
Výber makléra pre predaj vašej nehnuteľnosti je jediné najdôležitejšie rozhodnutie, ktoré musíte urobiť, aby ste dosiahli dobrý predaj.
Najčastejším mylným parametrom na základe, ktorého si majitelia vyberajú svojho makléra je výška provízie. Hneď druhým je výška ponukovej ceny, teda za akú cenu je maklér ochotný zobrať vašu nehnuteľnosť do ponuky resp. cenu, za ktorú predpokladá/deklaruje jej predaj. Aj toto číslo sa môže až zásadne líšiť od makléra k maklérovi a aj tu platí, že menej je viac.
Prvú vec, ktorú musíte mať na pamäti je, že maklér nie je súdny znalec, ktorý vám exaktne povie predajnú cenu vašej nehnuteľnosti. Maklér je obchodník a marketér, ktorý by všetkými svojimi aktivitami mal usilovať o získanie najlepšej predajnú ceny v danom čase na trhu. Ponuková cena, teda cena, za ktorú nehnuteľnosť vezme do ponuky a prezentuje je jeden z prvých nástrojov, ktorým tento výsledok dosiahne.
Ak si vyberiete makléra, ktorý uvedie najvyššiu predajnú cenu vašej nehnuteľnosti s najväčšou pravdepodobnosťou sa môžete pripraviť na komplikovaný predaj. Skúsenosti ukazujú, že najvyššiu cenu a najlepšie podmienky dokáže nehnuteľnosť vygenerovať v prvých týždňoch jej predaja. Ak je ponuková cena nehnuteľnosti príliš vysoká, nehnuteľnosť má menej obhliadok, čo znamená menšiu šancu na predaj, dlhšiu dobu na trhu a v konečnom dôsledku aj nižšiu predajnú cenu. Postavte ponukovú cenu nižšie a s najväčšou pravdepodobnosťou sa stane presný opak. Väčší počet obhliadok, lepšia vyjednávacia pozícia a nakoniec aj rýchly a výhodný predaj.
Prvou úlohou makléra je teda dať vám realistický návrh ponukovej ceny vašej nehnuteľnosti v závislosti od termínu a doby predaja. Tento by mal byť postavený na predošlých porovnateľných predajoch, aktuálnych dopytoch klientov a konkurenčných ponukách. Ak maklér nekriticky prijme vašu ponukovú cenu resp. vám dá cenový odhad na mieste bez vážnejšieho zamyslenia sa, môžete si byť takmer istý, že Vás čakajú nepríjemné prekvapenia. Cieľom tohoto makléra je totiž iba získať vašu nehnuteľnosť do ponuky nie ju čo najlepšie predať (tzv. lister stavia svoju stratégiu na tom, že má veľa ponúk a a tým podporuje hlavne svoj vlastný marketing).
Dobrý a skúsený maklér stavia na istotu. Povie Vám alternatívne stratégie a ceny a dá vám veľmi realistický odhad, za aký čas a s akou finálnou predajnou cenou vašu nehnuteľnosť predá. Upozorní vás, ak je vaša cieľová predajná cena príliš vysoká, prípadne dokonca odmietne nehnuteľnosť za danú ponukovú cenu vziať do predaja vôbec.