• Singel so skladbou Deutschland je novinkou od berlínskej skupiny Rammstein. Viac než samotná skladba a jej text vzbudil pozornosť aj odmietanie až pobúrenie verejnosti vyše deväťminútový videofilm, ktorý ju ilustruje a dopĺňa. Odmietavé a kritické reakcie prichádzajú z celej Európy. Asi nič lepšie, než takúto reklamu, si Rammstein nemohol priať. •

• O čo ide? Hudobný film Deutschland celkom pútavo, dramaticky a obsažne znázorňuje históriu Nemecka - od bitky medzi rímskymi légiami a Germánmi, ktorá sa udiala na území Germania Magna (z latinčiny; Veľké Nemecko) v roku 16 nášho letopočtu. Veľké Nemecko bola oblasť od strednej Európy po Škandináviu, od Dunaja po Rýn a na východe po Vislu, osídlená starogermánskymi kmeňmi. Dejová línia filmu prechádza históriou Nemecka až po jeho nedávnu súčasnosť, ktorou bolo zjednotenie východného Nemecka a západného Nemecka v roku 1990. Zaujímavosťou je, že všetky hlavné postavy vo filme hrajú - znázorňujú členovia skupiny Rammstein. Film je remeselne veľmi dobre zvládnutý, je doslova výpravný, s náročnou a určite i finančne nákladnou produkciou. Vo viacerých chvíľach je film Deutschland ako umenie oveľa lepší než samotná skladba Deutschland, ktorej, podľa mňa, asi najslabším miestom je síce výrazný, ale dosť prvoplánový text - link. Ten akosi neprináša nič nové. Skladba zvlášť neprekvapí ani hudobne, je skôr štandardom skupiny, na aký sme si zvykli. •
• K histórii Nemecka bude do skonania sveta patriť aj to, že Nemecko rozpútalo ako I., tak i II. svetovú vojnu - dve najhroznejšie udalosti v XX. storočí. Zatiaľ čo I. svetovej vojne je v hudobnom filme Deutschland venovaný minimálny, takmer žiadny priestor, v prípade II. svetovej vojny tomu tak nie je. Nástup nemeckého nacizmu je znázornený napríklad jasnými scénami s pálením kníh. To, čo nazývame kontroverznosťou, vo filme znázorňuje scéna z koncentračného tábora. Vidíme v nej postavu Germánie ako esesáka - príslušníka SS, ktorý stojí pred šibenicou a jeden z táborových väzňov mu leští čižmy. Germánia hľadí na väzňov vo väzenskom oblečení, so žltými Davidovými hviezdami na hrudiach. Väzni - členovia skupiny Rammstein, stoja pod šibenicou, so slučkami na krkoch čakajúc na popravu. •

• Práve táto scéna vo filme sa stala predmetom ostrej, aj výhradne odmietavej a protestnej kritiky. Neprotestovali len zástupcovia židovskej komunity v Nemecku, napríklad Josef Schuster, ktorý povedal: "Ktokoľvek zneužije holokaust na marketingové účely, je úbohý a nemorálny." Izraelský minister zahraničných vecí prostredníctvom svojho hovorcu Emmanuela Nahshona vyhlásil, že: "Tento videoklip od skupiny Rammstein na reklamné účely je hanebný a zbytočný. Pridávame sa k viacerým, ktorí volajú po jeho okamžitom odstránení." Podstatu problému najlepšie vystihla Charlotte Knoblochová, ktorá prežila niekoľko nemeckých nacistických koncentračných táborov: "Trivializácia, zjednodušovanie holokaustu, ako sa to deje vo filme, je veľmi nezodpovedné. Hudobníci prekročili všetky medze." Napriek tomu, že hudobný film Deutschland považujem za remeselne celkom vydarené dielo a nenamietam ani proti jeho obsahu, myslím si, že scéna s inscenovanou popravou do diela nepatrí. Táto scéna napokon spôsobila, že film považujem za nechutný až odpudzujúci, je mi z neho nanič a smutno. Vnímam ho ako hrubú necitlivosť. Na druhej strane si vážim nemeckú slobodu umelecky spracovať aj rozporuplné, dokonca tragicky hanebné etapy vlastnej, 'ríšskej,' histórie. Len miera, miera mi v tomto prípade chýba. Preto súhlasím s Felixom Kleinom z Úradu Spolkovej republiky Nemecko pre židovské záležitosti a pre boj proti antisemitizmu, ktorý film má za "nechutné vykorisťovanie umeleckej slobody." •
• Toto je skutočná, nehraná, nefalšovaná nemecká nacistická minulosť, zachytená na púhych šiestich fotografiách, ktoré som do článku vybral. Našlo by sa ich viac, tieto stačia. •






• V nemeckých nacistických vyhladzovacích, koncentračných, pracovných táboroch, na nútených prácach, v rámci totálneho nasadenia zahynuli milióny ľudí. Obeťami systematického, dôkladne naplánovaného a dokonale organizovaného a priemyselného vyvražďovania boli predovšetkým Židia - najskôr v Nemecku, neskôr zo všetkých území, kde vstúpila noha nemeckého vojaka alebo jeho prisluhovača. Podobne boli vyvražďovaní aj Rómovia, civilné obyvateľstvo na dobytých územiach, obývaných Slovanmi, psychicky a fyzicky 'menejcenní,' príslušníci a príslušníčky sexuálnych menšín, politicky, nábožensky, rasovo 'nevhodní,' 'neárijskí.' Prečo si členovia skupiny Rammstein pre spomenutú scénku vybrali práve Židov - ktorí v ďalšej scénke vo filme strieľajú, popravujú Nemcov? Môj názor je taký, že ide o účelový kalkul na pritiahnutie čo najväčšej pozornosti aj prostredníctvom odmietavých až pobúrených reakcií verejnosti, hlavne z radov židovskej komunity. Obe spomenuté scénky sú totiž zreteľné, zrozumiteľnejšie ako keby bola vo filme napríklad scéna, kde "niekto" zavrie členov Rammstein do drevenej stodoly, zapáli ju a oknami do nej nahádže granáty (tu sa odvolávam na scénu z filmu Choď a pozeraj - Иди и смотри, 1985, réžia Elem Klimov). Takých, podobných a ešte brutálnejších, šialenejších scén "zo života príslušníkov Wehrmachtu a SS" by sa našlo veľa. Lenže - žiadna z nich by nemala taký efekt, ako vo filme zinscenovaná poprava Židov, slúžiaca ako prvok reklamy na nový singel skupiny. •
• Môj smútok z filmu Deutschland pramení ešte z jedného, silného prvku: Stále medzi nami žijú ľudia,ktorí prežili koncentračné tábory a nemecký nacizmus. Napríklad spomenutá pani Charlotte Knoblochová. Ako sa im asi žije, keď sú konfrontovaní s týmto filmom? Aké negatívne a doslova šialené, strašné spomienky to v nich vyvoláva? Aké pocity majú tí, ktorí v koncentračných táboroch prišli o svoje rodiny, najbližších, a vedia o tomto filme? Aké to pre nich je, keď vedia, že sú holokaust a nacistické besnenie zjednodušene a prvoplánovo využité na propagovanie nevýrazného hudobného diela? Neviem nič o ich pocitoch, ale s istotou sa domnievam, že sú rozhorčení, vrhnutí do temna spomienok i do žiaľu, ústiaceho v protest. Ak niekto hovorí o zneužívaní a využívaní holokaustu, mal by odpovedať na otázku, či práve skupina Rammstein lacno nezneužila a nevyužila holokaust vo svoj prospech. •
• Predstavme si podobnú situáciu, ktorá by nastala na Slovensku. Nejaká vychytená, veľmi populárna a na trhu etablovaná hudobná skupina by nahrala skladbu Slovensko a k nej by nakrútila rovnomenný videoklip. V ňom by boli, napríklad, takéto scénky: Členovia skupiny, oblečení v uniformách Hlinkovej gardy, by nad vykopanou hlbokou jamou do tyla strieľali slovenských mužov a slovenské ženy v krojoch, ktoré by do hrobu padali aj s deťmi, držiac ich v náručiach, so živými deťmi, ktoré by sa zadusili v masovom hrobe... Alebo iná scénka: Členovia skupiny v gardistických uniformách by hnali do vagónov pre dobytok slovenských Židov, ktorých by krátko predtým obrali o všetky cennosti i peniaze... Alebo scénka ako členovia skupiny, v tých istých uniformách, hádžu zaživa deti do plameňov vápenky... Prečo nie? Veď to všetko patrí k našej, slovenskej histórii. A text piesne? Ten by bol nenáročný, ľahko zrýmovaný, hovoril by o našej krásnej tradičnej vlasti, ktorú všetci z celého srdca milujeme, priam ľúbime. Melódia chytľavá, pesnička vhodná aj na výuku hudobnej výchovy a vlastenectva pre detičky už v materských školách. Veruže neviem komu a ako by sa to páčilo. A možnože áno - možno by sa to páčilo premnohým. •