Preto kladiem dôraz na poskytovanie kvalitných služieb. Vedela som, že turizmus na Slovensku má čo doháňať, ale v niektorých reštauračných a hotelových zariadeniach akoby zastal čas. Áno, priznávam, že oproti minulosti sa služby v tomto odvetví zlepšili. Odzrkadľuje sa to aj na jednotlivých zamestnancoch. Tam, kde to funguje badať na pracovníkoch spokojnosť a prívetivosť. Tu vidieť, že šéf sa vo svojej práci vyzná a stará sa o rozvoj hotela, ako aj zamestnancov. Žiaľ, takýto obraz nevidíme často.
Na Slovensku máme veľa schopných ľudí, ktorí majú záujem pracovať a rozvíjať sa v tomto odvetví, ale nemajú vôbec príležitosť ukázať, čo je v nich. Hneď na začiatku sú odradení nízkym platovým ohodnotením a nesprávnym pracovným zaradením. Funguje to ako cez „kopirák“. Častým javom je úkaz platenia minimálnej mzdy a zvyšok ako sa hovorí „na ruku“!!! Takéto obchádzanie zákona funguje v tejto krajine tak na 90%. Je to veľmi úbohé a smutné. Sama som absolvovala niekoľko pohovorov, kde mi pri otázke mzdy boli navrhované práve takéto podmienky. Tu si kladiem otázku: „Prečo to tu takto funguje a v zahraničí je všetko legálne, žiadne čierne peniaze ?“ Odpoveď je jednoduchá, buď sú tu ľudia na to zvyknutí a nemajú silu to meniť, alebo sú prinútení prispôsobiť sa týmto podmienkam. Z tohto dôvodu je, a to nielen v hotelových službách, veľmi častá fluktuácia zamestnancov.
Preto ma vôbec neudivuje, keď vidím v reštaurácii alebo v hoteloch ľudí bez úsmevu a ochoty. Za všetkým treba hľadať manažment. Na Slovensku je hlavným problémom aj fakt, že väčšinu hotelov vlastnia ľudia, ktorí majú diametrálne odlišné vzdelanie a skúsenosti, ale hlavne „myslenie“, ktoré je nastavené len na jednu vec, a to rýchle dosiahnutie vysokých ziskov. Nevedia objektívne zhodnotiť plusy a mínusy tohto podnikania, veľakrát si neprešli žiadnou pozíciou v tomto segmente. Ich hlavným cieľom je rýchlo zbohatnúť a hotel im slúži len ako „práčka peňazí“. Pritom my zainteresovaní vieme, že zisky v tomto podnikaní sú dlhodobého charakteru. Treba rozvíjať hlavne lokálne spolupráce, kooperovať s inými podnikateľmi, s miestnou samosprávou a inštitúciami cestovného ruchu. To je základ úspešného podnikania.
Druhou častou chybou je, že vedenie sa nezaujíma o svojich zamestnancov, nevenujú dostatočnú pozornosť ich výberovému procesu. Veľakrát na mieste personalistov a recruiterov sedia ľudia s nedostatočnými skúsenosťami, pretože sa dostali na tieto pozície, ako je to na Slovensku všeobecne známe, „vďaka kontaktom“. Takýto človek , neskúsený a nevzdelaný v tejto oblasti, má potom robiť výber na jednotlivé pozície. A zase sme sa dostali k tomu, o čom som už písala, k nekončiacej sa fluktuácii. Hotelierstvo a gastronómia bude prosperovať len vtedy, ak v ňom budú pracovať ľudia zanietení pre jeho rozvoj, ktorí však budú mať aj vidinu finančnej motivácie. Bez toho to nepôjde. Tu nepomôžu žiadne zbytočné školenia a podobné aktivity, s ktorými sa v poslednom období akoby pretrhlo vrece.
Za zmienku stojí i skutočnosť, že vedenie hotelov, možno svojou nevedomosťou, prípadne dobrými kamarátskymi vzťahmi, poskytne priestor ľuďom, ktorých podnikateľský zámer za účelom skvalitnenia služieb nie je efektívny. Veľakrát je stavaný na zlom základe, len za účelom jasného zisku. Mnohokrát tieto osoby nemajú žiadnu spojitosť s cestovný ruchom, nemajú osvedčenia atď. Sama som mala osobnú skúsenosť s ľuďmi, ktorí si založili podnikanie na tejto báze prednášok a o hotelierstve majú len veľmi chabé poznatky. Svedčí o tom už len fakt, že propagácia nekalej personálnej politiky im nie je cudzia (myslím tým neodvádzanie daní za zamestnancov, tzv. peniaze na ruku, „minimálka“ atď.). Preto je namieste položiť si otázku, kam toto všetko speje, žiadne napredovanie a rozvoj, len rýchle úsmevné strohé fotky na sociálnych sieťach, uverejňovanie bezduchých poučkovitých článkov (ak sa to tak vôbec dá nazvať) na webportáloch, kde v niektorých prípadoch pointa uniká realite a každý si myslí , že turizmu vo všeobecnosti rozumie.
Pritom v oblasti personálnej hotelierskej politiky stačí len jedno, a to je správny výber pracovníkov (na základe skúseností a odbornosti), dostatočne motivujúce ohodnotenie zamestnancov a ľudský prístup. To sa potom odzrkadlí na kvalite poskytovaných služieb a výkonoch. Kvalitný personál je základ dobrého fungovania a prosperity hotela.