V novembri sa uskutočnia komunálne voľby. Budeme si do svojich radov voliť starostov/primátorov, ako aj zástupcov do obecných zastupiteľstiev. Síce november tu ešte nemáme, ale aj napriek tomu chcem dať ľudom do pozornosti reálny pohľad na to, čo vlastne funkciu starostu robí starostom. Pre mnohých je obsah povinností a práv, ktoré z funkcie starostu plynú úplne neznámy. Len málokto si preverí a naštuduje zákon č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení, kde je všetko definované.
Mnohí starostovia aj napriek ich opakovanému volebnému obdobiu doteraz nevedia interpretovať, čo všetko tento zákon obsahuje. Tým som si úplne istá a nemusím ani chodiť ďaleko. Takže skôr ako pôjdete voliť si preverte, či má „Váš“ kandidát prehľad o znení tohto zákona. Ak už pár rôčkov túto funkciu zastáva, mal by mať znalosti na vysokej úrovni a interpretovať zákon ako sa hovorí „z rukáva“.
V prvom rade si treba uvedomiť, či je „Váš“ kandidát vôbec schopný plniť všetky zákonom stanovené povinnosti a zistiť si, či má tzv. „politickú minulosť“. Tento faktor je veľmi dôležitý, a to - či je to kandidát nejakej strany alebo je to nezávislý kandidát. Starosta je predstaviteľom a najvyšším výkonným orgánom obce podľa § 13 - zákon č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení
Povinnosťou starostu je zložiť sľub, ktorý znie: „Sľubujem na svoju česť a svedomie, že budem riadne plniť svoje povinnosti, ochraňovať záujmy obce a Slovenskej republiky. Ústavu Slovenskej republiky, ústavné zákony, zákony a ostatné všeobecne záväzné právne predpisy budem pri výkone svojej funkcie starostu uplatňovať podľa svojho najlepšieho vedomia a svedomia."
Podotýkam, že funkcia starostu je nezlučiteľná s funkciou poslanca, v ktorej bol zvolený, ako aj štatutárneho orgánu rozpočtovej organizácie alebo príspevkovej organizácie zriadenej obcou, v ktorej bol zvolený.
Starosta zvoláva a vedie zasadnutia zastupiteľstva, podpisuje ich uznesenia. Taktiež vykonáva správu obce, zastupuje ich vo vzťahu k štátnym orgánom, k právnickým, ako aj fyzickým osobám. Vydáva organizačný poriadok úradu a poriadok odmeňovania zamestnancov. Informuje zastupiteľstvo o vydaní a zmenách organizačného poriadku úradu a rozhoduje vo všetkých veciach správy obce, ktoré nie sú zákonom alebo štatútom vyhradené obecnému zastupiteľstvu.
Starosta môže pozastaviť výkon uznesenia zastupiteľstva, ak sa domnieva, že odporuje zákonu alebo je pre obec zjavne nevýhodné tak, že ho nepodpíše v stanovenej lehote. Ak je zriadená obecná rada, úlohou starostu je prerokovať uznesenie obecného zastupiteľstva pred pozastavením jeho výkonu v obecnej rade. Uznesením obecnej rady však nie je viazaný. Platové pomery starostu upravuje osobitný zákon a jeho plat má byť k nahliadnutiu všetkým občanom obce. Starosta si prehlbuje vedomosti potrebné na výkon funkcie.
Ďalším veľmi podstatným faktorom je vek. Podľa ústavy musí mať kandidát na starostu nad 25 rokov. Tu môžeme polemizovať o tom, či je to skutočne podstatný bod, keďže prvoradé sú skôr skúsenosti a vlastnosti kandidátov. Vo vidieckom prostredí je argumentácia väčšiny voličov taká, že staršia osoba = väčšia zodpovednosť. Avšak nemusí to byť pravda. Z môjho pohľadu konštatujem, že zodpovednosť prichádza s jedinečnosťou človeka. Z toho vyplýva, že aj napr. 55-ročný občan môže byť nezodpovedný.
Ako som už spomenula, medzi prvoradé faktory patria hlavne skúsenosti. Kandidát na starostu by mal mať aspoň aké-také skúsenosti s riadením manažmentu a ľudí. Pretože sa stávajú aj také dosť udivujúce veci, že starostom môže byť v dnešnej dobe aj človek bez patričného vzdelania, čo je absolútne deštruktívne (osobná skúsenosť). Nezaškodili by skúsenosti zo zahraničia, z konferencií a pod. So skúsenosťami v neposlednom rade súvisí hlavne vzdelanie. Na Slovensku je to stále nedoriešená vec, keďže kandidát na starostu by mal mať aspoň stredoškolské vzdelanie. Žiaľ, žijeme na Slovensku – „v krajine neobmedzených možností“, kde sa právo a spravodlivosť absolútne vylučujú. Nehovorím, že taký kandidát nemôže mať učňovské vzdelanie. Podstatné je, aby rozumel problematike danej obce a hlavne vedel sám, podotýkam ešte raz – SÁM - vypracovať stratégiu rozvoja obce.
V súčasnosti sa často stretávame s prístupmi starostov (opäť vychádzam zo svojich skúseností), že sa nevenujú naplno vedeniu obce, neovládajú zákon, majú zlé vzťahy s miestnymi firmami, podnikateľmi ako aj štátnymi inštitúciami a v najhoršom prípade aj s miestnym kňazom. Áno, aj takéto prípady sa stali, že starosta nekalými praktikami vyštval miestneho kňaza z farnosti. Keď už má občan zastávať funkciu starostu mal by mať na to predovšetkým komunikačný predpoklad. Netreba zabúdať ani na fakt, že okrem svojej pracovnej činnosti, ako najvyššieho predstaviteľa obce, nemôže mať žiadny iný príjem z podnikateľskej činnosti, resp. nemôže mať otvorenú živnosť.
V prvom rade je potrebné vedieť komunikovať s občanmi, riešiť ich problémy. Nie ich odďaľovať do neurčita, kde sa občan musí po rokoch domáhať svojich práv, aby sa veci pohli ďalej.
Častým úkazom v obciach sú aj narýchlo zbúchané projekty bez oficiálneho odsúhlasenia alebo nekalé populistické praktiky, ktoré sa praktizovali v istej obci, kde chamtivosť za našimi peniazmi, daňami nemala konca a doteraz nemá.
Nedá mi nepripomenúť udalosti spred minulého volebného obdobia, kde sa v istej obci na západnom Slovensku kandidát neštítil ničoho a ako sa hovorí: „Išiel za svojim cieľom cez mŕtvoly“. V predvolebnom období nahlasoval neznámym ľudom trvalé pobyty do obce za účelom zvýšenia si svojich preferencií a, samozrejme, po voľbách boli títo ľudia z obce záhadným spôsobom odhlásení.
Posuňte obce spoločne dopredu. Opäť tu budú sľuby ako bytovky, cesty atď. ... To všetko tu už malo byť, odhliadnuc od toho, že na väčšinu zo sľubovaných projektov nie sú doposiaľ vypracované príslušné projekty, či dokonca vypísané výzvy na verejné obstarávania. Triezvo zvažujte finančné možnosti obce (rozpočet obce je dostupný) v porovnaní s množstvom nasľubovaných projektov, ktoré sa majú realizovať a prídete na to, že niektoré sú doslova nerealizovateľné. V rokoch 2017-2018 boli v mnohých obciach nepodpísané uznesenia, čo nie je dobrým výsledkom spolupráce s poslancami. Nemusím chodiť ďaleko, aby som zhodnotila, že určití starostovia vedome porušujú dohody z rokovaní obecných zastupiteľstiev a nerešpektujú názory poslancov, rozhodujú svojvoľne a nie kolektívne, ako to ukladá zákon o obecnom zriadení.
Ak ste v mojom článku našli veci, ktoré je „Váš“ kandidát schopný zvládnuť, tak potom by ste mali začať uvažovať pragmaticky. Ak je chránencom terajšej koalície, tak je tu vysoká pravdepodobnosť, že mu po zvolení počas nastávajúceho funkčného obdobia okrem starostlivosti hlavne o seba a svojich najbližších (deti, rodina...) neostanú žiadne iné finančné prostriedky pre svojich naivných voličov.
Preto volme s rozumom, aby sa Slovensko konečne stalo prosperujúcou krajinou, bez ľudí parazitujúcich zo skorumpovaného systému.