
Cestujete z práce domov, v aute vám vypeká dobrá hudba z rádia, avšak miestami ju rušia reklamné vsuvky. Vchádzate domov, ešte predtým sa však zastavíte pri poštovej schránke, z ktorej na vás po jej odomknutí padá kopa reklamných letákov ako lupiny z dlho neumytej hlavy. Doma si zapnete televízor, no v mnohých prípadoch v procese prepínania programov narazíte len na nekonečné reklamné spoty. Vypínate televíznu škatuľu a vsadíte čas do čítania časopisov. Podobne, i tu sa vynímajú aj celostranové pútače reklamy. Áno, jeden z najvplyvnejších javov spoločnosti predstavuje dnes reklama, v prenesenom význame pôsobí ako jedna z najzvodnejších virtuálnych slečien v erotickom bare zvanom Súčasná spoločnosť.
Rozmanitosť reklamovaných predmetov je široká, od gýčových, v podstate nepotrebných, vecí, cez rôzne služby, napokon až po jedálny lístok, kedy očami lížeme sklo obrazovky – neraz to ostáva len pri vizuálnych predstavách. Obyčajne to, čo nezarába, reklamované nie je. Asi aj preto reklama na ticho či na lásku ostáva maximálne námetom pre poéziu či hudobné skladby. Kto by už vsádzal drahý čas reklamy na niečo, čo neprinesie finančný obrat...
Snáď aj kvôli vplyvu reklamy sa spoločnosť pohla skôr k fenoménu „mať“ ako „byť“. To, čo je hmotné, čo je jasne badateľné, je dnes preferovanejšie než to ostatné, očiam neviditeľné. Mnohým nám postačí fajnový vzhľad osoby, ktorú si radíme do rebríčka potenciálnych adeptov na post našej „polovičky“. To hlbšie, čo ukrýva vnútro človeka, sa stáva už vedľajším. Tak sa veličina ako láska ocitá na okraji. Nečudo, že mnohí v ňu neveria.
Sex je dnes asi menšie tabu než láska. Erotika predbieha romantiku a deti vám rýchlejšie vysvetlia okolnosti ohľadom sexu ako o tej tajuplnej láske. Mládež sa v nejednom prípade naplno venuje sexuálnym radovánkam bez záujmu o „nezmysel“, akým sa pre nich stáva láska. V sexe majú predsa viditeľné a citeľné vyvrcholenie – orgazmus a jemu blízke stavy. Nie je čo riešiť, dámy a páni – láska ma asi slabého manažéra. :)
Napriek tomu sa radím k tej menšine, ktorá jednoznačne vyznáva lásku. Nejeden z nás ju vyvyšuje za zmysel ľudstva a individuálne i za zmysel svojho života.
Prečo je láska viac ako orgazmus?
Tí múdri ľudia, ktorí už prišli na to, že duša je podstatnejšia než telo, vedia, že šťastný pokoj vnútri človeka prináša jeden z najpotrebnejších stavov pre spokojný život človeka. Kto vsádza na krásu tela, zistí napríklad, že síce si so svojou polovičkou dobre zasexuje, ale po čase sa príťažlivosť vytratí a dvaja ľudia si v starobe nebudú mať čo povedať – okrem banalít. Láska tu zohráva úlohu, ktorá hľadá a spája k sebe srdcia ako puzzle. Dokonca i samotný sex (milovanie) sa pod vplyvom lásky stáva akýmsi vznešenejším, krajším. Navyše z lásky väčšinou nevznikajú nehody ako nechcené deti.
Zatiaľ, čo pri orgazme vzlietate do výšin len na malé momenty, láska vás vie poniesť na svojich krídlach do výšin celý život. Podobne je to aj so schránkami – zatiaľ čo fyzická schránka človeka sa „ošúcha“, zostarne a stratí svoj lesk už po niekoľkých rokoch, srdce – ako schránka lásky – sa neošúcha nikdy. Snáď aj preto sa hovorí, že láska presahuje i smrť. Navyše, láska dodáva energiu, dodáva sebavedomie, dáva vám pocit dôležitosti aj mimo postele, napĺňa vás silou, ktorá zdoláva nejednu záťažovú situáciu.
Je mi ľúto ľudí, ktorí v lásku neveria, ľudí, ktorí sa nikdy nedotknú najvyššieho zmyslu života, ktorí nepocítia tie vznešené stavy. Pre nich mýty o láske ostanú navždy len niečím vzdialeným, nemožným. My ostatní už tušíme, prečo je ľudský život taký krásny...