Skúsme najskôr malé zhrnutie.
Na Slovensku sa po brutálnej vražde zázrakom vynárajú mŕtvoly spod koberca. Zrazu nefunguje celý štát, vynárajú sa problémy ktoré dovtedy nikoho nezaujímali alebo neexistovali ? Ale oni existovali, len neboli tak medializované ako je tomu dnes. 8.2.2018 som popísal vo svojom blogu https://martinondras.blog.sme.sk/c/475830/potravinarska-koma-je-este-mozne-zmrtvychvstanie.html dôvody prečo Slovenský agro sektor nemôže a nikdy nebude fungovať. Následne som 22.3.2018 v ďalšom blogu popísal ako sa u nás stratil základný význam EÚ fondov a prečo v našom agrosektore nemajú žiaden vplyv na hospodárenie pre 90% agro podnikov ( https://martinondras.blog.sme.sk/c/480022/preco-eu-fondy-v-nasom-agro-sektore-fungovat-nemozu.html )
Zoberte si chronológiu ministrov poľnohospodárstva a do toho si položte základnú otázku načo je štátu agro sektor. Na otázku si neviete nájsť žiadnu relevantnú informáciu a odpoveď lebo sám štát zabudol načo agro sektor má. Ak to nevie sám štát, ako to môžu vedieť politické kádre šéfujúce tomuto rezortu od jeho vzniku ?
Pre mňa je na zaplakanie, keď si farmári musia vynucovať stretnutie s ministerkou Matečnou, tá si po tom všetko dovolí pol dňa meškať a potom ešte byť nahnevaná ako a akým štýlom sa s ňou farmári zhovárali. No nie je to akademická pôda, kde sa bude rok alebo dva hĺbať nad myšlienkou a potom nad jej aplikáciou, čo s ňou, ak nejaká vôbec príde.
Ďaľší úsmev je PPA. Kde sú výsledky sľubovaných kontrol ? Je všetko v poriadku ? Ako je možné, že sám pán riaditeľ PPA je zhrozený ako funguje ním riadená agentúra a ide iniciovať kontroly ? Pre mňa je otvorená jediná otázka : Čo robil doteraz ? A keď už on nemal čas na dozeranie ako funguje ním riadená organizácia, kde je jeho šéf ? Kde je kontrola ?
A v čom je vlastne problém ?
Systém nastavenia a prideľovania dotácií - určite.
Nastavenia previedlo MPaRV a to je aj dozorujúci orgán pre PPA - nič nové pod slnkom
Ako je možné, že sa dotácie brali aj na vybetónované plochy ? No jednoducho. Môžu za to asi chlapci čo digitalizovali mapy, tak prišli o miesto. Ak by sme toto predložili EÚ ako riešenie problému s neprávne a divoko schválenými dotáciami, buď by nás pokladali za úplných hlupákov a asi by museli prehodnotiť svoj postoj ku zjavne duševne chorému dieťaťu, alebo by nás za pokus o podvod vylúčili z dotačnej schémy.
Prečo sa niekto konečne nepostaví pred kamery a nepovie pravdu. Pravdu, že v prideľovaní dotácií dochádza k nekalým (najobľúbenejšie slovo pani ministerky smerom ku obchodníkom) praktikám, že už je toho asi naozaj dosť a po audite a kontrole sa zmení toto a toto, zverejní sa zoznam žiadateľov a ich vzťah k pôde na ktorú žiadajú dotáciu, že sa ku žiadosti bude môcť vyjadrovať samospráva ak zistí alebo bude mať podnet, že v jej katastri sa berie dotácia na niečo čo sa neobrába, to isté môže urobiť ktorýkoľvek farmár. Prečo sa nezverejní výška schválenej dotácie ale aj zoznam a dôvody zamietnutých dotácií. Veď čo je na tom tajné ? Nič. Ak si farmár nesplní svoju zákonnú povinnosť, nebude dotácia schválená. Ak nie je schválená, prečo to rozhodnutie nie je verejné ?
Dôvod je jediný. Nejasnosti zakladajú možnosti. Možnosti sú predpoklad pre prácu s "našimi". Čím väčšia neprehľadnosť a zložitosť, tým väčšie možnosti.
Štát totiž zabudol na to, čo je základná úloha agro sektoru. Vidíme jasnú budúcnosť v automobilkách. Áno, je to ekonomicky výhodné. Ťahá to hore našu ekonomiku keď sa tomuto odvetviu darí. Sme jednoducho neopatrní. Zamyslel sa niekto niekedy čo sa stane ak nastane útlm alebo kríza tohto odvetvia ? No nakoľko je každá vláda na 4 roky, nikoho to nezaujíma. Bude to problém tej vlády, ktorá bude aktuálne pri moci. A toto je problém.
Agro sektor má o.i. zabezpečovať vyrovnanosť a rozloženie rizika. Nikdy sa nevyrovná mzdám a výnosom automobilkám, ale nikdy ani nedostal také injekcie a investičné pomoci ako automobilový priemysel. Na druhej strane, nikdy sa kvôli agro sektoru nemusia stavať dediny, robiť obchvaty okolo miest je sú automobilky, nevykupujú sa zvláštne pozemky atď. Agro sektor musí plniť úlohu variantu "B" s udržateľným zamestnávaním mimo veľkých miest a táto varianta je stabilná, bez ohľadu na vývoj aktuálneho ťahúňa ekonomiky. Pre potreby agro sektoru sa nemusí meniť legislatíva a nie je nutné sem voziť zahraničnú pracovnú silu. Ďalej je tu jeho enviro úloha. Kto bude udržiavať v kondícii všetky TTP ak nie farmári a chovatelia ? Udržiavanie pozemkov je zároveň udržiavanie bonity pôdy a pôda je jediná vec čo je hmatateľný dôkaz fyzickej existencie štátu, jeho výmery a rozlohy. V neposlednom rade je tu jeho výživová hodnota. Iba hlúpy štát dováža to čo dokáže vyprodukovať sám a to nehovorím o exporte a zlepšovaní bilancie zahraničného obchodu. Pomýlili sme si strategický význam agro sektoru s dojnou kravou.
Dovtedy budeme dojiť, kým krava bude žiť a dávať mlieko. Nie je dôležité, že ju nekŕmime, nie je dôležité že vidíme menej a menej mlieka, ale dojíme silnejším a silnejším strojom. Nedávame jej potravu, nestaráme sa o jej zdravotnú kondíciu a duševnú pohodu, dojíme.
Preto je tomuto štátu jedno čo budú beťári farmári vystrájať na uliciach. Preto si kľudne na stretnutie prídeme neskoro, preto obviňujeme farmárov z neznalosti zákonov ktoré sme si sami napísali a ktoré sú nejasné, nevykonateľné a zakladajú množstvo možných výkladov, ale zabudli sme "Vox populi, vox Dei"