ROA - Výskumné centrum vzdelávania a pracovného trhu na maastrichtskej business school je nielen autorom holandského modelu na monitoring uplatnenia absolventov. Je aj koordinátorom medzinárodných výskumných iniciatív v tejto oblasti a metodickým garantom modelov implementovaných podľa ich know-how v iných krajinách. Od založenia v roku 1986 je jeho úlohou v spolupráci s firemnými oddeleniami ľudských zdrojov skúmať a spolu formovať spoločenskú diskusiu o efektoch vzdelávania na tri oblasti: interakciu dopytu a ponuky práce, profesionálny výkon zamestnancov a ich celkovú kariéru. Aktivity 35-členného výskumného tímu sú financované domovskou univerzitou, holandskou výskumnou organizáciou NWO a ďalšími štátnymi inštitúciami.
Prieskumy ROA sú považované za najvplyvnejší zdroj dát o uplatnení absolventov v Holandsku. Je to vďaka histórii od začiatku 90-tych rokov, vysoko štandardizovanej forme a širokému záberu. Zahŕňajú totiž absolventov nielen univerzít, ale aj rôznych typov stredných škôl. Pre porovnateľnosť dát sú harmonizované do maximálnej možnej miery vrátane použitých klasifikácií, dotazníkov a načasovania. Výsledky sú spracované do informačného systému absolventov SIS (School-leavers Information System). ROA zodpovedá za jeho design, implementáciu a manažment, zatiaľ čo terénny výskum realizuje agentúra na prieskum verejnej mienky DESAN. SIS tak predstavuje celonárodne reprezentatívnu databázu s významnou spoločenskou a výskumnou hodnotou pre zvyšovanie poznania o prechode zo školy do praxe. V oblasti vysokého školstva sú výsledky používané pre rozhodovanie ministerstva školstva a ďalších organizácií (Rada vyššieho vzdelávania, Asociácia univerzít atď.), ale aj pre manažment kvality, v akreditačnom procese (!) a ako marketingový nástroj.
Zber týchto údajov je pre univerzity nepovinný, no považujú ho za kľúčový pre informovanosť štátu, zamestnávateľov, absolventov a potenciálnych uchádzačov. Štandardne sa realizuje každý druhý rok medzi všetkými absolventmi po roku od ukončenia štúdia. Pozvánka sa doručuje poštou aj elektronicky na adresu, ktorú absolvent aktualizuje v univerzitnom alumni systéme. Samotný dotazník sa vypĺňa výlučne online. Návratnosť dosahuje obdivuhodných 35-40%. Respondenti sú zaradení do žrebovania o ceny, no najdôležitejším motivačným faktorom je pre nich zdôrazňovanie celospoločenského významu týchto prieskumov.
Metodológia odporúčaná na národnej úrovni je v mnohých prípadoch adaptovaná na potreby konkrétnej univerzity alebo odvetvia. Napr. prieskum maastrichtskej univerzity prekračuje štandardný rámec tým, že absolventi sú kontaktovaní každoročne, a to nielen po 1 roku, ale aj po 5 a 10 rokoch od ukončenia štúdia. Výsledky sú publikované každý druhý rok v správe Kariéra po maastrichtskej univerzite. Dlhodobý charakter zberu dát umožňuje identifikovať tendencie na trhu práce a v očakávaniach jeho účastníkov. Zaujímavým zistením bola napr. skutočnosť, že s postupujúcou kariérou absolventi začínajú viac pochybovať o správnosti výberu študijného odboru, zatiaľ čo správnosť výberu maastrichtskej univerzity nespochybňujú. V rámci špecializovaných prieskumov realizuje ROA od roku 2001 napríklad monitor pracovného trhu holandských lekárnikov.
Moje prehľady holandského, britského a talianskeho systému dúfam stačia ako dôkaz, že systémy na monitoring uplatnenia absolventov sú vo vyspelých krajinách intenzívne využívané na systematické zlepšovanie kvality vysokoškolského vzdelávania. Predtým, ako začneme uvažovať o ich prenose do našich kultúrnych podmienok, zišlo by sa naštudovať, či sa už o niečo podobné pokúsili naši susedia. O tom nabudúce.