Takto nejako mi to hovoril jeden rómskyasistent učiteľa, keď sme sa bavili spolu o škole, o deťoch.V tom čase končil vysokú školu so zameraním na deti s mentálnympostihnutím. Učil na základnej škole rómske deti. V drevenej budove, kdev zime bola zima a v lete horúco na nevydržanie, robil tenzázrak a robil ho úprimne. Stretli sme sa niekoľkokrát, navštívila som hodoma. Veľmi príjemný človek, veľmi pekné spomienky.
********
Vchádzam do zborovne. Ako nováčik na škole sasnažím počúvať a zistiť, kto je kto. „Tí debili, to je stádo idiotov, čosom komu urobila?“ chrčí staršia kolegyňa. Prská na všetky strany. „Ja tu učiťnebudem, za tie peniaze nech si ich učí kto chce! A tí ich rodičia, robiasi čo chcú. Nikto sa o nich nestará a ja si to mám všetko odsrať.Radšej pôjdem na blšák predávať zeleninu,“ zúri. (Dodnes je učiteľkou.)
„Podľa mňa sa na to zle pozeráš,“ snažím sazapojiť do debaty, ktorá je tu každú prestávku rovnaká. „Pozri, ty učíš dvadsaťrokov. Tie decká majú desať predmetov, ktoré musia denne zvládať. Treba ichnaučiť systémovo rozmýšľať, nie memorovať...“ „Veď počkaj, prestane ťa baviť sas nimi serkať. Hajzlíci sú to. To je hrozné, čo si dovoľujú v škole.O chvíľku nám budú pľuť do ksichtu...“ kontruje ďalší. Vidím, že tátodiskusia má už niekoľko rokov rovnaký obsah a ja ako jedinec ju nezmením.
Zvoní. Kolektívny povzdych: Zase medzi týchdebilov...
A tak dookola v menšícha väčších obmenách. Slovo debili je asi najpoužívanejším slovomv mojom okolí.
„Kolegynka, na slovíčko...“ oslovil mariaditeľ. Pozvanie do riaditeľne neveští nič dobré. Viete, vy ste ešte mladá,ja chápem váš entuziazmus, ale chcem vás poprosiť o jedno: nenúťte detimyslieť!“ Pozerám sa na neho. Čakám, že sa zasmeje a povie, že to myslelaako vtip. Ale jeho ksicht je úplne vážny. Dokonca pokračuje. „Ukážte im len, čosa majú presne naučiť. Viete, oni sú potom dezorientovaní... „(Ja blbaňa,nevedela som, že to dievčatko v áčke, čo nikdy nevie povedať súvislú vetua je úplne v šoku, keď chcem, aby mi niečo zopakovala vlastnýmislovami, je jeho neter!!!)
***
Popísaná situácia je reálnou spomienkou nakonkrétnu školu. Zaujímavé je asi povedať, že nešlo o rómsku školu alelukratívnu strednú školu.
***
Pedagogika je úžasné kúzlo. Ale aj zbraň,ktorá ak zasiahne dušu, už ju nevyliečiš. O tom by vedeli psychológoviaa psychiatri rozprávať. Ozaj, viete čo sa robí s dušou vášho dieťaťav škole alebo vám dieťa na otázku: čo je nové v škole odpovedá stálerovnako: ako vždy, nič nové...