Ficov mega-Vážny mýtny kšeft

Po niekoľkých rokoch sa autodopravcovia chystajú opäť štrajkovať. Dôvodom sú vysoké mýtne poplatky, ktoré ich vyhnali z diaľnic. A čo robí vláda? To, čo od začiatku zavedenia výberu elektronického mýta. Hľadá spôsob, ako vytiahnuť z vrecák autodopravcov ďalšie peniaze spoplatnením ciest 2. a 3. triedy. Prečo?

Písmo: A- | A+
Diskusia  (25)

Stačí sa pozrieť na fakty. V roku 2009 zaplatili autodopravcovia za diaľničné nálepky 55 miliónov €. Z týchto 55-tich miliónov išlo na prevádzkové náklady (tlač, distribúcia, predaj) 3 milióny a štátu zostalo 52 miliónov.

A ako vyzerá plán na tento rok? Autodopravcovia zaplatia 158 miliónov €. Z týchto 158 miliónov pôjde spoločnostiam SkyToll a Fleetpay 99 miliónov € a štátu zostane 59 miliónov. Teda skoro rovnako ako pred zavedením mýta. S tým rozdielom, že kým vtedy drvivá väčšina vybraných peňazí išla štátu, teraz si dve tretiny ponechá súkromný investor.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Inými slovami: do štátnej kasy príde takmer rovnaká suma, ako v čase nálepiek, hoci kamionisti zaplatia trikrát toľko, ako pred piatimi rokmi.

Pre lepšie vysvetlenie a pochopnie použijem tabuľku zostavenú z údajov návrhov štátneho rozpočtu na rok 2014 (s. 63)2012 (s. 49) a výročných správ NDS. Obsahuje len údaje pre vozidlá nad 3,5t. Údaje za osobné vozidlá, ktoré naďalej používajú diaľničné nálepky (DN), nie sú v tejto súvislosti podstatné:

v miliónoch €

Nálepky

Mýto

Mýto

Mýto

Mýto

Mýto

Zmena

2009

2010

2011

2012

2013 OS

2014 N

2014 vs 2009

Hrubý príjem

55

141

154

155

157

158

188%

Súkromník

3

107

103

80

85

99

3396%

Nákladovosť

5%

76%

67%

51%

54%

62%

Čistý zisk pre štát**

52

34

51

75

72

59

14%

v miliónoch €

2010-1

*

*

*

Spolu 2010-14

Predraženie mýta oproti nálepkám

337

98

93

70

75

89

427

Zisk SkyToll*

109

22

21

33

33

33

142

Zisk FleetPay *

13

2

4

4

4

4

17

Zisk ST a FP spolu

122

24

24

37

37

37

158

* údaj z verejných zdrojov 2010-12. 2013 a 2014 odhad na báze údajov 2012

OS- očakávaný stav / N - návrh

Ficov predražený mýtny tender nás doteraz stál cca 400 miliónov €. 75€ každému resp. 300€ bežnej rodine (t.j. skoro 1 min. mzdu) vzal dodnes p. Fico, p. Vážny, ich vláda a strana Smer tým, že na Slovensku presadili najdrahší výber mýta. Taký výber mýta, ktorý je dodnes 10-násobne drahší, než bol a je výber diaľničných poplatkov prostredníctvom diaľničných nálepiek. A sestričkám a učiteľom odmieta dať zlomok z toho na symbolicky vyššie platy. Do nemocnice si aj preto musíte priniesť vlastný toaletný papier, v školách aj preto fučí cez okná a slovenskí autodopravcovia vracajú licencie a idú sa registrovať na úrad práce. Lebo niekto toto 400-miliónové kŕmenie vybraného „investora" zaplatiť musí - bežní ľudia ako my všetci.

SkryťVypnúť reklamu

Skoro 40% (37%) celého mnohomiliónového predraženia končí ako neúmerný premrštený zisk týchto 2 spoločností. Zisk Skytoll len za prvé 3 „rozbehové" roky vykázal zisk 76 miliónov €, do konca t.r. ho môžeme odhadnúť na 142 mil. €. Fleetpay to do konca tohto roka dotiahne asi na 17 mil.€. Spolu 159 mil.€ v princípe monopolného a bezrizikového zisku. Nemal by niekto záujem ?

Marcel Klimek

Marcel Klimek

Bloger 
  • Počet článkov:  22
  •  | 
  • Páči sa:  39x

Makroekonóm, bankár, podpredseda hnutia NOVA Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Iveta Rall

Iveta Rall

91 článkov
Tupou Ceruzou

Tupou Ceruzou

314 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Roman Kebísek

Roman Kebísek

106 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Marcel Rebro

Marcel Rebro

138 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu