Ako som už spomínal v jednom rozhovore, som trojnásobný starosta obce, čo znamená, že už 12 rokov získavam podporu občanov svojej obce pre napĺňanie mandátu. Získať dôveru opakovane je dôležitejšia a vážnejšie vec ako získať ju prvýkrát. Prvýkrát to totiž môže byť najmä o sľuboch, ktoré môžu a nemusia byť naplnené. V ďalšom období je to už aj o osobnej skúsenosti s daným človekom. Po troch obdobiach na čele obce môžeme predpokladať, že starosta má dosť skúseností s prostredím samosprávy. Dosť na to, aby mohol svoje skúsenosti preniesť aj na úroveň regionálnej samosprávy. Preto sa pokúsim zabojovať o post Predsedu Trnavského samosprávneho kraja.
Ak sa mám vyjadriť k tomu, že dnes ma podporuje v mojom zámere viac ako 100 úradujúcich starostov a primátorov v Trnavskom kraji a viac ako 150 kandidátov na starostov a primátorov tak musím zdôrazniť, že je to pre mňa veľká česť a pocta. Hoci sa s niektorými starostami a primátormi poznáme veľa rokov a sú medzi nami vytvorené silné osobné aj profesionálne väzby, nestačilo by to na tak masívnu podporu. Každý starosta a ešte viac primátor si totiž veľmi dobre premyslí, či bude strkať ruku do ohňa za niekoho iného, najmä preto, že to v každom prípade vždy ohrozuje jeho vlastnú pozíciu vo svojej obci či meste. A keď to urobili a robia, musia byť presvedčení o správnosti takéhoto postoja.
Myslím si, že starostovia a primátori ma podporujú najmä z dvoch hlavných príčin. Prvou je, že sú absolútne sklamaní a znechutení z toho, ako trnavská župa funguje a ako nespolupracuje. Za druhé, vedia a sú presvedčení o tom, že ak sľubujem zmenu k lepšiemu, tak slovo dodržím a splním. To, že ma ich podporuje také množstvo považujem za neskutočne výnimočné. Keďže som sám starosta, pôsobím aj v regionálnom a celoslovenskom Združení miest a obcí a mám už za sebou stovky skúseností a rôznych pokusov zjednocovať starostov pri rôznych zámeroch a rôznymi záujemcami - viem zodpovedne povedať, že zjednotiť viac ako 100 starostov v trnavskom regióne je obrovské číslo. Celý Trnavský kraj má 251 obcí, z toho 17 miest. Pre porovnanie, napríklad Prešovský kraj má 665 obcí a 23 miesť.
Z toho zároveň vyplýva jednoznačne aj to, že nespokojnosť so súčasným županom je ochotná verejne prejaviť už teraz takmer polovica so všetkých starostov kraja, čo je šialené číslo a toto číslo stále rastie. To sa nestalo a som presvedčený, že ani nestane v žiadnom inom kraji na Slovensku. Zjednotiť proti sebe toľko starostov, ktorí sú inak pre takéto postoje veľmi opatrní – to už musíte robiť niečo veľmi ale veľmi zle. Tak ako to robí súčasný župan.
Musím sa dotknúť aj toho, že dostávam otázky typu, ak viac ako polovica starostov podporuje mňa, tak druhá polovica môže podporovať súčasného župana?
Absolútne nie. Súčasného župana dnes priamo podporuje iba niekoľko starostov a to najmä takí, ktorí sú vo funkcii prvé volebné obdobie. Títo nedokážu ani objektívne porovnať obdobie predchádzajúceho župana a tohto súčasného, aby rozumeli tomu, že predtým zlý stav sa ešte zhoršil v mnohých veciach. A za ďalší veľký problém považujem to, že župan si môže z verejných zdrojov župy kupovať priazeň starostov a primátorov tým, že získavajú pre svoje obce dotácie a investície na úkor tých, ktorý nie sú spriaznení alebo majú iný názor. To sa potom z vďaky robia fotografie a strihajú pásky. Dostatok na to, aby nimi župan mohol denne zaplavovať sociálne siete, čo mimochodom tiež platí zo župného – to nám starostom tiež veľmi vadí – to by sme si v obci dovoliť nemohli. To vytvára dojem, že ho všade vítajú. Nie! Len zo slušnosti pozývajú, pretože zaplatil.
Pre mňa je však dôležitejšie doručiť občanom odkaz a informáciu o tom, čo chcem zmeniť a čo chcem robiť inak.
Spomeniem iba tri zásadné veci, lebo podrobnejšie to bude v mojom programe. V prvom rade však prinášam ponuku konceptu spolupráce na princípe partnerstva a nie nadradenosti ako to je teraz. Starostovia nie sú podriadení župana, ako si to myslí tento terajší. V druhom rade nastavíme mechanizmy, aby župa nerozdeľovala zdroje klientelisticky ale v súlade s nastavenými cieľmi. A po tretie: župa nie je agentúra pre marketingovú podporu župana. Zastavíme plošnú prezentáciu župana ako osoby a začneme prezentovať potreby, ciele a výsledky župy ako partnera tých, ktorých sa to priamo týka – obcí, miest, podnikateľov, združení, organizácií župy ako školy, zariadenia sociálnej starostlivosti, kultúrne zariadenia a tak ďalej.
Keď sa ešte vrátim k podpore starostov a primátorov je to podľa mňa aj o tom, že nejdem sľubovať to, čo potom neuskutočním. Pretože oni vedia a majú so mnou konkrétnu skúsenosť, ako sa venujeme spoločným témam v regionálnom ZMO aj celoslovenskom ZMO, vedia, že dlhodobo fungujem vo futbalovom tíme starostov a aj takýmto spôsobom prispievam k stmeľovaniu samosprávnej komunity, vedia, že sa na mňa môžu obrátiť a nikdy nepoviem nie. Tento duch vzájomnosti, podpory a ochoty potrebujeme priniesť aj do regionálnej politiky. To je niečo, čo sa neodvíja od peňazí ale vôle niečo zmeniť k lepšiemu. Rozumieme tomu, čo je samospráva a ako musí fungovať, aby z toho ľudia ihneď pocítili výhodu.
Čo konkrétne starostovia a primátori môžu teda očakávať? Viem to veľmi dobre, pretože som jeden z nich a viem, čo treba zmeniť. V prvom rade, VUC-ka musí byť partner pre obce a mestá. Nie je možné, že starosta sa nevie v rozumnom čase dostať k županovi, nie je možné, že starosta, ktorý ide vybavovať pre obec – zdôrazňujem nie pre seba – skončí na podateľni úradu Trnavského samosprávneho kraja ako hocikto iný, čo si ide riešiť súkromný problém. Nie je možné, že starosta na oficiálny list nedostane zo župy odpoveď a to ani opakovane, hoci rieši problém v obci. Nie je možné, že agenda a projekty, ktoré majú priamy dopad na realizáciu investícií v obciach a mestách sa nerealizujú, pretože úradníci na VUC-ke nie sú schopní za niekoľko mesiacov skontrolovať proces verejného obstarávania a nie sú ani ochotní o tom komunikovať. Nie je možné, aby VUC-ka nepreplácala nárokovateľné finančné prostriedky mestám o obciam podľa toho, ako si želá pán župan likvidovať svojich odporcov. Nie je možné rozdeľovať župné peniaze „našim ľudom“ namiesto objektívnych kritérií pre ich prideľovanie. Nie je možné si robiť marketing a reklamu za župné peniaze pre zviditeľnenie osoby župana. Nie je možné chodiť sa prezentovať výsledkami bežnej práce akoby to bol objav Ameriky a nie je možné chodiť si robiť fotky a videá tam, kde som predtým zaplatil. To je „nepriama korupcia ako vyšitá“. Viem o čom hovorím. Keď sa kolegov opýtam častokrát, prečo volajú župana na otvorenie toho alebo toho (zväčša úplne banálnych vecí z pohľadu kraja) tak odpovedajú: „čo máme robiť keď nám dal peniaze“. Toto musí skončiť.
Je toho oveľa viac, ale už aj z toho, čo som napísal sem, je jasné, že je čo meniť a musíme sa o to pokúsiť. Ďakujem svojim kolegom za tak masívnu podporu. Zmenu však môžu priniesť iba hlasy voličov – občanov. Preto dúfam, že aj moje blogy prispejú k tomu, aby ľudia prišli voliť a vybrali si zmenu.