Suezský prieplav

Plavba z Kréty nám po vstup do Suezského prieplavu trvala takmer jeden celý deň. V piatok večer sme vyplávali z Kréty a pri meste Port Said sme boli tesne pred západom slnka na druhý deň. Tu sa lode musia zoradiť a čakať na konvoj

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Konvoje sa míňajú na niekoľkých miestach. Z celkovej trasy dlhej 193 kilometrov tvorí obojsmernú prevádzku len 78 kilometrov. Na úsekoch pri vstupe zo severu v Port Said v dĺžke 37 kilometrov, potom pri krátkom 9 kilometrovom rozdvojení kanálu v oblasti zvanej Ballah by-pass, v jazere Timsah v úseku 5 kilometrov a pri severnom konci Veľkého horkého jazera je Deversoir by-pass dlhý vyše 27 kilometrov. Bežne trvá preplávanie kanálom 12 až 16 hodín, my sme to stihli za menej ako 13 hodín. Mali sme tú česť tvoriť čelo konvoja, asi preto, že sme dopravná loď, nie nákladná. Milé od tých Egypťanov :)

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu

Plavbu sme mali začať o druhej ráno, ale vyplávali sme skôr, ako sa predpokladalo, kvôli vojenskému cvičeniu. Hneď ako sa rozvidnelo sme, mali možnosť pozorovať egyptských vojakov, ako sú pripravení brániť svoj národný poklad - Suezský prieplav.

Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu

Ponad prieplav vedie jeden cestný most, jeden železničný most a pod prieplavom je vybudovaný tunel. Nič sme nevideli, všetky sme prespali. Ale to množstvo obrovských prepravných lodí, ktoré sme mohli po rozvidnení sledovať, stálo za to.

Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu

Ale plávali tadiaľto aj domáci rybári.

Obrázok blogu
Obrázok blogu

Ešte možno niečo z histórie. Prvé prepojenie Červeného mora so Stredozemným sa pokúšali vybudovať už egyptskí faraóni, najprv Ramzes II., potom faraón Neko II. Pokúsili sa prekopať kanál od Červeného mora po Horké jazero a potom až do rieky Níl, cez ktorej ústie sa lode mali dostať do Stredozemného mora. Práce nedokončili, ale dokončil ich perzský kráľ Dareios I. Jeho kanál slúžil niekoľko storočí, až kým ho postupne nezavial piesok. Definitívne ho zasypali Arabi v roku 776, vraj zo strategických dôvodov.

SkryťVypnúť reklamu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu

Na vybudovaní terajšieho prieplavu majú najväčšiu zásluhu (okrem asi 1,5 milióna ľudí, ktorí na tom fyzicky pracovali a z ktorých možno až stotisíc pri tom zahynulo) francúzsky veľvyslanec v Káhire Ferdinand de Lesseps, egyptský miestokráľ Muhammad Saíd a po jeho smrti jeho nástupca Ismail Paša. Táto prvá verzia prieplavu mala dĺžku 164 kilometrov, a hĺbku len 8 metrov. V súčasnosti má už hĺbku 24 metrov. Dĺžka sa momentálne ráta aj so vstupnými zoradiskami a má, ako som už spomínal 193 kilometrov.

Obrázok blogu
Obrázok blogu

Posledné fotky sú obrázky z mesta Suez, ktoré sa nachádza pri južnom vstupe do prieplavu. Ku všetkým fotkám musím dodať, že boli urobené za značne hmlistého počasia, až skoro na konci sa hmla zdvihla.

SkryťVypnúť reklamu

Lubo Repka.

Lubo Repka

Lubo Repka

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  199
  •  | 
  • Páči sa:  254x

Mám rád cestovanie, spoznávanie kultúr a histórie národov celého sveta a rád o tom píšem a pritom veľa fotím.https://www.yardek.comhttps://www.facebook.com/LuboRepkaTravels/https://www.instagram.com/lubotravelrepka/ Zoznam autorových rubrík:  AmerikaCesta okolo svetaEurópaÁziaSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

50 článkov
Lucia Nicholsonová

Lucia Nicholsonová

207 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Karol Galek

Karol Galek

115 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu