Kauza mäso otvorila čiernu skrinku

Takto potravinové právo skutočne nemôže fungovať. Tento problém je obrovský, ale nie z pohľadu možného zdravotného rizika.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)

O kauze Poľského mäsa píšem už od 30.1.2019. Prešiel skoro mesiac a ministerstvo pani Matečnej sa dnes rozhýbalo. ŠVPS dnes vydala šalamúnske rozhodnutie nakoľko citujem „ size="10pt"naďalej pretrváva riziko spojené s dodržiavaním veterinárnych podmienok v rámci overovania registrácie zvierat a veterinárnej kontrole pri zabíjaní na bitúnkoch v Poľskej republike“

Táto zložitá veta však v skutočnosti hovorí jediné. Riziko pretrváva. Takže naša ministerka Matečná, ktorá má v posledných dňoch skutočne veľa starostí s kriminálnymi živlami, ako sama označila nespokojných farmárov, sa konečne rozhýbala. Ak si však myslíte, že to urobila cielene alebo systematicky, veľmi sa mýlite. Doteraz tvrdila, že riziko nie je preukázané. Ak niečo nie je preukázané, nemôže predsa pretrvávať. Pani ministerka však spravila len to, čo ide veľmi dobre vedeniu SNS. Odkopírovala rozhodnutie českého ministra pôdohospodárstva, ktorý náhodne našiel v jednej zásielke z PL baktérie salmonely. Že je to úplne iný problém, ako sme videli na pôvodnej kauze porážania starých a chorých zvierat, to jej asi nevadí. Že toto mäso prišlo ku nám z krajiny, ktorá má skratku CZ, tiež asi nikomu nič nehovorí.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Takže máme 2 možnosti. Prvá je tá, že sa pani ministerka pomýlila v krajine, na ktorú má platiť „Mimoriadne núdzové opatrenie“, nakoľko mäso s prítomnosťou baktérie salmonely síce malo krajinu pôvodu PL, ale prešlo cez Čechy a z pohľadu dodávania je krajina pôvodu zásielky jednoznačne CZ. Alebo druhá varianta. Konečne priznala, že to, čo sme videli na videu s poľského bitúnku skutočne predstavuje RIZIKO. Problém je však v tom, že ak to predstavuje riziko, čo robila od 30.1.2019 do 22.2.2019. Okrem toho, že stihla obviniť úplne každého, od distribútorov, cez starostov, zriaďovateľov škôl, vedúcich jedální, kuchárok a ako posledných rodičov stravníkov, neurobila nič. Toto je bohužiaľ absolútny dôkaz toho, ako sa môže úplne zničiť dôvera spotrebiteľa v bezpečné potraviny. Na otázku kto dnes garantuje, že sú potraviny bezpečné, musíme odpovedať, že prakticky nikto.

SkryťVypnúť reklamu

V skutočnosti ale situácia je o to vážnejšia, ak si uvedomíme, aké zásahy robí svojimi zákonmi. Posledný geniálny exemplár z dielne ministerky Matečnej včera vetoval prezident Kiska. V tomto dokumente okrem iného zakazuje odberateľom vykonávať kontroly u dodávateľov, zakazuje vykonávať testovanie a odber vzoriek, teda bez predošlého súhlasu dodávateľa. Takže podčiarknuté a zhrnuté, musíme veriť tomu, čo povie Poľský veterinár (presne takému, čo za 5 dní 5 x zmenil vyhlásenie) a tomu, čo povie naša pani ministerka (ktorá síce tvrdí, že riziko nie je, ale predbežne obviní celý svet, okrem seba a po skoro mesiaci vydá mimoriadne núdzové opatrenie).

SkryťVypnúť reklamu

Takto ale potravinové právo skutočne nefunguje. Tento problém je obrovský, ale nie z pohľadu možného zdravotného rizika. Predpokladajme, že sa v mäse nenachádzajú reziuá antibiotík a ani žiadne senzorické či mikrobiologické zmeny. V tom prípade dostatočná tepelná úprava zabezpečila, že sa z veľkej časti potencionálne zdravotné nebezpečenstvo eliminovalo. Problém je ale v tom, že sme si na tomto cvičení jasne preukázali 2 zásadné fakty.

Systém bezpečnosti potravín v otvorenom trhu EÚ nie je dostatočne odolný. Tie pochybenia páchali odborní garanti, rozumej poľskí veterinárni lekári a s tým jednoducho systém nepočíta. Potravinové zásady bezpečnosti počítajú z rôznymi variantami pochybenia, ale nikdy sa nezaoberali možným pochybením odborného garanta. Ten je totiž v celom procese nastavený ako kritický kontrolný bod. Ak veterinár farmy určí, že dobytok je možné poraziť....Ak veterinár bitúnku rozhodne, že je možné dobytok spracovať....Ak veterinár prevedie výstupnú kontrolu a opečiatkuje mäso. Práve ten veterinár by totiž mal predstavovať bod istoty, kedy sa odhalí možné riziko. V tomto prípade vidíme, že celý kontrolný mechanizmus zlyháva na ľudskom faktore.

SkryťVypnúť reklamu

Systém riešenia krízovej situácie na národnej úrovni je neúčinný. Toto je totiž posledná možnosť, ako ochrániť trh. Ak existuje riziko, je maximálna priorita riziko odstrániť a ochrániť trh a tým aj zdravie spotrebiteľa. Na tomto príklade vidíme, že nám trvalo 22 dní na to, aby sme prijali aké také opatrenia. Aj napriek tomu, že na to ministerku vyzývala celá odborná obec. Máme pred sebou výsledky krížovej kontroly dvoch štátnych orgánov a ani tie sa nedokázali stretnúť, naopak rozporujú sa navzájom.

Vážnejšiu situáciu sme tu už nemali viac ako 10 rokov.

Martin Ondráš

Martin Ondráš

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  202
  •  | 
  • Páči sa:  151x

Viac ako 20 rokov sa aktívne venujem potravinovej bezpečnosti, kvalite potravín a potravinovému právu. Nie len na úrovni SR, ale aj v rámci krajín V4. Som presvedčený, že spotrebiteľ má byť informovaný a nie klamaný. Zoznam autorových rubrík:  SpoločnosťSúkromné

Prémioví blogeri

Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

727 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

9 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

2 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

279 článkov
Lívia Hlavačková

Lívia Hlavačková

43 článkov
SkryťZatvoriť reklamu