Ľudský kapitál ako investícia

Mnoho zamestnávateľov, manažérov, personalistov si často kladie bazálnu otázku. Kde vziať kvalitných zamestnancov, ktorí budú lojálni voči spoločnosti v ktorej sa zamestnajú, budú prínosom a vyprodukujú taký zisk,

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

že zarobia nie len na seba ale budú prínosom i pre firemný rozpočet? Áno aj toto je cesta. Žijeme však v ekonomickom kapitalizme a tak isto ako môžeme prejaviť záujem o konkrétneho zamestnanca my, tak isto ho môže prejaviť aj konkurenčná spoločnosť a vznikne boj o zamestnanca. Ja by som navrhol túto otázku položiť trošku inak. A to formou – ako si vychovať lojálneho perspektívneho a produktívneho zamestnanca resp. zamestnancov? Je pravdou, že človeka nezmeníme a je potrebné vyberať tých správnych zamestnancov, tu však odporúčam, zamerať sa na povahové vlastnosti jednotlivcov. Týmto nechcem degradovať odborné vedomosti a technické zručnosti, no pokiaľ sa nachádzajú v človeku kladné povahové črty ako je vôľa, cieľavedomosť odhodlanie. Je vysoký predpoklad, že takýto jedinec dokáže po zaškolení obsiahnuť potrebné odborné a technické zručnosti. Ak by to bolo opačne a mali by sme dočinenia s odborníkom a technicky zdatným jedincom u ktorého by absentovala vôľa a odhodlanie, asi by sme sa zhodli, že takýto človek by nebol pre obchodnú spoločnosť veľkým prínosom a to aj napriek svojim kvalitám v oblasti takzvaných tvrdých zručností (hard skills). A tu sa dostávame k jadru. Úspešné nadnárodne ale už i národné spoločnosti si začínajú uvedomovať, že takejto evolúcii obchodného i pracovného trhu sa nevyhneme a začínajú investovať nielen do rozvoja tvrdých zručností (hard skills) ale aj do rozvoja mäkkých zručností (soft skills) svojich zamestnancov. Zamestnanec nekomunikuje s klientom len v mene svojom ale predovšetkým v mene spoločnosti pre ktorú pracuje. Že zamestnanec často býva človekom prvého kontaktu a vytvorenie pozitívnej emócie vo vedomí ale i podvedomí klienta je práve v jeho rukách. Že správna komunikácia, kladenie otázok a prístup k zákazníkovi môže mať rôzne podoby a že každý zákazník vyžaduje individuálny prístup. Tu však prichádza otázka, kto tomuto kumštu zamestnancov naučí? Kto im to všetko vysvetlí spôsobom ktorý im bude jasný a prínosný? Kto naučí zamestnancov ako správne prečítať signály zákazníka? Tu by mali dostať priestor profesionálni, venujúci sa danej problematike. Na prednáškach, školeniach a počas tréningov využívame metódy vzdelávania, ktoré sú pochopiteľné pre každého. Som toho názoru, že zahltenie napríklad predajcov elektro-spotrebičov pojmami zo psychológie by sa nemuselo stretnúť s pochopením a účastníkov by to zbytočne iba zaťažovalo a odvádzalo pozornosť od toho podstatného. Preto mnoho lektorov ustupuje od používania odborných pojmov a priateľsky učíme zamestnancov ako pochopiť zákazníka, ako so zákazníkom komunikovať, ako si získať jeho priazeň ale i ako úspešne predávať. Naučíme zamestnancov, že pánom nie je zákazník ale obchodník, ktorý zákazníka privedie k spokojnosti teda k uzavretiu obchodu. Takéto školenia zvyčajne prebiehajú v priateľskej a tímovej atmosfére, miestami so známkami workshopu čo je zárukou pozitívnych pocitov zanechaných v účastníkoch školení a tréningov. Neoddeliteľnou súčasťou školení je podľa môjho názoru aj motivačná časť. Pretože bez motivácie a dôvery v seba samého by sa zamestnancom ťažko aplikovali do praxe nadobudnuté vedomosti.

Marian Vlček

Marian Vlček

Bloger 
  • Počet článkov:  1
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Mentor a kouč, zakladateľ projektu WEDU.SK. V ktorom sa venujem predovšetkým realizácii školení zamestnancov v sektore maloobchodu a služieb. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Radko Mačuha

Radko Mačuha

224 článkov
Marcel Rebro

Marcel Rebro

141 článkov
Karol Galek

Karol Galek

115 článkov
INESS

INESS

108 článkov
Pavel Macko

Pavel Macko

188 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu