Väčšina mladých ľudí sa sa k extremizmu hlási. Do určitej miery je extremizmus produktom spoločenskej atmosféry.Každodenné násilie, podvody,lúpeže,zneužívanie moci politikmi, vyvoláva vo vedomí ľudí odpor a ten je živnou pôdou extremizmu.Príkladom sú Kotlebovci.Ich extremný postoj voči Rómom sa nevytvoril z toho, že sú Rómovia,ale z ich neprispôsobivého správania sa,ktoré vyvoláva u občanov pohoršenie.Prejavilo sa to vo voľbách,keď ich občania delegovali do parlamentu.Rétorika extremistov je veľmi jednoduchá.Stojí na pojmoch národ,spravodlivosť a poriadok.Podstatou extremizmu je nejaký spoločenský problém,ktorý nefunguje,neponúka však riešenie iba pocit moci.V tomto duchu je aj heslo Kotlebovcov:”Za Boha,za národ.”Za ktorého Boha?Za toho,v mene ktorého Tiso posväcoval nemecké zbrane odchádzajúce na východný front a tisíce slovenských Židov posielal do koncentračných táborov?Na otázku čo si myslí pán Kotleba o holokauste odpovedal:”Nie som historik,neviem to posúdiť.”Odsúdiť beštiálne zverstvá, páchané na nevinných ľuďoch,k tomu nepotrebujeme byť historickými analytikmi.
Na udalosti keď jeden národ zmanipulovaný víziou svetovlády jedného šialenca,dokázal páchať tie najväčšie zločiny proti ľudskosti, nesmieme nikdy zabudnúť.Národ, ktorý stratí historickú pamäť nemá budúcnosť.
Čo hovorí o extremizme moderná, experimentálna psychológia? Psychológ z odboru experimentálnej psychológie pri SAV, I.S.Schuller, v súvislosti s narástajúcim extremizmom hovorí:”Evolučná psychológia tvrdí,že človek 21.storočia má modely správania sa človeka doby kamennej.Nezmenili sme sa a nevieme prečo./Žurnal č.24.9.2009 str.28. Prečo?Jednoducho preto,že evolúcia je blaf.Človek sa v svojej podstate nezmenil.Rovnako sa rodíme,rovnako zomierame.O tom akými ľuďmi sa staneme rozhodujú socializačné procesy v spoločnosti,ktoré začínajú v rodinách,utvrdzuje ich škola a spoločnosť by ich mala potvrdzovať.Ak učíme detí čestnosti,pravdovravnosti,zodpovednosti, mali by sa s týmito hodnotami stretnúť aj v spoločnosti.Zatiaľ to tak nie je,čo vyvoláva u mladých ľudí frustrácie.Frustrovaný človek ľahko podľahne extremizmu.
Evolučná psychológia skúma človeka ako dvojrozmernú bytosť, duša/psychický stav človeka/a telo.Človek je trojrozmerná bytosť,duch, duša a telo.Je Božím stvorením, slobodný v rozhodovaní,ale nie je suverénnou bytosťou,je závislý na Bohu.Ak odvrhne najvyšší zákon Pána vesmíru,svojho Stvoriteľa a plní svojho ducha duchovným odpadom,nemá problém silu nielen demonštrovať,ale bez výčitiek svedomia aj zabíjať.Varujúcim príkladom je Breivik,ktorý zničil viac ako sto mladých životov a dnes sa dovoláva ľudských práv,pretože cela do ktorej ho umiestnili ho obmedzuje v jeho právach.Tí ktorí zomreli jeho rukou nemali právo žiť,lebo Breivik sa tak rozhodol.On však žije a dovoláva sa ľudských práv.Cela do ktorej ho umiestnili nezodpovedala jeho predstavám humanného väzenstvá, tak sa sťažoval.Ľudské práva majú chrániť diskriminovaných,prenasledovaných,zabíjanych,ale nie vrahov.Najvyšší súd vyhovel Breivikovej sťažnosti a tak si dotyčný pán hovie v cele s náležitým komfortom.
V našej postmodernej spoločnosti dnes vládne filozofia postmodernizmu.Je charakterizovaná pluralizmom,relativizmom,subjek tivizmom a individualizmom.V podstate to znamená,že neexistujú nijaké konečné,pravdivé definície.Pravda je len vec názoru.Ak neexistuje pravda,neexistuje ani klamstvo.Všetko sa stáva vecou názoru. A to je chaos.Kto tento chaos nevidí,tak je slepý.