Aj Vám sa už niekedy stalo, že Vám niekto neznámy zavolal a oslovil Vás s tým, že má pre Vás najsamlepšiu fantastickú príležitosť, vďaka ktorej môžete zarobiť nespočetné množstvo peňazí a zmeniť svoj život v základoch? Ak áno, čo Vás ako prvé napadne? Niekedy som rozumel automatickej reakcii ľudí "Nie, nemám záujem", ba dokonca som obdivoval tých, čo bez pardonu dokázali položiť telefón.
S odstupom času a zopár skúsenosťami sa na to teraz pozerám inak - zatiaľ čo mi niekto po telefóne "mení život", pokladám si prostú otázku - prečo by som sa s týmto človekom vlastne nemal stretnúť? Keď si zanalyzujem dôvod, prečo mi niekto cudzí zavolal a snažil sa ma osloviť na super príležitosť / produkt / službu / obchod, vychádzajú mi 3 alternatívy:
1. ALTERNATÍVA:
Ak v telefonáte človek nie je sám sebou (roztrasený hlas, zakoktávanie sa...), používa naučené formulácie od svojich sponzorov, z kníh o telefonovaní A ZÁROVEŇ bol natoľko statočný, aby vytočil cudzie telefónne číslo a oslovil niekoho na spoluprácu, tak je to pre mňa človek zaujímavý, pretože:
- 90% ľudí má problém s telefonovaním, bojí sa zdvihnúť telefón a niekoho na niečo osloviť a niečo ponúknuť. Ak bol tento človek ochotný ísť do kníhkupectva a kúpiť si knihu Techniky úspešného telefonovania od Stephana Schiffmana, prečítal si ju a snažil sa pochopiť, čo tým chcel autor povedať, potom opäť urobil to, čo 85-90% ľudí nie je ochotných urobiť.
- používa naučené formulácie, tz. že je to niekto, kto sa hľadá, kto nie je presvedčený o tom, čo robí a vynakladá snahu uspieť presne podľa manipulácie svojho sponzora. Takýto človek môže byť pre Vás / Vaše podnikanie prínos, pretože neviete, nakoľko schopný je jeho sponzor, jeho firma a aká silná je potreba tohto človeka presadiť sa / nevzdávať sa.
V tejto alternatíve mi vychádza, že s človekom sa rád stretnem, vypočujem si ho, zanalyzujem, nakoľko sa v tom, čo mi ponúka, naozaj vidí a nakoľko to, čo mi rozpráva, je naozaj jeho vízia, a nie výsledok manipulácie jeho sponzora. Ak zistím, že tento človek nevie, o čom rozpráva a slúži iba ako nástroj niekoho demagógie, ponúknem mu spoluprácu (70% prípadov), v opačnom prípade mu pogratulujem k správnej voľbe a zaželám veľa šťastia (ani v tomto prípade sa nejedná o zahodený kontakt do budúcnosti :-) )
2. ALTERNATÍVA
V telefonáte je človek sám sebou, je sebaistý, neponúka do telefónu ani produkt ani systém (maximálne opíše oblasť, ktorej sa venuje), je kreatívny a dodržiava zásady toho, na čo má telefónny rozhovor slúžiť - na dohodnutie osobného stretnutia, tak opäť je pre mňa tento človek zaujímavým pretože:
Sebaistý a egoistický (nie arogantný) ľudia spravidla poznajú svoju cenu na trhu, vedia, čo si môžu dovoliť a vo veľa prípadoch už zažili v obchode, ktorý ponúkajú, nejakú formu úspechu. Z tohto bodu môže byť stretnutie zaujímavé hneď z niekoľkých strán - od tohto človeka sa môžem niečo nové dozvedieť, naučiť, spoznať a zistiť, či existuje priestor na spoločnú spoluprácu, prípadne použiť kontakt neskôr.
Aj v tejto alternatíve sa s človekom rád stretnem a to aj s tým, že od tohto stretnutia sa len vo veľmi málo prípadoch dá očakávať zvrat, ktorý je viacej pravdepodobný v alternatíve 1 - že s kontaktu sa stane ihneď Váš spolupracovník. Môže sa však jednať o veľmi dobrý kontakt do budúcnosti.
3. ALTERNATÍVA
V telefonáte sa ozve operátor CALL CENTRA / asistentka manažéra / riaditeľa / majiteľa, ktorý sprostredkovane ponúka produkt / službu / obchod. V tomto prípade je telefonát jednoduchý - ak existuje možnosť dojednať si stretnutie priamo s majiteľom / manažérom / riaditeľom, ktorý daný produkt / službu / príležitosť ponúka, tak sa s touto osobou rád stretnem. Dôvod je jednoduchý - fandím kreativite, delegovanie "špinavej práce" na niekoho iného, zaplatiť mu hodinovú mzdu a prepočítať si, že sa mu to v danej službe / produkte / obchode oplatí, chce viac ako prečítať si múdre knižky, o to viac, ak im tento systém naozaj funguje :-).
----
Existuje však ešte aj iný typ oslovenia, ktorý však naďalej v zásade odmietam a verejne kritizujem, a to je absolútne neosobná forma oslovenia na neuveriteľnú životnú príležitosť, napr. formou e-mail a SMS. Dôvodov, prečo takéto "príležitosti" ignorujem, je viacero, jedným z hlavných je, že sa jedná o stratu času, pretože až 99% takýchto kontaktov sú maximálne nepoužiteľné z akéhokoľvek hľadiska spolupráce.