Tu je jej mail:
Dobrý deň, p. Bebčák
rada by som Vás len oboznámila, že ako plný invalidný dôchodca mám úplne iný názor a skúsenosti s nebankovkami ako je vaše spomenuté „ako rozoznať falošnú pôžičkáreň“. Pred pár dňami som bola nútená premýšľať o rýchlopôžičke. Našla som na internete kalkulačku istej firmy (žiaľ neviem už meno), kde mi bolo ponúknuté 400,-eur na 42 mesiacov, čo je zľahka splatiteľné. Po prvom telefonáte, ma však upozornila pracovníčka, že suma je od 300,- eur (čo na stránke uvedené nebolo) tak som si nechala predbežne schváliť iba tých 300,- eur .
Druhý telefonát od tejto firmy (už volal človek, čo mi má dať zmluvu a zaslať peniaze), kde sa ma pán najprv spýtal (už druhýkrát z tejto firmy), aký je môj dôchodok. Keď som povedala číslo, vyslovil, že áno od tejto sumy sú ochotní požičať 300,- eur. Nakoniec si vypýtal odo mňa osobné údaje a výsledok bol, že mi nemôžu požičať ani len tých 300,- eur na 42 mesiacov, ale ako zákazníkovi čo si požičiava prvýkrát, sú ochotní požičať 150 ,- eur, ktoré však musím vrátiť do 7-31 dní. AKO? A prečo píšu, že požičiavajú aj dôchodcovi, keď ho takto smrteľne chcú škrtiť?! Nepristala som.
To ale nebolo všetko! To „pravé orechové“ sa len začalo. Moje osobné údaje som im MUSELA poskytnúť, pretože by nemohli vyrátať a schváliť pôžičku, alebo vypísať zmluvu. Od druhého dňa mi začali vyvolávať aj z INÝCH PÔŽIČKÁRNÍ, o niektorých som na internete ani nič nemohla nájsť a volali mi opakovane, z mnohých čísel a viac ľudí. Dnes to je už ôsmi telefonát (!) a len som dotyčnej vysvetlila, že nejaká ochrana osobných údajov je, že je ich budú mať uložené a nesúhlasila som s tým, že ich budú používať na iné účely: rozposielať ostatným nebankovým subjektom (a nebola som si totiž istá, či je dotyčná v telefóne aspoň trochu vzdelaná, lebo vraj „ona za to nemôže, že jej to AUTOMAT zaslal“).
Tak po desiatkach telefonátoch len za 2 dni, človek nevie, či má ostať smutný, alebo nas***ný , že ho vkuse otravujú telefonátmi (niektoré čísla som už dala blokovať.).
Snáď to do Vianoc prestane ...
Pekný deň
Takže zhrniem všetky nemilé prekvapenia, ktorých sa pani dostalo: nedostatočné informácie na webe, zavádzanie, nekompetentnosť pracovníčok, rozširovanie osobných informácií aj do iných spoločností, otravovanie cez telefón (až 8 telefonátov za deň z rôznych čísel).
Pracovníci nebankoviek veľmi dobre vedia, že dôchodcom banky požičiavajú málo, napriek tomu, že dôchodcovia majú pomerne vysoký záujem o pôžičky menšej výšky. To je celkom pochopiteľné. Súčasné dôchodky sú nastavené tak, aby dôchodcovia mohli prežívať len zo dňa na deň (a časom bude ešte horšie), nie na užívanie si jesene života.
A práve túto bezútešnú situáciu využívajú už dlho nebankovky. Sú benevolentnejšie pri poskytovaní pôžičky, čo si však vynahrádzajú inak. Predovšetkým vyšším úrokom a RPMN, vďaka ktorej na dôchodcovi zarobia viac (niekedy ide až o úžeru).
Problémy s nebankovkami
O tom, že pre jednu neuhradenú splátku sa klient dostal do exekúcie, alebo že každý deň chodí pracovník spoločnosti vyklopkávať na dvere, ste už určite počuli. Ako vidíte z popisu skúsenosti, ktorú mi poslala jedna z čitateliek môjho webu, pri zapletení sa s nebankovou sa môžete dočkať aj posúvania vašich údajov do iných spoločností a vytrvalého vyzváňania telefónu.
Pani uviedla, že jej volali aj zo spoločnosti, ktorú ani nemohla na internete nájsť. V prvej polovici roka na Slovensku ešte pôsobili stovky nebankových subjektov (!). Od 1.9. 2015 môžu pôžičky poskytovať len spoločnosti, ktoré získali licenciu od NBS. Podľa verejne dostupného zoznamu je takýchto spoločností len 22 (a to je z nich len časť nebankoviek - je tam aj pár leasingových spoločností) a každá z nich má svoj web. Stovky spoločností by teda poskytovať pôžičky už nemalo...
Napriek tomu sa tak deje. Nebanková spoločnosť, ktorá podľa čitateľky ani nemá svoj web („o niektorých som na internete ani nič nemohla nájsť“) bude pravdepodobne presne z tohto súdka. Takéto poskytnutie úveru je samozrejme mimo zákon. Keď som pri zákonných prešľapoch: boli prípady, keď nebankovka dala podpísať dlžníkovi zmenku, či si dokonca vyžiadala plnú moc na zriadenie záložného práva na nehnuteľnosť žiadateľa o pôžičku. Otázne je, koľkí dôchodcovia sa orientujú v zákonoch tak dobre, aby sa vedeli brániť. Práve preto si myslím, že táto skupina obyvateľstva je proti praktikám „rýchlych pôžičkarní“ najzraniteľnejšia.
3 univerzálne rady
1. Nezaplaťte sa s nebankovkami - v žiadnom prípade. Ak si nastavíte takúto hranicu, vyhnete sa plateniu vysokých úrokov a všetkým komplikáciám, ktoré sa okolo toho môžu vyskytnúť. Príbehov, kedy nebanková spoločnosť niekomu zruinovala život, je sú tisíce, pokúšať šťastie vôbec nepotrebujete.
2. Šetrite, keď máte z čoho - Kto nešetrí, skôr či neskôr siahne k úveru, čo je záporné zhodnotenie peňazí. Ak sa tomu chcete vyhnúť, jednoducho šetrite. Ľudia, ktorí si zvykli šetriť, si žijú podstatne lepšie ako tím, ktorým tento návyk chýba. A ako hovorí môj dedo: „Šetriť musíš, keď máš z čoho. Keď nebudeš mať z čoho, neušetríš.“
3. Pripravte sa na dôchodok - dnešné dôchodky sú pre dôchodcov sklamanie a život z tých peňazí je neľahký. Časom to bude so štátnym dôchodkom ešte horšie. Vy, čo ešte pracujete, začnite si odkladať na dôchodok (áno, ja viem že časť z vás, radšej peniaze minie na nový smartfón, telku a značkové topánky, ale vám nič nepomôže, iba zmena myslenia).