Oplatí sa investovať do vzdelania nielen študentom, ale aj štátu?

Včera som sa so záujmom pustila do čítania komentáru Inštitútu finančnej politiky o výnosnosti investície do vzdelania. Dúfala som, že konečne sa začal niekto venovať otázke, ako vzhľadom na obmedzenosť dostupných zdrojov v ekonomike zadefinovať optimálnu rovnováhu v počte študujúcich a v kvalite ponúkaného štúdia. Bohužiaľ, analýza len štatisticky podložila známe fakty o vyšších príjmoch a zamestnanosti vysokoškolsky vzdelaných občanov bez zohľadnenia špecifík slovenského vzdelávacieho systému a trhu práce.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (10)

Mnohí z čitateľov PR článkov k tejto analýze (napr. tutu) sa už v následnej diskusii vyjadrili k otáznej platnosti uvedených štatistík v slovenskej realite. Je zrejmé, že vysokoškolsky vzdelaní ľudia zarábajú viac. Ťažko tu však hodnotiť kauzalitu, teda či je vlastníctvo diplomu skutočnou príčinou vyššieho príjmu alebo len sprievodnou charakteristikou profilu šikovných ľudí, ktorí by sa presadili aj bez neho. Nehovoriac o presýtenosti trhu práce absolventmi humanitných odborov, neuspokojenom dopyte a s tým súvisiacim rastúcim ohodnotením pracovníkov s technickými zručnosťami, či nebodaj o množstve absolventov zamestnaných na stredoškolských pozíciách ako dôsledok toho, že ich diplom je pre zamestnávateľov bezcenný pri posudzovaní reálnych kompetencií kandidátov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ako teda máme/môžeme posudzovať výnosnosť investície do vzdelania na základe príjmov zo zamestnania, o ktorom netušíme, ako je podmienené absolvovaným štúdiom? Cieľom tohto článku nie je opakovať viaceré čitateľmi vyjadrené pochybnosti o skutočnom zdroji vyšších príjmov na Slovensku. Rada by som autora štúdie i ostatných ekonómov podnietila k úvahe, či nie je žiaduce rozšíriť obmedzenia modelu OECD o jeho otáznu uplatniteľnosť v slovenských podmienkach. V prostredí, kde nemáme k dispozícii žiadne dáta o tom, koľko absolventov sa uplatnilo nielen na pozícii ako-tak príbuznej k vyštudovanému odboru, ale na pozícii pre vysokoškolsky vzdelaného pracovníka vôbec.

SkryťVypnúť reklamu

Takisto by som rada doplnila, že v diskusii o výnosnosti či dostatočnosti financovania verejného vysokého školstva sa takmer vôbec nevyskytujú konkrétne čísla o nákladoch štátu spojených s jeho zabezpečením. Spomínaná štúdia spomína len aspekt príležitostných nákladov štátu - ušlých daňových a odvodových príjmov študujúceho občana. Pre ilustráciu uvádzam informáciu o niektorých ďalších nákladoch spojených s jedným rokom štúdia (za rok 2009 a pri počte študentov 179.606):

  • 1.972 EUR bola priemerná výška dotácie na 1 rok vzdelávania študenta 1. alebo 2. stupňa verejnej vysokej školy (pri celkovej dotácii 354 mil. EUR na podprogram Vzdelávanie)

  • 300 EUR bola priemerná ročná výška sociálnej podpory pre študenta (sociálne štipendiá, motivačné štipendiá, podpora stravovania, ubytovania, športových akultúrnych aktivít študentov a pastoračných centier)

  • 235,92 EUR bola ročná výška daňového bonusu pre rodičov študenta do 25 rokov

  • 414,72 EUR bol ročný odvod štátu na zdravotné poistenie študenta

Vzhľadom na počet študentov nezodpovedajúci klesajúcemu populačnému ročníku, otáznu kvalitu poskytovaného vzdelávania a najmä devalvovanú hodnotu diplomu pri hľadaní si práce preto vyvstáva otázka, načo sa snažíme zachovať tieto dlhodobo neudržateľné počty študentov. Demografická i ekonomická kríza sú nespochybniteľným faktom. Nezamestnaných, dôchodcov, ale aj študentov pribúda. Pravidelne sa objavujú informácie o politickej nepriechodnosti zavedenia školného, o potrebe predĺženia veku odchodu do dôchodku či redukcie programov sociálnej podpory. Nejednému preto nejde do hlavy, prečo napríklad nerozšíriť rady pracujúcich o študentov tých vysokoškolských programov, ktoré nijak nezlepšia uplatniteľnosť absolventa ani významnejšie neposunú intelektuálnu úroveň spoločnosti. Prečo sa problém neudržateľnosti dôchodkového systému rieši len v koncovom bode kariéry človeka? U niektorých technicky orientovaných odborov má predsa štát možnosť podporovať kvalitu a praktický rozmer prípravy na stredných odborných školách tak, aby sa ich absolventi mohli uplatniť bez potreby stráviť päť rokov kvázi-štúdiom bez reálnej pridanej hodnoty. U mnohých humanitných odborov by zas s veľkou mierou pravdepodobnosti pri preskupení predmetov postačovala len príprava na bakalárskom stupni. Na trhu práce by tak pribudli tisícky kvalifikovaných ľudí, ktorí namiesto päťročného štúdia môžu spolu financovať zvyšovanie kvality vzdelávania skutočnej intelektuálnej elity či dávky rozširujúcej sa armády dôchodcov. A z pohľadu štátu by sa výrazne zvýšila reálna výnosnosť investícií do vzdelávania v pravom zmysle slova.

Lucia Kleštincová

Lucia Kleštincová

Bloger 
  • Počet článkov:  69
  •  | 
  • Páči sa:  248x

V eurovoľbách kandidujem za paneurópske hnutie Volt. Je načase, aby bola EÚ riadená profesionálnejšie a hodnotovejšie. Je načase si uvedomiť, čo môže každý z nás urobiť pre to, aby EÚ pretrvala, fungovala a napredovala. Celú kariéru sa pohybujem v blízkosti verejnej správy, pracujem na politikách priemyselného rozvoja a rodovej rovnosti. Práca v Európskej komisii na zmenšovaní dopadov Brexitu a pandémie ma "inšpirovala" zamakať ešte viac na tom, aby sa Európa posunula ku skutočne paneurópskej vízii spolupráce, modernizácie a ľudskosti. Rada o nej pedabatujem aj s vami. Moje názory sú moje, nie európskych inštitúcií. Tie si ľahko vygooglite. Sledovať ma môžete aj na Facebooku a Instagrame. ----------------- Volt Slovensko je pobočka hnutia Volt Europa, ktoré má za cieľ navrátiť dôveru a energiu v politiku. Už dnes formuje budúcnosť ako strana pôsobiaca vo vyše 30 krajinách, s vyše 140 zvolenými zástupcami a dvomi členmi v europarlamente. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenáŠkolstvoZdravotníctvo

Prémioví blogeri

Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

50 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

90 článkov
Roman Kebísek

Roman Kebísek

106 článkov
INEKO

INEKO

117 článkov
Tupou Ceruzou

Tupou Ceruzou

315 článkov
Radko Mačuha

Radko Mačuha

219 článkov
reklama

SME si všimli

Ako CIA hľadala Archu zmluvy – Donald Trump odtajnil dokumenty

Vladimír Benčík

Ako CIA hľadala Archu zmluvy – Donald Trump odtajnil dokumenty

Príbeh ako z thrilleru - CIA na diaľku odhalila polohu Archy zmluvy

  • 4. apr
  • Páči sa: 21x
  • Prečítané: 1 223x
  • 1
Zavraždený Marek bol stelesnením slušného človeka

Jozef Foltýn

Zavraždený Marek bol stelesnením slušného človeka

Marek Glodič bol ten najslušnejší človek akého som v živote stretol

  • 3. apr
  • Páči sa: 133x
  • Prečítané: 3 826x
  • 4
Včelárske tradície a zvyky na Slovensku

Matúš Radusovsky

Včelárske tradície a zvyky na Slovensku

Bohaté včelárske tradície Slovenska – od historických postupov po súčasné metódy odovzdávané z generácie na generáciu.

  • 26. mar
  • Páči sa: 7x
  • Prečítané: 431x
  • 0
O Západnom brehu...

Dávid Polák

O Západnom brehu...

...alebo o Judei a Samárii, ako tomuto územiu niektorí hovoria, sa veľa rozpráva, ale oveľa menej naozaj vie.

  • 7. mar
  • Páči sa: 19x
  • Prečítané: 1 072x
  • 2
John Portasik (Ján Portášik) - Príbeh (ne)obyčajného človeka

Miloš Majšík

John Portasik (Ján Portášik) - Príbeh (ne)obyčajného človeka

Životný príbeh chalana, potomka slovenských prisťahovalcov do USA, ktorý napriek svojej chorobe šiel za svojím cieľom.

  • 27. feb
  • Páči sa: 44x
  • Prečítané: 2 341x
  • 1
Hlava XXII v štátnom IT

Marcel Rebro

Hlava XXII v štátnom IT

Spolu s "katastrálnym vírusom" skvelá kombinácia ako stráviť pracovný deň v nekonečnom cykle

  • 17. feb
  • Páči sa: 107x
  • Prečítané: 2 200x
  • 2

Hlavné správy zo SME.sk

DPOH prekvapivo povedie Vladislava Fekete. Vstupenky chce predávať ako letenky a v divadle mať veľké mená
Riaditeľka Schulczová v Aréne: Z DPOH odídem do Prahy. Tu už svoje miesto nevidím
Nedostatok bytov? Investor ukázal, ako využiť každé miesto v centre Bratislavy
Keď budeš makať, budeš bohatý a krásny ako ja. Videá extrémnych ranných rutín sú toxické
reklama
SkryťZatvoriť reklamu