V najbližších týždňoch schváli Národná rada SR rozpočet, ktorý premiér označil za "pokrízový a sociálny".Realita je taká, že nie je ani pokrízový, ani sociálny. Pokrízový nie je preto, že naďalej ráta so 14%-nou nezamestnanosťou, teda vláda priznáva, že oproti súčasnému, krízovému stavu sa v tejto oblasti nič nezmení.
A rovnako je to aj s deklarovanou "sociálnosťou". Aby sme ju mohli preskúmať, stačí urobiť 2 jednoduché porovnania:
štruktúry navrhovaného rozpočtu 2014 stohoročným 2013,
štruktúry navrhovaného rozpočtu 2014 s priemerom EÚ.
Na takéto porovnanie existuje jednoduchá metodika OECD a Organizácie spojených národov, tzv. COFOG (Classification of the Functions of Government) - klasifikácia výdavkov verejnej správy. Táto metodika je objektívna v tom, že porovnáva porovnateľné: koľko a na akú oblasť míňa štát z peňazí, ktoré mu odvádzajú daňoví poplatníci. Inými slovami čo má v danom štáte prioritu - či je sociálnejší alebo menej sociálny, štíhlejší (efektívnejší) alebo tučnejší (neefektívny vo vlastnej spotrebe, prezamestnaný). Pričom nie je podstatné, či je krajina bohatšia alebo chudobnejšia, väčšia alebo menšia.
Výsledné porovnanie prináša nasledovný obraz:
- podstatne sa zníži podiel výdavkov na 3 nosné sociálne oblasti: sociálne zabezpečenie, zdravotníctvo (a to sa pritom nepočíta s oddlžovaním platobne neschopných nemocníc) a vzdelávanie (školstvo).
- rovnako podiel ďalších výdavkov súvisiacich so sociálnou oblasťou v rozpočte sa významne znižuje (kultúra, bývanie, životné prostredie)
- naopak to, čo sa podstatne zvyšuje a prehlbuje, je neefektivita spotreby štátu: všeobecné verejné služby ale aj verejný poriadok a bezpečnosť .
Tento dôkaz pochádza priamo z ministerstva financií (strana 21 v Návrhu rozpočtového plánu):
Funkcie | Hlavné oblasti | SR 2013 | SR 2014 | EÚ 2011 |
(najmä) | % CV* | % CV* | % CV* | |
1. Všeobecné verejné služby | Všeobecná verejná správa, výkonné a legislatívne orgány, zahraničné veci, správa verejného dlhu atď | 14,10 | 16,86 | 13,46 |
2. Obrana | Obrana | 2,56 | 2,52 | 3,06 |
3. Ver. poriadok a bezpečnosť | Polícia, hasiči, súdy, prokuratúra, väzenstvo | 5,09 | 5,27 | 3,88 |
4. Ekonomická oblasť | Hospodárstvo, pôdohospodárstvo, doprava, energetika | 6,53 | 8,67 | 8,16 |
5. Ochrana živ. prostredia | Životné prostredie, odpady, ochrana krajiny | 1,78 | 1,07 | 1,84 |
6. Bývanie a občianska vybavenosť | Rozvoj obcí a bývania, zásobovanie vodou a osvetlenie | 1,97 | 1,49 | 1,84 |
7. Zdravotníctvo | Nemocnice, ambulancie, lieky | 15,47 | 14,34 | 14,89 |
8. Rekreácia, kultúra a náboženstvo | Kultúra - divadlá, múzeá, galérie, rozhlas a TV vysielanie, šport, cirkvi | 3,01 | 2,55 | 2,24 |
9. Vzdelávanie | MŠ, ZŠ, SŠ, VŠ, univerzity | 10,58 | 9,93 | 10,81 |
10. Sociálne zabezpečenie | Sociálne zabezpečenie, dávky a ich správa | 38,90 | 37,30 | 39,98 |
Celkové výdavky (CV*) | 100,0 | 100,0 | 100,0 |
Ešte horšou správou je ale fakt, že všetky uvedené oblasti buď už dnes sú alebo v roku 2014 určite budú pod priemerom EÚ. Na doplnenie obrazu o antisociálnosti 2 čísla k zamestnanosti (tzv. Aktívne politiky trhu práce): napriek tomu, že nezamestnanosť je v SR vysoko nad priemerom EÚ, pôjde na tieto opatrenia len 0,77% zo štátneho rozpočtu, kým v EÚ vydávajú na podobné opatrenia priemerne 1,25%.
Zhrnuté a podčiarknuté to znamená, že:
Podiel sociálnych výdavkov v štátnom rozpočte podstatne klesne,
A to napriek tomu, že už dnes je tento podiel pod priemerom EÚ.
Ficov štát a rozpočet už dnes nie je sociálny, ale práve naopak - v EÚ patrí k tým (naj)menej sociálnym. A štátny rozpočet na budúci rok nie je ani pokrízový, ani sociálny. Je len podpriemerný.