Čo budú mať vedci, učitelia a zamestnávatelia z návratu SaS na ministerstvo školstva?

Pokračovanie vízie SaS pre vysoké školy, vedu a výskum

Písmo: A- | A+
Diskusia  (2)

Čo budú mať vedci, učitelia a zamestnávatelia z návratu SaS na ministerstvo školstva?

...v predchádzajúcom blogu[1] som sa podelil o našu víziu vysokých škôl z pohľadu študenta. Snažil som sa vykresliť cieľ a zmysel všetkých tých opatrení, ktoré Sloboda a Solidarita v programe prináša. Teraz by som sa rád podelil o víziu vysokých škôl z pohľadu učiteľov, vedcov a zamestnávateľov.

UČITELIA VŠ A VEDCI

Riadenie vysokých škôl a verejných výskumných inštitúcií bude otvorené. Neakademické činnosti budú riešiť odborníci a ľudia so skúsenosťami v manažmente, financiách alebo investíciách. Je mrhaním ľudského potenciálu ak špičkový vedec, alebo učiteľ musí riadiť investície a prelúskavať sa nástrahami verejného obstarávania. Na Slovensku máme ľudí, ktorí sa týmto otázkam venujú profesionálne a vedia ich riešiť omnoho efektívnejšie. Manažéri zvládnu efektívnejšie realizovať rekonštrukcie alebo dostavby internátov, učebných miestností alebo IT systémov. Naproti tomu riadenie akademických otázok, obsahu študijných programov alebo smerovania výskumu budú výlučne otázkou akademickej obce.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Vďaka profesionalizácii riadenia pracovísk, bude zabezpečený administratívny servis pri nákupoch, alebo podávaní grantov či správ. Učitelia a vedci sa budú môcť plne sústrediť na akademické činnosti. Veď pracovisko bude na základe jednotnej metodiky financované podľa kvality výučby a kvality a množstva vedeckej produkcie a jej významu pre spoločnosť. Šikovnému vedeniu pracoviska sa tak oplatí pritiahnuť kvalitných akademických pracovníkov, ale zároveň im aj vytvoriť čo najväčší priestor pre tvorivé pôsobenie. Pri hodnotení ich vedeckej činnosti bude jedno, či budú pôsobiť na vysokej škole, ústave SAV alebo rezortnom ústave, vedecké výkony na všetkých pracoviskách budú financované podľa jednotnej metodiky.

SkryťVypnúť reklamu

Najkvalitnejší akademici, vo všetkých fázach kariéry, budú môcť žiadať o individuálne granty, s ktorými sa potom budú môcť presunúť na zvolené pracovisko. Možnosti financovania projektov nájdu na jednom mieste. Hodnotenie projektov, aj ich realizácie, bude zamerané na ich obsah, nie formálne čiarky, a projekty vyhodnotí zahraničný panel bez konfliktu záujmov. Ku grantu sa tak dostane aj šikovný mladý vedec alebo učiteľ, ak pripraví kvalitný projekt. Môže požiadať o grant aj priamo z Európskej Komisie, kde z eurofondových peňazí bude pripravená obálka pre slovenské projekty. Eurofondy sa tak nerozkradnú ani neprepadnú, ale pôdu na konkrétne výskumné projekty.

SkryťVypnúť reklamu

Najlepší akademici zo Slovenska ale aj zo zahraničia sa môžu uchádzať o každoročnú „Vedeckú cenu“ v jednotlivých skupinách odborov vedy a techniky. Cena poskytne špičkovému laureátovi zaujímavé financovanie, bez byrokracie. Vzniknú tak jadrá tímov, okolo ktorých budú koncentrovať svoje kapacity kvalitní vedci, post-docovia aj začínajúci doktorandi.

Projektový charakter činnosti bude stále vyžadovať reťazenie pracovných pomerov. Na rozdiel od dnešnej situácie, pri prerušení reťazenia, bude ale tvorivým zamestnancom prináležať odstupné. Akademická kariéra tak bude znamenať o niečo lepšiu finančnú istotu a bude atraktívnejšia.

SkryťVypnúť reklamu

ZAMESTNÁVATELIA A FIRMY

Keďže financovanie bude závisieť aj od spoločenských dopadov vedy, akademické pracoviská budú mať záujem dotiahnuť svoje objavy aj do aplikačnej fázy. Na to ale budú potrebovať spoluprácu s firmami. Podniky od väčších až po start-upy tak nájdu v akademickej sfére partnera pre rozvoj inovácií a tvorbu ekonomického rastu založeného na vedomostiach. Podniky budú môcť efektívnejšie spolupracovať s rezortnými výskumnými ústavmi vďaka ich zmene na verejné výskumné inštitúcie. Efektívnejším využitím rezortných výskumných ústavov sa zlepší potenciál Slovenska najmä v oblasti aplikovaného výskumu.

Postupne dôjde k zosúladeniu ponuky študijných programov a trhu práce. Úpravou financovania vysokých škôl budú finančne viac podporované programy s lepšou uplatniteľnosťou na trhu práce. Pretože financovanie bude závisieť aj od pomeru prihlásených a prijatých študentov, školy budú môcť obmedziť ponuky v programoch s nízkou uplatniteľnosťou. Budú sa môcť zamerať na kvalitu už výberom kvalitných uchádzačov. Pre zamestnávateľa bude diplom z konkrétnej školy aj garanciou istej kvality uchádzača, nie len povinnou jazdou.

Vďaka podpore bakalárskych študijných programov, sa zrýchli príchod absolventov na pracovný trh a aj doba ich pracovného pôsobenia. Kratšie vzdelávacie programy a systém mikroosvedčení v rámci celoživotného vzdelávania umožní zamestnancom dopĺňanie vzdelávania alebo rekvalifikácie podľa meniacich sa potrieb trhu práce. Tieto zmeny pozitívne pocítia najmä zamestnávatelia v sektoroch, kde je dnes nedostatok kvalifikovanej pracovnej sily ako IT, zdravotníctvo, sociálne služby alebo školstvo.

VEREJNOSŤ

Vedecká cena zvýši poznateľnosť slovenských vedcov a učiteľov aj u laickej populácie.

Riešenie nedostatku kvalifikovanej pracovnej sily vo verejných službách pocítia aj občania. Štát im dokáže poskytnúť kvalitnejšie zdravotníctvo, sociálne služby ale aj informačné služby.

Využitie bakalárskych programov a predĺženie ekonomickej aktivity absolventov aspoň čiastočne zmierni nepriaznivý vplyv demografického vývoja na udržateľnosť dôchodkového systému. Prínosom pre systém sociálneho zabezpečenia bude aj rast stimulovaný inováciami.

PEKNÉ, ALE AKO NA TO?

...nestačí mať len víziu, ale potrebná je aj predstava cesty, ako sa k nej dopracovať a to je program. V našom programe[2] (časť vysoké školy a veda a výskum od str. 177) ukazujeme, ako sa k tejto vízii aj reálne dopracovať. Je to pokračovanie našich predchádzajúcich krokov na ministerstve školstva. Počas môjho pôsobenia ako štátneho tajomníka zodpovedného za vysoké školstvo sa nám na ministerstve za dva roky podarilo:

-  Možnosť prenášať medziročne zostatok na projektoch APVV

-  Uzákonenie hodnotenia grantových projektov formou medzinárodných panelov

-  Zavedenie formy grantu so zjednodušením administratívnym vykazovaním

-  Vysporiadanie sa so stimulmi na výskum po ministerke Lubyovej

-  Výrazne zlepšenie využitia eurofondov na vedu a výskum

-  Jednotné hodnotenie umeleckej a vedeckej činnosti zahraničnými panelmi spoločné pre vysoké školy a SAV

-  Premenu ústavov SAV zo štátnych a príspevkových organizácií na verejné výskumné inštitúcie

-  Prijatie Slovenska ako pridruženého člena Európskej vesmírnej agentúry

...

V SaS máme nielen víziu, kvalitný program[3] ale aj skúsenosti. Tri potrebné veci pre riadenie štátu. Je na Vás, to vo voľbách zohľadniť.


[1] https://blog.sme.sk/ludovitpaulis/nezaradene/co-najde-student-na-vysokej-skole-ak-sas-vrati-na-ministerstvo-skolstva

[2] https://drive.google.com/file/d/1LtK9nyf9Rl1KKWEbGn3ro3I0zAqbavwk/view

[3] Najvyšší bodový zisk z hodnotených programov v oblasti školstva od INESS (spolu s KDH) aj od vedátor.sk

Ľudovít Paulis

Ľudovít Paulis

Bloger 
Politik
  • Počet článkov:  5
  •  | 
  • Páči sa:  50x

Vysokoškolský pedagóg a vedec, Expert SaS pre VŠ, vedu a výskum, bývalý štátny tajomník MŠVVaŠ zodpovedný za vedu, výskum a vysoké školy Zoznam autorových rubrík:  Nezaradená

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

299 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Roman Kebísek

Roman Kebísek

106 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

91 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu