Táto téma dominovala v Rakúsku ešte počas pontifikátu J.Pavla 2.,všetko však ostalo po starom.
Dnes sa opäť dostáva do pozornosti u nás, na podnet muža, ktorý chce slúžiť Bohu, ale rozhodol sa žiť svoj život v plnosti, bez pretvárky, tak ako hovorí Boh. V Písme sa nikde nehovorí, že Boží služobník sa musí vzdať prirodzeného života vo zväzku manželskom. Naopak Písmo hovorí:/1.Timoteova 3/2/ “Biskup musí byť muž jednej ženy, má si dobre spravovať dom a deti udržiavať v poddanosti so všetkou dôstojnosťou.”V 1.Korinťanom 7-8,9, apoštol Pavol hovorí: “Neženatým a vdovám hovorím: dobre urobia, keď zostanú tak ako som ja, ale keď sa nevedia zdržať nech vstúpia do manželstva, lebo lepšie je žiť v manželstve, ako horieť vášňou.”Pavol vysvetľuje, že ženatý sa musí starať o veci tohto sveta, aby sa páčil žene. Neženatý sa stará len o veci Pánove. Je to pravdivé konštatovanie ale nie príkaz. RKC svojou dogmou povýšila celibát na zákon.
Ako zdôvodňuje cirkev nedotknuteľnosť a nezmeniteľnosť cirkevných dogiem ? Dokument Medzinárodnej teologickej komisie z roku 1989 o interpretácii dogiem hovorí:”Cirkevné dogmy sa zaoberajú správnou interpretáciou Sv. Písma. Je to kľúč k čítaniu Sv.Písma, ktorý bol sformovaný pod vedením Ducha Sv. a preto ich nemožno meniť.”Pre nevedomých laikov je to nespochybniteľná pravda. Problém je však v tom ,že DUCH SV. NIKDY NEHOVORÍ PROTI BOŽIEMU SLOVU. “Keď príde ON, Duch pravdy uvedie vás do všetkej pravdy, lebo nebude hovoriť sám od seba, ale bude hovoriť čo počuje /od Otca/ a bude vám zvestovať aj budúce veci”.DUCH SV. je tým kľúčom, ktorý nám otvára Sv. Písmo. Skutočnosť, že cirkevné dogmy spochybňujú Božie slovo vedie k záveru, že RKC je riadená ľudskou múdrosťou nie Duchom Sv. Nie je teda cirkvou Kristovou ale cirkvou svetskou, ktorej hlavou je človek-pápež. Cirkev Kristova je budovaná na učení Ježiša Krista, prorokov a apoštolov. Hlavou cirkvi je Ježiš a cirkev je Jeho telom. “Efez.1/22, 5/23, 5/30, Kolos.1/18.”Tvrdenie RKC, že Kristova cirkev je zbudovaná na Petrovi a pápež sedí na Petrovom stolci je bájkou, ktorá vznikla subjektívnym výkladom Evanj. Matúša 16/13-20.Táto skutočnosť potvrdzuje, že tí,ktorí o sebe tvrdia, že sú vedení Duchom Sv. sa s Ním ešte nestretli. Duch Sv. opustil cirkev ešte v 2.až 3.storočí, keď sa hlavný prúd cirkvi spojil so svetskou mocou Ríma. Vodcovia cirkvi túžiaci po moci, v symbióze so svetskou mocou, začali úspešne budovať impérium celosvetovej moci.
Je pozoruhodné, že dogmy ,ktoré sformovali hriešni ľudia, sú nemenné a pritom Boží zákon-DESATORO-RKC nemala problém zrevidovať. V katechizme je napísané, že pápežstvom bol Boží zákon pozmenený a opäť ustanovený. Druhé prikázanie, ktoré zakazuje uctievanie obrazov a sóch je vynechané a desiate je rozdelené na dve časti. Boh nás varuje:”Všetko čo činí Boh trvá na veky. Nič z toho nemožno ubrať a nič k tomu nemožno pridať.”/kazateľ 3/14./ “..slovo nášho Boha zostáva naveky.”Izaiáš 40/8./ “...slovo Pánovo zostáva naveky.”/1.Petrova 1/25./ “Beda tomu, kto sa háda so svojím Tvorcom, hoci je črepom medzi hlinenými črepmi !”/Izaiáš 45/9./
Už antická filozofia sformovala názor, že poznanie je dobro a nevedomosť zlo. V 21.storočí cirkev drží ľudí v zajatí stredovekých náboženských dogiem a popiera absolútnu pravdu Božieho slova. V relácii Sféry dôverné, /2009-STV2/ktorej témou bola Ekumena zaznel výrok:”Ježiš je pravda, ale ide o to aký máme k tej pravde vzťah, čo určuje, ako tu pravdu chápeme.”Hlboká filozofická úvaha, podľa ktorej nie je rozhodujúca pravda ako taká, ale ako ju vnímame a chápeme. Tento názor vystihuje podstatu učenia RKC. Účelový výklad Písma , sprostredkovaný cirkvou, predstavuje ich chápanie pravdy. Takéto chápanie pravdy je v rozpore s Božím slovom, pretože podľa Biblie je takýto samovoľný výklad Písma neprípustný./2. Petrova 1/20/
Jeden z významných cirkevných vodcov, Aurelius Augustin z Hipa /354-430/vidiac, že cirkev opúšťa Pánovu cestu varuje:”Neslúžme svojim výmyslom, akákoľvek pravda je lepšia, než čokoľvek vymyslené.” Varovanie sa minulo cieľa. Náboženské cirkvi výdatne slúžia svojim výmyslom i dnes. Namiesto biblickej pravdy učia veriacich polopravdám, uctievajú tradíciu, ktorú Tridentský koncil povýšil na úroveň Božieho slova. Pán Ježiš ostro odsúdil tradíciu:”Tento ľud ma ctí perami, ale jeho srdce je ďaleko odo mňa. DARMO MA VŠAK UCTIEVAJÚ, keď ľudským príkazom učia ako učeniam Božím. Opustili ste prikázania Božie a pridŕžate sa ľudského podania.”To čo povedal Pán Ježiš farizejom a zákonníkom platí rovnako i dnes. Boh nezľavil zo svojich nárokov a tak trochu poopravil svoje slová. Boh hovorí jasne: “...neznesvätím svoju zmluvu a nezmením, čo vyšlo z mojich úst. “
/Žalm 89/35./ Uctievanie Boha podľa ľuďmi vymyslených rituálov je márne. “...praví ctitelia budú vzývať OTCA v duchu a v pravde. Boh je duch, a tí, čo HO vzývajú “MUSIA” HO vzývať v duchu a v pravde.” /Evanjelium Jána 4/23,24./
Podivuhodný postoj k tejto téme zaujal predseda KDH pán Hlina. “Treba rozlišovať KDH a cirkev. My sa do teológie cirkvi nemiešame.” Kresťanstvo a cirkev sa však od seba oddeliť nedajú. Úlohou cirkvi je priviesť ľudí k poznaniu svojho Stvoriteľa a vyučovať ich, ako žiť svoj život podľa Božích princípov. Preto každý kresťan, vrátane pána Hlinu ,by mal mať eminentný záujem na tom, či samotná cirkev, ktorej učenie prijímajú, stojí v pravde. Prís.16/25 ,hovorí:”Nejedná cesta vidí sa človeku správna, ale nakoniec sú to cesty smrti.”Prís.19/2,”Snaha bez poznania nie je dobrá, kto beží prenáhlene, zmýli si cestu.”Je veľa ciest- náboženstiev-,ktoré o sebe tvrdia, že privádzajú ľudí k Bohu. K Bohu, ktorý sa nám dáva poznať v Kristu Ježiši, však vedie iba jediná cesta a tou je Ježiš Nazaretský. 2.Ján.verš 9. hovorí:”Ktokoľvek zachádza ďalej a neostáva v učení Ježiša Krista, nemá Boha.”Je preto žiadúce preskúmať, či učenie cirkvi je v zhode s učením Písma Sv.
Pravda je najvyššia mravná kategória. A čo je pravda ? Evanj. Jána 17/17,”Tvoje SLOVO je pravda.”Božie slovo je absolútna, nadčasová a nemenná pravda. Kto túto pravdu prekrúca a znevažuje, dopúšťa sa morálneho zločinu. Ak nestojíme v tejto pravde, žijeme v klamstve a v temnote. Je napísané:”Prebuď sa, kto spíš, vstaň z mŕtvych a zaskvie sa ti Kristus.”Efezkým 5/14.Je načase zobudiť sa z duchovného spánku a obrátiť sa z modlárstva k živému Bohu, ktorý sa nám dal poznať v Kristu.
Použitý materiál: Prameň z nemeckého biskupstva-vydavateľstvo A. Lax,
Hildesheim, Evanjelická Biblia, História ranej cirkvi.