Milorad Pavić: Svet vnímame aj druhým telom

Literatúra, ktorá zamieňa rolu čitateľa s autorom a zachováva si pritom všetky vlastnosti kvalitnej prózy, je vzácnym zdrojom silných čitateľských zážitkov. Práve do tejto skupiny patrí aj román Milorada Pavića Druhé telo.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)
Obrázok blogu

Milorad Pavić, nominovaný na Nobelovu cenu za literatúru a súčasne najznámejší srbský autor, vytvoril dielo, ktorým prekonal konvenčné hranice rozprávania. Ako naznačuje titul, leitmotívom románu je podobenstvo o druhom tele. Aj keď téma vzkriesenia a druhého tela, môže na prvý pohľad pripomínať bestsellerovú tému v štýle Da Vinciho kód, treba si uvedomiť, že v prípade Pavića hovoríme o literatúre, ktorá je kvalitatívne na oveľa vyššej úrovni. V zhode s pavićovskou tradíciou nachádzame v texte rôzne variácie tejto témy, počínajúc od starovekých mýtov, či odkazov na zabudnuté knihy, až po originálne filozofické a náboženské koncepcie. Autor, ktorý hľadá odpoveď na otázku, či existuje po smrti druhé telo a aký život ho v tomto tele čaká, postupne privádza čitateľa k najrôznejším myšlienkovým paradoxom.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ako je pri postmoderných románoch zvykom, aj Druhé telo je celok, ktorý sa skladá z viacerých fragmentov. Môžeme hovoriť aj o románoch v románe, alebo príbehoch v príbehu. Protagonistami dvoch ďalších veľkých príbehov obsiahnutých v texte sú mních Gavril Stefanović Venclović a srbský národný obrodenec Zacharia Orfelin. Prvý žil v 17. storočí v Szent Endre v Uhorsku, druhý v 18. storočí istý čas pobýval v Benátkach. Román, ktorý prebieha súčasne v troch časových a dejových rovinách, spája spoločná túžba jednotlivých protagonistov dozvedieť sa svoju budúcnosť. Dôležitú úlohu v hľadaní odpovede zohrávajú tri magické predmety, ktoré sprevádzajú čitateľa celým románom. Kamenný prsteň Etruskov, voda Bohorodičky z troch prameňov šťastia, lásky a zdravia a magická mantra. Práve tieto predmety sú kľúčom k tajomstvu druhého tela a zároveň zjednocujúcim princípom románu.

SkryťVypnúť reklamu

Rozprávačom románu napísaného v prvej osobe je mŕtvy spisovateľ, ktorý pripomína alter ego samého Milorada Pavića. Čiastočne autobiografické rozprávanie sa venuje posledným chvíľam spisovateľovho života, jeho vzťahu k milovanej žene, ale aj k desivým snom a obavám o ďalší osud svojho diela. Prevaha snového videnia sveta nad realistickým nie je zarážajúca, text knihy totiž vznikal v Belehrade počas jeho bombardovania vojskami NATO. Odtiaľ pravdepodobne pochádza aj pocit neustálej prítomnosti smrti, ktorý sa vinie celým románom. Rozprávač trpí nepomenovanou chorobu a môže umrieť v ktorúkoľvek hodinu. Je to stav, keď minulosť prevažuje nad budúcnosťou, keď si minulosť privlastňuje všetky radosti a víťazstvá, ale aj smútky a prehry nášho života. Spisovateľova minulosť však zostáva prítomná okrem spomienok aj v jeho knihách. Práve tie tvoria jeho druhé telo: „My sme po smrti tvoje druhé telo. My, tvoje knihy. Nijaké druhé telo po smrti nemáš, ani mať nebudeš. A čím viac ti život uniká a blíži sa ku koncu, tým viacej tvojich radostí, tvojej minulosti, tým viacej tvojich spomienok, na ktoré si zabudol, tým viacej tvojich stratených síl, tvojich bývalých lások a nenávistí jestvuje už navždy len v tvojich knihách, nás." Keďže druhé telo má svoj vlastný osud, nezávislý na tom či prvé telo ešte žije, obavy o osud svojho druhého tela vedú spisovateľa k hľadaniu možností spoznať jeho budúcnosť.

SkryťVypnúť reklamu

Pokus zinterpretovať symboly a ich rôznorodé vzťahy v Druhom tele je úloha, ktorá si vyžaduje priestor a čas na napísanie nového románu. Kniha nie je len líniou príbehu spisovateľa a jeho diela, ale aj príbehom spojenia muža a ženy, či dokonca príbehom slov a iných slov pekne zapletených do staronových legiend. Na jednom mieste Pavić hovorí, že jeho knihy sú ako švédske stoly, každý si z nich zoberie čo chce a odkiaľ chce. Môže nám prísť na myseľ otázka, kto vlastne vytvoril Druhé telo? Je jeho autor naozaj mŕtvy spisovateľ, alebo niekto, kto si práve počas čítania vytvára svoj vlastný príbeh a tým aspoň na čas svoje vlastné druhé telo?

SkryťVypnúť reklamu

Len máloktorej knihe sa podarí uchovať si tajomstvo a vysloviť pravdu zároveň. Román, vystavaný ako dom, so svojím vlastným priestorom a s pravidlami pohybu, má schopnosť minimálne na čas, ktorý v ňom strávime, ovplyvniť naše vnímanie vecí. Pravda románu, však nemôže obstáť v porovnaní s historickou pravdou sveta. A nakoniec o to ani nejde, pretože vo vnútri môžeme pravdivo prežiť aj ten najneuveriteľnejší príbeh, ktorý si prinášame späť do sveta ako tajomstvo.

Marek Debnár

Marek Debnár

Bloger 
  • Počet článkov:  13
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Pohybujem sa medzi Bratislavou, Krakovom a Prahou, pretože ma fascinuje hľadanie významu slova "stredoeurópanstvo". Vyštudoval som odbor filozofia na Filozofickej fakulte UK v Bratislave, kde si momentálne robím doktorát. Dva roky som študoval na Jagelonskej univerzite v Krakove a ďalšie dva na Karlovej univerzite v Prahe. Rád píšem o knihách a ešte radšej ich čítam. Najväčšiu radosť však mám zo svojej dcéry. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenáSpoločnosťRecenzieSemiotika a umenieITSúkromné

Prémioví blogeri

Marian Nanias

Marian Nanias

274 článkov
Karol Galek

Karol Galek

116 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Věra Tepličková

Věra Tepličková

1,080 článkov
Roman Kebísek

Roman Kebísek

107 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu