V Taliansku každoročne realizuje prieskum uplatnenia absolventov medzi-univerzitné konzorcium AlmaLaurea (AL). Za podpory ministerstva školstva je miestom stretu absolventov, univerzít, profesijných asociácií a zamestnávateľov. Popri hodnotení efektívnosti vzdelávacieho procesu poskytuje aj ďalšie služby, ktorými sa pozitívne odlišuje napr. od britského systému. Absolventom asistuje pri hladkom prechode do praxe, zamestnávateľom pri ich najímaní a univerzitám pri propagovaní svojich programov. Tradícia (od roku 1993), záber (60 univerzít), rozsah dát a prepracovanosť metodológie robia AL model jedinečným v medzinárodnom meradle a hodným skúmania pre krajiny vydávajúce sa na túto cestu.
Údaje v systéme sú využívané na štatisticko-výskumné účely, ale aj ako „burza práce" a komunikačný kanál škôl na zasielanie študijných záznamov absolventom. Tí sú pred ukončením štúdia povinní skompletizovať v databáze AL svoj profil, ktorý môžu pravidelne aktualizovať a sprístupniť na webstránke AL. Zamestnávatelia na nej (podobným systémom ako na známom slovenskom portáli) podľa rôznych kritérií vyhľadávajú uchádzačov o voľné pracovné pozície a za službu platia pri odtajnení mena a kontaktných údajov. Momentálne databáza obsahuje 1 470 000 životopisov, v roku 2008 bolo zamestnávateľom predaných 250 000 prístupov.
Popri prieskume Profilu absolventov je každoročným výstupom činnosti konzorcia aj Prehľad podmienok zamestnávania absolventov. Ten monitoruje zamestnateľnosť absolventov v obdobiach 1, 3 a 5 rokov od ukončenia štúdia, čo umožňuje identifikovať aktuálne trendy na pracovnom trhu. Na jednej strane hodnotí schopnosť trhov absorbovať ľudský kapitál produkovaný univerzitami a na druhej strane schopnosť univerzít reflektovať požiadavky národného hospodárstva vo výučbe.
Podľa metodológie revidovanej v roku 2008 je prieskum realizovaný kombináciou telefonickej a elektronickej metódy. Dôvodom bola potreba zohľadniť rastúci počet študentov a odborov, technologický pokrok, ako aj tlak ministerstva a univerzít na zber čo najdetailnejších informácií bez negatívneho dopadu na nákladovú a časovú náročnosť. Telefonicky sú dnes kontaktovaní už len absolventi bez e-mailových adries (11% v roku 2009) a tí, ktorí nereagujú na e-mailové výzvy. Celková návratnosť prekračuje 88% absolventov zapojených do prieskumu (v roku 2009 sa ho zúčastnilo 210.000 absolventov zo 49 univerzít).
Vzhľadom na rozsah zbieraných dát, poskytovaných služieb a participujúcich subjektov prestavuje AL portál užitočný most medzi vzdelávacím systémom a svetovým trhom práce. Je sprístupnený talianskym, ale aj zahraničným absolventom, zamestnávateľom a vzdelávacím inštitúciám. Konzorcium ponúka partnerstvo rôznych foriem subjektom so záujmom o zdieľanie skúseností s manažmentom kvality vzdelávania, umiestňovaním absolventov a náborom zamestnancov. Môže mať formu priameho členstva v AlmaLaurea.net, propagácie iných obdobných databáz, alebo rámca na vzájomnú výmenu dát. V prípade priameho členstva sa členský poplatok odvíja od počtu zaregistrovaných absolventov univerzity, aktuálne ca. 5 EUR za jedného.
Vďaka jedinečnému know-how a otvorenosti voči zahraničiu je tento model inšpirujúci pre krajiny usilujúce o monitoring ľudského kapitálu (aj v záujme zvyšovania konkurencieschopnosti v súťaži o investície). Doteraz bol experimentálne reprodukovaný napr. v Maroku (projekt Grinsa) a vo Francúzsku (založením centra na realizáciu prieskumov v oblasti vzdelávania a trhu práce Céreq). V podmienkach absencie iniciatívy na kreovanie obdobného systému na celoeurópskej úrovni je pre krajiny zvažujúce jeho založenie šťastím, že majú na inšpiráciu k dispozícii práve AL. Bez ohľadu na potenciálne zábrany (aj našich) univerzít s komplexným sledovaním nielen kvantity, ale aj kvality ich absolventov je potešujúce sledovať zintenzívňovanie dopytu po tomto druhu informácií. Bez znalosti skúseností absolventov a zamestnávateľov je nemožné korigovať nesúlad v očakávaniach univerzít, absolventov a zamestnávateľov, na ktorý dennodenne narážame.