Neprebudený 2012 - divadelná recenzia

Divadlo Commedia z Popradu si v tomto roku vybralo do svojho repertoáru klasika slovenskej literárnej tvorby Martina Kukučína a spracovalo dielo Neprebudený. Pre tých čitateľov, ktorí si už tak nedržia v pamäti krátko pripomeniem dej. Príbeh sa odohráva na slovenskej dedine, kde ústredným motívom je vzťah dedinčanov k duševne chorému chlapcovi Ondrášovi, ktorému jeho platonická láska Zuzana z rozmaru prisľúbi svoju ruku, napriek tomu, že sa chystá vydať za iného. Pôvodný dej rieši ot ázku ako to zaľúbenému chlapcovi citlivo vysvetliť, že si Zuzana robí z neho dobrý deň. Príbeh končí požiarom stodoly u nevesty kde končí svoj život aj Ondráš, ktorý sa podujal zachrániť husy, ktoré tam zostali.

Skúsený režisér a dramaturg Vlado Benko (najstarší člen divadla, jeden z jeho zakladateľov v roku 1968) stavil na čierne divadlo, kde sa majstrovsky popasoval s jednotlivými rekvizitami, ktoré dokázal vhodne zakomponovať do ceja celej hry. Divák na scéne vidí ako sa počas celej hry presúvajú, prekladajú, ktoré symbolicky vytvárajú jednotlivé scenérie dediny (vrcholy striech), ako aj interiéry (kostol, stôl, zhorená stodola, krajčírska dielňa, drevenica, a iné). Mimoriadne na mňa zapôsobilo dojenie kravy - klasická biela trojnožka preložený paraván do písmena obráteného V, kde látka vytvorila obrys kravského brucha tým, že prirodzene spadol stred a "Vladko alias Totka zobral dve cyklistické fľaše a striedavo z nich dojil kravku na vodu". Myslím si, že to bolo asi najčarovnejší okamih celej hry, pretože to bolo neskutočne sympatické a úprimné.

Veľmi sa mi páčili aj výjavy z kostola ako miesta, kde keď už nevieme ako vyriešiť náš problém, tak to je miesto tajných porád žien a ich spiknutí. V tejto hre je veľmi veľa symboliky, ktorú vieme veľmi ľahko dešifrovať a tým sa stáva táto hra pre nás príťažlivá - lebo jej chápeme. Možno jediná vec, ktorú by som tejto hre vytkol je monotónne správanie sa Ondráša a jeho monológy na paši, kde diváák nepotrebuje opakovanú scénu vyháňania husí akceptovať. Nikam to neposúva dej, je to iba identifikujúci prvok, ktorý by som určite nevylúčil, len možno trošku skracoval v priebehu hry.

Celkový dojem mám z tohto diela fantastický, lebo je to jedno z tých, na ktorých sa človek nenudí a ja som sa aj napriek vážnej téme dokázal uvoľniť a z chuti zasmiať na fantasticky vytvorených scénach a perfektnej zohratosti hercov. Sú hry, ktoré Vás určite udržia hodinu v sedadlách a táto k ním určite patrí. Chlapci, vyšlo Vám to gratulujem.

Píšem si Vás k obľúbeným predstaveniam

Marek Duda

Marek Duda

• Počet článkov:  64
  •  |

Moje životné heslo je: "Je mi jedno, či človek má 10 alebo 100 rokov, ak ma dokáže niečo naučiť som rád, že som ho spoznal." Človek po tridsiatke začne vnímať prostredie, v ktorom žije trochu ináč ako dovtedy. Preto sa zaujímam o komunálnu politiku a v tohtoročných komunálnych voľbách kandidujem na poslanca do Mestského zastupiteľstva v Poprade. Zoznam autorových rubrík:  UmenieSekretárŠpajzkaDivadelné pocityPráci česťSúkromnéNezaradenéEkohračkyGaléria (ne)slávnych umelcov

9 článkov

682 článkov