Futuristická budova, ktorá mohla byť náhrada za PKO (cyklus Bratislavská krutosť )

v minulosti tu bol trh s dobytkom, ktorý bol nahradený architektonickou perlou.

Futuristická budova, ktorá mohla byť náhrada za PKO (cyklus Bratislavská krutosť )
Písmo: A- | A+
Diskusia  (3)

Hádzanie periel sviniam. Aj tak by sa dal nazvať smutný koniec budovy, ktorá slúžila kultúre a sama bola umeleckým dielom. Reč bude o zbúranej budove Istropolisu a novom projekte, ktorý ho má nahradiť.

Obrázok blogu

Hodnota objektu Istropolisu bola založená najmä na jedinečnosti stavby čo sa týka architektonického stvárnenia aj funkčného programu. Zároveň bola vpísaný do tváre mesta a patrila medzi vizuálne symboly mesta, spolu s hradom, mostom SNP či Slavínom. Projekt sa vyvinul od „klasicuzujícich súťažných návrhov, cez solitérne objekty s  ľahkými konštrukciami, až k  realizovanej podobe jasných pevných objemov so silným výrazom.“ Pôvodná kapacita bola 3000 návštevníkov. Išlo o jedinečnú budovu čo sa týka funkčnej náplne a kapacity na celom území Slovenska. Pre Istropolis bolo špecifické, že niesol znaky neskorého modernizmu 60./70.rokov - abstrakcia línií, mierka, monumentalita, materialita, sochársky prístup a abstraktné formy.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Istropolis slúžil ako “kultúrnospoločenské zariadenie na vysokej úrovni” pre zjazdy KSS ako aj potreby širšej verejnosti a  Odborovej rady. Tomu zodpovedala špeciálne vysoká úroveň výtvarného stvárnenia interiéru, ktorý mal “vzbudzovať slávnostné pocity návštevníkov”. S ohľadom na ambíciu veľkolepo reprezentovať štátny aparát možno tiež interpretovať využitie na fasáde slávneho mramoru z Kuby. Táto monumentalita a dôraz na honosnosť radila Istropolis do kategórie stavieb, ktoré na jednej strane komunikujú za západnými trendami v architektúre smerom k skulpturálnosti, no zároveň súvisí s ambíciou štátu architektúru využívať ako nástroj na komunikáciu s verejnosťou. Vrcholom ideologického využitia bola organizácia zjazdu KSS v marci 1981 a hudobná súťaž „Bratislavská Lýra“ v máji 1981.

SkryťVypnúť reklamu

. Typológia kultúrneho a osvetové centra sa v dvadsiatom storočí rozvinula aj na Západe a pri samotnom Istropolise je dokázateľný vplyv napríklad fínskej architektúry Aalvara Aalta.

Finlandia Hall in Helsinki city centre. Photo: Rune Snellman, Alvar Aalto Foundation
Finlandia Hall in Helsinki city centre. Photo: Rune Snellman, Alvar Aalto Foundation 

Finlandia hall in Helsinki
Finlandia hall in Helsinki 

Budova Istropolisu mala po revolúcií šancu prepísať svoju rolu v  spoločnosti - od hostenia prvého zasadnutia VPN (Verejnosť proti násiliu), cez dlhoročné fungovanie divadla Wustenrot. To, že spoločnosť nevnímala Istropolis čisto len ako relikt minulého režimu podporoval aj fakt, že takmer 11 tisíc osôb podpísalo petíciu „Zachráňme Istropolis.“

SkryťVypnúť reklamu
Obrázok blogu

O oceňovanú Brutalistickú budovu ROH sme nakoniec prišli. Čo nám však ponúka developer, ktorý sa pod túto likvidáciu podpísal?

SkryťVypnúť reklamu

Moderný Dizajn?

Myslíte si, že na nasledujúcich dvoch fotkách vidíte projekt nového Istropolisu ? Potom sa mýlite. Na prvej fotke je budova kina Saturn v Ruskom meste Tolyatti postavená v 60 rokoch.

Obrázok blogu

Obrázok blogu

V prvom rade nám developer ponúka zmenšený Istropolis. Ako vidíte na obrázku koncept nového Istropolisu kopíruje pôvodnú hmotu t.j. spoločenská sála v nižšej zástavbe kombinovaná s výškovou administratívnou budovou.

Obrázok blogu

Obrázok blogu

Budova administratívy, ktorá sa má stavať ako prvá je akoby inšpirovaná pôvodným Brutalistickým slnkolamom, žiaľ v novom merítku pôsobí ako garážový dom.

Administratívna budova na námestí Nového Istropolisu
Administratívna budova na námestí Nového Istropolisu 

Brutalistický slnkolam na malom námestí starého istropolisu.
Brutalistický slnkolam na malom námestí starého istropolisu.  

Dom ROH neskôr Istropolis obsahoval veľkú sálu v  tvare amfiteátru (pre 1280 os.), kino (pre 520 os.), spoločenskú (estrádna) sálu pre 360 návštevníkov, dve univerzálne sály (audiovizuálne miestnosti) s  rovnou podlahou menšia pre 70 návštevníkov a väčšia pre 160 návštevníkov, baletnú sálu, prednáškové miestnosti ako aj skúšobne a zázemie. Jednotlivé časti prepájal veľkolepý foyer na dvoch podlažiach Domu odborov, do ktorého boli situované vstupy do jednotlivých sál ako aj prepojenia na zvyšné dve budovy. Tento foyer bol využívaný na výstavy ako aj na spoločenské akcie (po revolúcií sa tu konali viaceré výstavy a Expá)

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Dom detí a  mládeže situovaný ako solitér v komplexe Istropolisu bol špecificky navrhnutý pre potreby detí. Sedadlá v  sále boli preto uspôsobené pre výšku detského diváka a  v  celom objekte bola používaná sada stoličiek rôznej výšky s  ohľadom na ergonomické užívanie deťmi. Hlavný vstupný priestor tvorí schodisko s galériou. Okrem výtvarne zaujímavého „štukolustra“ so svetlíkom od Michala Jakabčica13 s  červeným akcentom sa tu nachádzali šatne a zázemie. V  posledných rokoch v  budove sídlilo Bábkové divadlo a  Radošinske naivné divadlo a  jednotlivé priestory boli prenajímané administratíve.

V starom Istropolise mohlo súčasne prebiehať až 8 kultúrnych akcií.

Hlavná sála starého Istropolisu s kapacitou 1280 ľudí (na strope podhľad od sochára Jankoviča) Pre vynikajúce akustické podmienky dostala certifikát THX.
Hlavná sála starého Istropolisu s kapacitou 1280 ľudí (na strope podhľad od sochára Jankoviča) Pre vynikajúce akustické podmienky dostala certifikát THX. 

Nový istropolis plánuje vybudovať iba jednu sálu, ktorá má mať kapacitu 3000 až 5000 ľudí. To že bude iba jedna má vyvažovať jej údajná flexibilita, aby sa hodila na rôzne kultúrne a spoločenské akcie, ktoré však nebudú môcť prebiehať súčasne, pretože javisko je iba jedno.

plánovaná jediná sála Nového Istropolisu s kapacitou 3000 až 5000 ľudí (podhľadový strop od Jankoviča sa má opäť použiť )
plánovaná jediná sála Nového Istropolisu s kapacitou 3000 až 5000 ľudí (podhľadový strop od Jankoviča sa má opäť použiť ) 

V starom Istropolise bolo veľa vysoko profesionáných dizajnérskych prvkov a umeleckých diel, ktoré majú byť opäť použité v novom projekte. Ide napríklad o stropné drevené kruhové svietidlá. Keď si odmyslíte ikonické dizajnové svetlá, ostáva nám prázdny priestor, aký poznáme aj z nákupných centier.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Foyer Nového Istropolisu pripomína nákupné centrá.
Foyer Nového Istropolisu pripomína nákupné centrá. 

umelecky cenený Foyer starého istropolisu
umelecky cenený Foyer starého istropolisu (zdroj: Foto N - Tomáš Benedikovič)
Obrázok blogu

Opätovne sa majú použiť aj ďalšie artefakty z Domu odborov napríklad lampy, skulptúra z fontány, vitráže Milana Dobeša.

Obrázok blogu

Obrázok blogu

Čo nové nám ponúka nový Istropolis?

Nový Istropolis, pohľad zo strany stanice Filiálka
Nový Istropolis, pohľad zo strany stanice Filiálka 

Čo nové nám ponúka nový Istropolis? V zásade iba nové ubytovacie kapacity, vnútroblokovú zeleň a občiansku vybavenosť, toto sa však dalo dosiahnuť aj adaptáciou pôvodného projektu. Developer má ambíciu, že jeho projekt sa stane ikonický rovnako ako pôvodná Brutalistická stavba. To si netrúfam povedať, pretože toto prirovnanie sa nepoužíva ani pre všetky socialistické stavby ( toto platí iba pre stavby, pri ktorých bolo dovolené architektom experimentovať, vznikli tak stavby ktoré sú výnimočné aj keď sú zavreté, sú to v podstate architektonické sochy). Projekt nový Istropolis bude určite príjemný pre rezidentov, ktorí v ňom budú bývať a pracovať. Kultúrna sála bude tiež populárna, keď v ňom bude hrať populárna kapela, možno bude aj fotogenická do dejín kultúrneho dedičstva sa však nezapíše, pretože nie je inovatívna a nepredstavuje žiadny architektonický štýl. Každopádne pre Bratislavu bude mať nová sála význam, pretože inú momentálne nemáme. V projekte Nové Lido však už podobnú rysujú, čo môže byť v budúcnosti problém. Ako pozitívum vnímam prepojenie projektu s filiálkou, pri starom Istropolise bola táto časť vnímaná ako vstup pre zamestnancov, čiže z hľadiska mestotvornosti bola mŕtva. V novom projekte je však otázny rozsah rezidenčných funkcií. Rovnako neznáme zostávajú aj objemy, v ktorých budú situované. Na vizualizáciách sa objavili výškové budovy, ktoré však developer bližšie nepredstavil. Viac o projekte nový istropolis tu: https://immocap.sk/projects/istropolis/

Developerovi však nemôžme vyčítať, že sa rozhodol pre búranie, umožnili sme mu to my, pretože budova nebola vyhlásená za pamiatku. Môžeme mu vyčítať iba malú mieru empatie s Geniom Loci. Investor by získal oveľa viac, keby pôvodnú hlavnú budovu zakomponoval do novej štruktúry. Škoda, že nepočúval odbornú verejnosť.

Hlavnú chybu sme spravili my ako štát. Zbúraním Istropolisu sme sa dopustili kultúrneho a národného barbarstva. pretože všetky socialistické ikonické stavby sú dielami slovenských architektov a sú oceňované aj v zahraničí, čiže ich môžeme s kľudným svedomím nazvať slovenský národný štýl.

zdroje. https://www.fa.cvut.cz/galerie/diplomove-prace/2022-1-marianna-dom-odborov-istropolis-v-bratislave-revitalizace-ikony-slovenske-povalecne-architektury-97779/f5-dp-2022-palenikova-marianna-priloha-analyza.pdf

Radko Mačuha

Radko Mačuha

Prémiový bloger
  • Počet článkov:  223
  •  | 
  • Páči sa:  18 888x

Som Bratislavčan, zaujíma ma všetko o jej histórii, architektúre a spoločnosti. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Tupou Ceruzou

Tupou Ceruzou

315 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

35 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

765 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

90 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
reklama
SkryťZatvoriť reklamu