Každý večer sme boli svedkami prekrásnych západov slnka.




Červené more, to je jedna z najfrekventovanejších vodných ciest. Celou cestou sme stretávali veľké prepravné lode rozličných spoločností. Jedna z najväčších prepravných spoločností Maersk, ktorú založil v roku 1904 pán Peter Maersk Moller so svojim synom Arnoldom Petrom Mollerom, urobila joint-venture s Ománom a spoločne rozširujú prístav v Salaláhu, do ktorého smerujeme. V súčasnosti má ich konglomerát v 135 štátoch sveta viacej ako 108 tisíc zamestnancov.

Významnú úlohu v dejinách zohrala úžina Bab el Mandeb, cez ktorú naši praprapredkovia pochádzajúci z Afriky vyrazili do sveta, teda z dnešného Džibuti do Jemenu. Zrejme využili nižšiu hladinu morí, ktorá dočasne v tom období panovala a cez túto úžinu sa rozšírili do Ázie. Druhá cesta viedla po suchu údolím rieky Níl až na Sinajský poloostrov. Do Európy sa ale aj tak museli preplaviť cez Bospor alebo Dardaneli. Toto je samozrejme iba moja osobná teória, možno to bolo úplne inak a všetkých nás po svete porozmiestňovali mimozemšťania, o čom Švajčiar Erich von Däniken napísal množstvo zaujímavých kníh. Ešte si dovolím pripomenúť teóriu o spätnom prechode semitských kmeňov do Afriky v dobách Jácobových, ktoré v Etiópii oveľa neskôr pod vedením Habešského kráľa Haile Selassieho vytvorili podhubie pre jamajských Rastafariánov. Pričinili sa tak o vznik hudobného štýlu Reggae, ktorého hlavným predstaviteľom bol samozrejme Bob Marley.


Toto všetko by sa ale nestalo v dnešných nebezpečných časoch, kedy všade v okolí Adenského zálivu striehnu somálski piráti. Aj naša loď bola na všetko pripravená. Posádka neustále ďalekohľadom sledovala more. V oblasti stále hliadkujú vojnové lode rozličných štátov, teda okrem Slovenska. Najväčšie nebezpečenstvo číha práve na pomalé a plne naložené nákladné lode, ktorých paluba je dostatočne nízko a piráti sa na ňu ľahko dostanú.

Na rozdiel od pirátov, inak k veci pristupuje podnikateľská skupina bin Ladin zo Saudskej Arábie, ktorej neposlušný syn Usama má na svedomí New Yorkské dvojičky. Vybuduje tu totiž most, ktorý spojí Afriku s Áziou. Spoločnosť Saudi Binladin Group (SBG - www.sbg.com.sa) založil šejk Mohammed bin Ladin v roku 1931. So svojimi 22 manželkami splodil 53 detí, z ktorých asi najznámejší sa stal Usama. Rodina sa ale k nemu nehlási, vraj to bol lump. V súčasnosti vedie firmu pán Bakr spolu so svojimi trinástimi bratmi. Firma zamestnáva viacej ako sto tisíc zamestnancov a má hodnotu desať ak nie sto milárd dolárov. Most má niesť názov Bridge of the Horns a má byť dokončený už v roku 2020. Aspoň tak to avizoval v roku 2008 vraj vlastník celej firmy, pán Tarek bin Ladin. Na premostenie im poslúži aj ostrov Perim, ktorý leží v úžine Bab el Mandeb. Takže tieto fotky ostrova Perim bez mostu možno vstúpia raz do histórie.


Tu raz bude stáť ten most.
Lubo Repka.