."
(2) Odmietnutie sľubu alebo sľub s výhradou má za následok neplatnosť voľby prezidenta.
Predtým ako budúci prezident zloží sľub do mojich rúk, bude musieť presvedčiť voličov nielen o svojich odborných, ale aj o morálnych kvalitách. Znevažovanie vedenia ústavného súdu v predvolebnej kampani k nim podľa môjho názoru nepatrí
JUDr. Ivetta Macejková, PhD
Funkcia Prezidenta sa väčšinou prezentuje ako formálna hlava štátu. Ale skutočnosti má väčšiu moc ako len reprezentačná osoba štátu. Má moc nad vojskom a nad súdmi.
Prezident má právo udeľovať milosť a amnestiu, udeľuje vyznamenania, je hlavným veliteľom ozbrojených síl SR, vymenúva a odvoláva sudcov ako aj predsedu a podpredsedov Ústavného súdu a prijíma sľub týchto sudcov. Prezident vymenúva a odvoláva sudcov, predsedu a podpredsedu Najvyššieho súdu, generálneho prokurátora, prijíma sľub sudcov a generálneho prokurátora, menuje a odvoláva troch členov Súdnej rady. Generálneho prokurátora menuje a odvoláva na návrh NR SR. Sudcov menuje a odvoláva na návrh Súdnej rady.
Prezident predovšetkým zastupuje SR navonok, dojednáva a ratifikuje medzinárodné zmluvy.
Túto svoju právomoc môže preniesť na vládu resp. s jej súhlasom na jednotlivých členov vlády (a doteraz tak urobili všetci slovenskí prezidenti). Zdroj wikipedia
Ale čo keď sa podobne ako Janukovyč rozhodne podpísať fantastickú zmluvu výmenou za lacný plyn?
Však prečo by občania alebo opozícia protestovali, keď prezident by chcel dať občanom lacný plyn?
Tieto voľby nebudú len o tom, aby to niekto "dovládol", ale je o tom čo naozaj ako občania chceme.
Nedajme sa odradiť či znechutiť od volieb a dajme najavo čo chceme.
Teraz to nie len šanca niečo zmeniť Je to pravdepodobnosť hraničiaca s istotou. Nie preto, že je to ťažké, ale preto, že je to také ľahké. Vhodiť svoj hlas do urny.